Σε αντιπαράθεση βρίσκονται η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU) και η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ETF) με αφορμή μελέτη, όπου υπονοείται ότι η κόπωση του οδηγού στις ευρωπαϊκές μεταφορές θέτει σε κίνδυνο την οδική ασφάλεια.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Σύμφωνα με την IRU, παρόλο που η Ένωση «αποτελεί παγκόσμιο οργανισμό οδικών μεταφορών και μακροχρόνιο εταίρο του ETF στον Ευρωπαϊκό Διάλογο για τον Κοινωνικό Τομέα, απορρίπτει πολλά από τα συμπεράσματα της μελέτης, ιδίως σε σχέση με τους operators οδικών μεταφορών.
Είμαστε απογοητευμένοι που το ETF δημοσίευσε αυτήν την έκθεση για την ασφάλεια, την πιο σημαντική μας ανησυχία, χωρίς να ερωτηθεί η IRU στο πλαίσιο της εταιρικής σχέσης κοινωνικού διαλόγου».
Σε άλλο σημείο της, σαφώς δυσαρεστημένης, τοποθέτησής της η IRU επισημαίνει ότι «η οδική ασφάλεια αποτελεί το No1 μέλημα όλων των οδικών μεταφορέων. Είναι σημαντικό οδηγοί και εταιρείες να λειτουργούν σύμφωνα με το νόμο, σεβόμενοι για παράδειγμα τους χρόνους ανάπαυσης.
Η νομοθεσία αποσκοπεί στην αποφυγή κόπωσης οποιουδήποτε είδους και οι εργοδότες πρέπει, και γενικά, να λειτουργούν σύμφωνα με το νόμο.
Εάν οι νόμοι πρέπει να προσαρμοστούν για να βελτιώσουν περαιτέρω τις συνθήκες ασφάλειας και οδηγών, τα συνδικάτα και οι εργοδότες πρέπει να συνεργαστούν, με τις ρυθμιστικές Αρχές, για να αναθεωρήσουν τους κανόνες και, στη συνέχεια, να διασφαλίσουν την αποτελεσματική εφαρμογή τους».
Τα συμπεράσματα της μελέτης του ETF
Ποια είναι όμως τα ευρήματα της μελέτης του ETF που προκάλεσαν τη μήνη της IRU;
Πρόκειται για μελέτη, που τιτλοφορείται «Η κόπωση οδηγού στις ευρωπαϊκές οδικές μεταφορές» και η οποία δημοσιεύθηκε στις 3 Ιουνίου.
Όπως αναφέρεται, η κόπωση στους επαγγελματίες οδηγούς αποτελεί άγραφο κανόνα στους δρόμους της ΕΕ και συνδέεται άμεσα με τις κακές συνθήκες εργασίας.
Σύμφωνα με το ETF, συνολικά 2.861 οδηγοί φορτηγών, λεωφορείων και πούλμαν που απασχολούνται στις οδικές επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές έδωσαν την παρούσα εικόνα του κλάδου.
Σταχυολογώντας τα ευρήματα της έρευνας προκύπτουν τα εξής:
-Το 60% των οδηγών φορτηγών και το 66% των οδηγών λεωφορείων και πούλμαν δήλωσαν ότι έπρεπε να οδηγούν, ενώ ήταν κουρασμένοι,
-772 οδηγοί δήλωσαν ότι σχεδόν τράκαραν και προκάλεσαν μεγάλο τροχαίο ατύχημα λόγω κόπωσης,
-Σχεδόν το 1/3 των οδηγών φορτηγών και το 1/4 των οδηγών πούλμαν ανέφεραν ότι κοιμήθηκαν στο τιμόνι κατά τη διάρκεια της οδήγησης,
-Το 57% των οδηγών λεωφορείων και πούλμαν και το 52% των οδηγών φορτηγών ανέφεραν ότι θέλουν να κάνουν στάση και να κάνουν ένα διάλειμμα όταν αισθάνονται κουρασμένοι, αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα.