Η Κομισιόν επέβαλε πρόστιμο, περίπου 458 εκατ. ευρώ, σε 15 μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες και στην ACEA για τη συμμετοχή σε καρτέλ ανακύκλωσης οχημάτων.
Τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν σε κάθε εταιρεία έχουν ως εξής:
Company | Reduction under the Leniency Notice | Fine |
Mercedes-Benz | 100% | €0 |
Stellantis | 50% | €74.934.000 |
Mitsubishi | 30% | €4.150.000 |
Ford | 20% | €41.462.000 |
BMW | €24.587.000 | |
Honda | €5.040.000 | |
Hyundai / Kia | €11.950.000 | |
Jaguar Land Rover / Tata | €1.637.000 | |
Mazda | €5.006.000 | |
– Of which jointly and severally with Ford | €1.034.000 | |
Renault / Nissan | €81.461.000 | |
Opel | 50% | €24.530.000 |
– Of which jointly and severally with GM | €13.659.000 | |
GM solely | €17.075.000 | |
Suzuki | €5.471.000 | |
Toyota | €23.553.000 | |
Volkswagen | €127.696.000 | |
Volvo | €8.890.000 | |
– Of which jointly and severally with Ford | €3.901.000 | |
– Of which jointly and severally with Geely | €4.419.000 | |
ACEA | €500.000 |
Στην Mercedes-Benz δεν επιβλήθηκε πρόστιμο, καθώς αποκάλυψε το καρτέλ στην Κομισιόν στο πλαίσιο προγράμματος επιείκειας, όλες οι υπόλοιπες αυτοκινητοβιομηχανίες παραδέχθηκαν τη συμμετοχή τους και συμφώνησαν να διευθετήσουν το θέμα.
Να σημειωθεί ότι, ένα όχημα στο τέλος του κύκλου ζωής του («ELV») είναι ένα αυτοκίνητο που δεν είναι πλέον κατάλληλο για χρήση, είτε λόγω ηλικίας, φθοράς ή ζημιάς. Αυτά τα οχήματα αποσυναρμολογούνται και υποβάλλονται σε επεξεργασία για ανακύκλωση, ανάκτηση και απόρριψη. Ο στόχος είναι να ελαχιστοποιηθούν τα απόβλητα και να ανακτηθούν πολύτιμα υλικά όπως μέταλλο, πλαστικό και γυαλί.
Το χρονικό της υπόθεσης
Ειδικότερα, η έρευνα της Κομισιόν αποκάλυψε ότι, για περισσότερα από 15 χρόνια, 16 μεγάλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων (συμπεριλαμβανομένης της Mercedes, στην οποία δεν επιβλήθηκε πρόστιμο) και η ACEA συνήψαν αντι-ανταγωνιστικές συμφωνίες και συμμετείχαν σε συντονισμένες πρακτικές σχετικά με την ανακύκλωση ELV.
Συγκεκριμένα, διαπιστώθηκε ότι τα μέρη συνέπραξαν στα εξής:
-συμφώνησαν να μην πληρώσουν τους αποσυναρμολογητές αυτοκινήτων για την επεξεργασία των οχημάτων στο τέλος του κύκλου ζωής τους. Συγκεκριμένα, συμφώνησαν να θεωρήσουν την ανακύκλωση των ELV ως μια επαρκώς κερδοφόρα επιχείρηση και, ως εκ τούτου, να μην αμείβουν τους αποσυναρμολογητές αυτοκινήτων για τις υπηρεσίες τους (η λεγόμενη στρατηγική «Zero-Treatment-Cost»). Οι εταιρείες μοιράστηκαν επίσης εμπορικά ευαίσθητες πληροφορίες σχετικά με τις ατομικές συμφωνίες τους με αποσυναρμολογητές αυτοκινήτων και συντόνισαν τη συμπεριφορά τους έναντί τους.
-συμφώνησαν να μην προωθήσουν πόσο ένα ELV μπορεί να ανακυκλωθεί, να ανακτηθεί και να επαναχρησιμοποιηθεί και πόσο ανακυκλωμένο υλικό χρησιμοποιείται σε νέα αυτοκίνητα. Στόχος τους ήταν να αποτρέψουν τους καταναλωτές από την ανακύκλωση οχημάτων όταν επιλέγουν ένα αυτοκίνητο, κάτι που θα μπορούσε να μειώσει την πίεση στις εταιρείες να υπερβούν τις νομικές απαιτήσεις.
Σύμφωνα με την Κομισιόν, από την έρευνα διαπιστώθηκε ότι η ACEA ήταν ο μεσολαβητής του καρτέλ, έχοντας οργανώσει πολυάριθμες συναντήσεις και επαφές μεταξύ κατασκευαστών αυτοκινήτων που εμπλέκονται στο καρτέλ.
Μάλιστα, αποκαλύφθηκε η ύπαρξη ενιαίας και συνεχούς παράβασης στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο («ΕΟΧ»), που εκτείνεται σε διάστημα 15 ετών, από τις 29 Μαΐου 2002 έως τις 4 Σεπτεμβρίου 2017.
Ο ακόλουθος πίνακας περιγράφει λεπτομερώς τις εταιρείες που εμπλέκονται στο καρτέλ και τη διάρκεια της ανάμειξης καθεμιάς:
Company | Start | End |
BMW | 29 May 2002 | 4 September 2017 |
Ford | 29 May 2002 | 4 September 2017 |
Honda | 29 May 2002 | 4 September 2017 |
Hyundai / Kai | 2 March 2006 | 4 September 2017 |
Jaguar Land Rover | 23 September 2008 | 4 September 2017 |
– Tata as parent | 23 September 2008 | 4 September 2017 |
Mazda | 13 September 2006 | 4 September 2017 |
– Ford as parent | 13 September 2006 | 18 November 2008 |
Mercedes Benz | 29 May 2002 | 4 September 2017 |
Mitsubishi | 29 May 2002 | 4 September 2017 |
Opel | 29 May 2002 | 4 September 2017 |
– General Motors as parent | 10 July 2009 | 31 July 2017 |
Renault / Nissan | 29 May 2002 | 4 September 2017 |
Stellantis | 29 May 2002 | 4 September 2017 |
Suzuki | 29 May 2002 | 4 September 2017 |
Toyota | 29 May 2002 | 4 September 2017 |
Volkswagen | 29 May 2002 | 4 September 2017 |
Volvo | 29 May 2002 | 4 September 2017 |
– Ford as parent | 29 May 2002 | 2 August 2010 |
– Geely as parent | 3 August 2010 | 4 September 2017 |
ACEA | 29 May 2002 | 4 September 2017 |