Αυξάνεται σταθερά στην Ελλάδα από το 2015 και μετά ο στόλος κυκλοφορούντων οχημάτων (επιβατικά, φορτηγά και λεωφορεία), φτάνοντας τα 7.325 χιλ. οχήματα το 2023, εκ των οποίων το 49,6% κυκλοφορούν στο νομό Αττικής, ενώ τα επιβατικά οχήματα αποτελούν το 80% του συνολικού στόλου, σύμφωνα με μελέτη της ICAP CRIF.
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται υψηλότερος ρυθμός αύξησης των καινούργιων οχημάτων έναντι των μεταχειρισμένων, καθώς την τριετία 2021-2023 τα καινούργια οχήματα αυξήθηκαν με μέσο ετήσιο ρυθμό 19%, έναντι 7% των μεταχειρισμένων.
Ο μέσος ετήσιος δείκτης τιμών καταναλωτή για τα καινούργια αυτοκίνητα σημείωσε αύξηση της τάξεως του 10% το 2022, τάση η οποία συνεχίστηκε και το 2023, καταγράφοντας επιπλέον άνοδο 5% περίπου.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει η Ιωάννα Στρατουδάκη, consultant της Διεύθυνσης Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP CRIF, η οποία επιμελήθηκε την εν λόγω μελέτη, η εγχώρια αγορά (ταξινομήσεις) καινούργιων αυτοκινήτων κινήθηκε έντονα ανοδικά το 2023, έπειτα από μία ήπια αύξηση το 2022. Η αδυναμία ικανοποίησης της ραγδαίας αυξανόμενης ζήτησης, απόρροια των ελλείψεων πρώτων υλών (ημιαγωγοί) στις αυτοκινητοβιομηχανίες του εξωτερικού οδήγησε σε μικρότερη αύξηση (3,3%) των ταξινομήσεων το 2022 – 2021.
Ωστόσο, το 2023 άρχισε να επέρχεται σταδιακή αποκατάσταση των προβλημάτων της εφοδιαστικής αλυσίδας, με τις ταξινομήσεις καινούργιων αυτοκινήτων να καταγράφουν αύξηση της τάξεως του 26% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος. Τα επιβατικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν το 92,4% των ταξινομήσεων του 2023.
Όσον αφορά τις ταξινομήσεις επιβατικών οχημάτων το 2024, φαίνεται πως διατηρείται η έντονα ανοδική τάση του προηγούμενου έτους, καθώς το α’ τετράμηνο του 2024 καταγράφεται αύξηση κατά 13,9% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2023.
Αξιοσημείωτη είναι η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στην αγορά των καινούργιων αυτοκινήτων τα τελευταία έτη. Το 2023 οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκαν κατά 55,7% σε σχέση με το 2022, καταλαμβάνοντας μερίδιο 11,3% στο σύνολο των καινούργιων επιβατικών, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για το 2022 δεν ξεπερνούσε το 6,9%.
Επιπρόσθετα, το 58% των ηλεκτρικών οχημάτων που ταξινομήθηκαν το 2023 είναι βενζινοκίνητα υβριδικά αυτοκίνητα (Plug In Electric Vehicles), ενώ το 42% αυτών είναι ηλεκτροκίνητα (Battery Electric Vehicles).
Κύκλος εργασιών και καθαρή κερδοφορία
Το 2022, η AIGLON Α.Β.&Ε.Ε. με τα εμπορικά σήματα Citroen, Peugeot και DS πραγματοποίησε τις υψηλότερες πωλήσεις, οι οποίες ανήλθαν στα €368,5 εκατ. περίπου και τα καθαρά (μετά φόρων) κέρδη ξεπέρασαν τα €11,8 εκατ. το 2022.
Ακολούθησε η KOSMOCAR Α.Ε. (Audi, Volkswagen, Skoda, Bentley), της οποίας ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα €362,4 εκατ. και τα καθαρά κέρδη στα €13,1 εκατ.
Τέλος, η TOYOTA ΕΛΛΑΣ Α.Β.Ε.Ε., η οποία εμπορεύεται τα εμπορικά σήματα Toyota και Lexus πέτυχε την υψηλότερη καθαρή κερδοφορία μεταξύ των εξεταζόμενων επιχειρήσεων το 2022, λίγο χαμηλότερη των €16 εκατ.
Στο πλαίσιο της μελέτης πραγματοποιήθηκε χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων αντιπροσώπευσης αυτοκινήτων βάσει επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης, συντάχθηκε ομαδοποιημένος ισολογισμός, βάσει αντιπροσωπευτικού δείγματος 27 εταιρειών του κλάδου, για τη διετία 2021-2022.
Οι συνολικές πωλήσεις των 27 επιχειρήσεων αυξήθηκαν κατά 16,8% το 2022 έναντι του 2021, ενώ μεγαλύτερη ήταν η αύξηση που παρουσίασαν τα μικτά κέρδη (21,4%) την ίδια περίοδο. Τα λειτουργικά και τα καθαρά κέρδη των εταιρειών του κλάδου κατέγραψαν εντυπωσιακή άνοδο το 2022, ενώ σημαντικά αυξημένα ήταν και τα κέρδη EBITDA (33,6%), διαμορφώθηκαν δε σε €180,9 εκατ., το 2022. Είκοσι πέντε (25) επιχειρήσεις που συμπεριελήφθησαν στον ομαδοποιημένο ισολογισμό, ήταν κερδοφόρες το 2022 έναντι 23 το 2021.