Με την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου να εκτιμάται ότι θα συρρικνωθεί κατά περισσότερο από 1/4 το 2022 σε σχέση με τα επίπεδα του 2019, η ACEA ζητά ένα πλαίσιο πολιτικής που θα επιτρέπει στην αγορά να ανακάμψει και να κάνει μια επιτυχημένη στροφή προς τις μηδενικές εκπομπές.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
«Για να διασφαλίσουμε την επιστροφή στην ανάπτυξη –με ακόμη μεγαλύτερο μερίδιο πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, ώστε να μπορούν να επιτευχθούν οι κλιματικοί στόχοι– χρειαζόμαστε επειγόντως τη δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών πλαισίου», δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της BMW, Oliver Zipse, κατά τη διάρκεια event της ACEA χθες το βράδυ.
«Αυτά περιλαμβάνουν μεγαλύτερη ανθεκτικότητα στις εφοδιαστικές αλυσίδες της Ευρώπης, έναν Ευρωπαϊκό νόμο για τις κρίσιμες α’ ύλες που θα διασφαλίζει τη στρατηγική πρόσβαση που απαιτείται για την διείσδυση της ηλεκτροκίνησης και την ταχεία ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης».
«Τα τελευταία χρόνια σημαδεύτηκαν από σημαντικά γεγονότα όπως το Brexit, η πανδημία του κορωνοϊού, οι ελλείψεις στον εφοδιασμό ημιαγωγών και ο πόλεμος στην Ουκρανία, με τον αντίκτυπό του στις τιμές και τη διαθεσιμότητα της ενέργειας», συνέχισε ο Zipse.
«Όλα αυτά υπογραμμίζουν πόσο γρήγορα, πόσο βαθιά και πόσο απρόβλεπτα αλλάζει ο κόσμος μας. Αυτό ισχύει κυρίως στο γεωπολιτικό πλαίσιο, όπου υπάρχουν άμεσες συνέπειες για τη διασυνδεδεμένη παγκοσμίως βιομηχανία μας και τις αλυσίδες αξίας της».
Αναθεώρηση επί τα χείρω
Σύμφωνα με την ACEA, ο αντίκτυπος αυτών των προκλήσεων αντικατοπτρίζεται στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ. Στο 8μηνο του 2022, οι συνολικοί όγκοι συρρικνώθηκαν κατά σχεδόν 12% για να φτάσουν να πωλούνται 6 εκατομμύρια νέα αυτοκίνητα.
Μέχρι στιγμής, η αγορά περιοριζόταν μόνο από την πλευρά της προσφοράς, καθώς οι συνεχιζόμενες ελλείψεις εξαρτημάτων περιόρισαν τον όγκο παραγωγής.
Ωστόσο, η ζήτηση μπορεί επίσης να υποφέρει τους επόμενους μήνες λόγω του πληθωρισμού και των φόβων για ύφεση.
Έχοντας υπόψη όλους αυτούς τους παράγοντες, η Ένωση αναθεώρησε την αρχική της πρόβλεψη ότι η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου θα επιστρέψει σε αναπτυξιακή τροχιά το 2022.
Αντίθετα, εκτιμάται ότι θα συρρικνωθεί και πάλι εφέτος, διολισθαίνοντας κατά 1% στα 9,6 εκατομμύρια οχήματα. Σε σύγκριση με τα στοιχεία πριν από την πανδημία του 2019, αυτό αντιπροσωπεύει πτώση της τάξης του 26% στις πωλήσεις αυτοκινήτων σε διάστημα μόλις 3 ετών.
«Παρά τη συρρικνούμενη αγορά και την πίεση από τον πληθωρισμό και το ενεργειακό κόστος, η αυτοκινητοβιομηχανία συνεχίζει να επενδύει μαζικά στην Έρευνα και την Ανάπτυξη και στις δεξιότητες και τις τεχνολογίες που οδηγούν την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση», εξήγησε η νέα γενική Διευθύντρια της ACEA, Sigrid de Vries.
«Ένας τέτοιος τεράστιος μετασχηματισμός μπορεί να επιτευχθεί με επιτυχία μόνο από έναν κλάδο που παραμένει ανταγωνιστικός και στο μέλλον. Αυτό εξαρτάται επίσης σε μεγάλο βαθμό από τις σωστές συνθήκες πολιτικού πλαισίου», πρόσθεσε η de Vries.