Τα νεότερα δεδομένα για 2/3 τμήματα του ΒΟΑΚ, ήτοι τα τμήματα Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος παρουσιάζονται σε απάντηση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σε σχετική κοινοβουλευτική ερώτηση.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Το Χερσόνησος – Νεάπολη του ΒΟΑΚ υλοποιείται μέσω ΣΔΙΤ από την κοινοπραξία Intrakat – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ το Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος υλοποιείται ως δημόσιο έργο από την ΑΚΤΩΡ.
Χερσόνησος – Νεάπολη
Έως τα τέλη Οκτωβρίου 2024, είχαν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες γεωτεχνικές έρευνες σε όλο το μήκος του έργου, κατόπιν των απαραίτητων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, έχει εκπονηθεί από τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης (ΙΦΣ) μεγάλο μέρος των οριστικών μελετών οδοποιίας, υδραυλικών έργων και αξιολόγησης γεωτεχνικών ερευνών και έχουν ξεκινήσει οι εργασίες στη σήραγγα Σ2.
Όσον αφορά στις διαδικασίες των απαλλοτριώσεων η δικάσιμος ήταν στις 9-4-2024 για το τμήμα Χερσόνησος-Μάλια και Μάλια-Νεαπόλη για τις οποίες δεν είχε εκδοθεί ακόμα η Απόφαση, με αποτέλεσμα ο ΙΦΣ να αναγκαστεί να προβεί σε ενοικίαση των χώρων στα στόμια της σήραγγας Σ2 (ορόσημο του ΤΑΑ) για να ξεκινήσουν εργασίες στο σημείο αυτό.
Μέχρι τον Οκτώβριο είχε απορροφηθεί ποσόν 27.000.000,00 ευρώ, με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος
Για το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και έως τον Οκτώβριο, το υπουργείο αναφέρει ότι στην παρούσα φάση έχει εγκριθεί το μεγαλύτερο μέρος των μελετών, ενώ αναμένεται άμεσα η ολοκλήρωση εκπόνησης, ελέγχου και έγκρισης του συνόλου των μελετών.
Επίσης, ολοκληρώθηκαν οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για την εξασφάλιση της κυκλοφορίας κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου στην περιοχή Ξηροκάμπου και εκτελούνται εργασίες γενικών εκσκαφών, κατασκευής επιχώματος και οχετών καθώς και εργασίες μετατόπισης δικτύου ΔΕΗ από τη ΔΕΔΔΗΕ ενώ ολοκληρώθηκαν οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις από Χ.Θ. 1+650 έως Χ.Θ. 2+600 και 3+300 έως 4+950 για την εξασφάλιση της κυκλοφορίας κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου.
Για την κατασκευή του έργου έχουν κηρυχθεί τέσσερεις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις που αφορούν σε τέσσερα τμήματα του έργου και εκδόθηκαν οι αποφάσεις 10/2024, 262/2023 και 254/2023 του Μονομελούς Εφετείου Ανατολικής Κρήτης (διαδικασία του άρθρου 7Α του ν. 2882/2001) για τα τμήματα Χ.Θ. 4+400 – Χ.Θ. 8+900, Χ.Θ. 0+000 – Χ.Θ. 4+400 και Χ.Θ. 8+900 – Χ.Θ. 12+400 αντίστοιχα.
Έγινε η παρακατάθεση και εκδόθηκαν τα σχετικά ΦΕΚ αποζημιώσεων: ΦΕΚ 228 Δ΄/15-4-2024 για το πρώτο οδικό τμήμα, ΦΕΚ 364 Δ΄/28-5-2024 για το δεύτερο οδικό τμήμα και ΦΕΚ 171 Δ΄/26-3-2024 για το τρίτο οδικό τμήμα και έχουν εκδοθεί από το Μονομελές Εφετείο Ανατολικής Κρήτης οι ακόλουθες αποφάσεις καθορισμού προσωρινής τιμής μονάδος:
α) η με αρ. 138/2024 (21-6-2024) απόφαση για το πρώτο τμήμα,
β) η με αρ. 260/2023 (13-11-2023) απόφαση για το δεύτερο τμήμα και
γ) η με αρ. 255/2024 (6-11-2023) απόφαση για το τρίτο τμήμα.
Στις 09-04-2024, μετά από τέσσερεις αναβολές συζητήθηκε στο Μονομελές Εφετείο Ανατολικής Κρήτης η απαλλοτρίωση που αφορά στο τέταρτο τμήμα (Χ.Θ. 12+400 – Χ.Θ. 14+650) και αναμένεται η έκδοση της σχετικής Απόφασης.
Μέχρι σήμερα έχει απορροφηθεί ποσόν περίπου 25.700.000,00 ευρώ από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.