Ένα νέο πλαίσιο πολιτικής που να υποστηρίζει ένα πανευρωπαϊκό σύστημα μεταφορών μεγάλης χωρητικότητας ζητά η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), με αφορμή τις ευρύτερες προσπάθειες που καταβάλλονται για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στις οδικές μεταφορές.
Σύμφωνα με την ACEA, κάτι τέτοιο θα επέτρεπε στα οχήματα μεγάλης χωρητικότητας (high-capacity vehicles) -οχήματα ειδικά σχεδιασμένα για να μεταφέρουν διπλάσιο όγκο φορτίου έναντι των συμβατικών φορτηγών- να ταξιδεύουν σε ειδικά τμήματα του ευρωπαϊκού οδικού δικτύου.
Όπως σημειώνεται, η εμπειρία έχει αποδείξει ότι τα οχήματα μεγάλης χωρητικότητας είναι πιο αποδοτικά και παραγωγικά από τα συμβατικά οχήματα βαρέων φορτίων, καθώς μπορούν να ενοποιήσουν φορτία από μικρότερα φορτηγά και παράλληλα να καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα.
Μάλιστα, σύμφωνα με νέο έγγραφο της ACEA, τρία οχήματα μεγάλης χωρητικότητας μπορούν να αντικαταστήσουν έξι συμβατικά φορτηγά, μειώνοντας τις εκπομπές CO2 έως και 27%.
«Οι κατασκευαστές φορτηγών δεσμεύονται να συμβάλουν στη μείωση των εκπομπών», είπε ο γ.γ. της Ένωσης, Erik Jonnaert, τονίζοντας ωστόσο ότι «αυτά τα πρότυπα απόδοσης για τα νέα οχήματα δεν αρκούν για να μειώσουν τις συνολικές εκπομπές CO2 από τις οδικές μεταφορές».
Η ζήτηση στις εμπορευματικές μεταφορές μελλοντικά θα αυξηθεί σημαντικά κατά τις επόμενες δεκαετίες, οπότε τα οχήματα μεγάλης χωρητικότητας μπορούν να παρέχουν ένα οικονομικά αποδοτικό μέσο αντιμετώπισής της, διατηρώντας παράλληλα υπό έλεγχο τις εκπομπές άνθρακα.
Κατά τον Jonnaert «για να μπορέσουμε να επωφεληθούμε από τα οχήματα μεγάλης χωρητικότητας στην ΕΕ, παροτρύνουμε τους φορείς χάραξης πολιτικής να επιτρέψουν την εισαγωγή διασυνοριακού συστήματος μεταφορών μεγάλης χωρητικότητας».
Επ’ αυτού, η ACEA ζητά εναρμονισμένες απαιτήσεις για τέτοιου είδους οχήματα.
Τα οχήματα μεγάλης χωρητικότητας, με τη μορφή συνδυασμών ευρωπαϊκού αρθρωτού συστήματος (EMS), κυκλοφορούν ήδη στο Βέλγιο, τη Δανία, τη Φινλανδία, τα περισσότερα ομοσπονδιακά κράτη της Γερμανίας, την Ολλανδία, την Πορτογαλία, την Ισπανία και τη Σουηδία.
Στις χώρες αυτές, οι μειώσεις CO2 έχουν επιβεβαιωθεί στην πράξη.
Βάσω Βεγιάζη