Για την αυτοματοποίηση στις οδικές μεταφορές και τα διαφορετικά πράγματα που αυτή πρεσβεύει στον κλάδο, μίλησε ο διευθυντής Παγκόσμιας Καινοτομίας της IRU, Zeljko Jeftic, στο FreightWaves.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Σύμφωνα με τον κ. Jeftic, «τα αυτόνομα οχήματα δεν πρόκειται να μειώσουν τις θέσεις εργασίας, αλλά να βοηθήσουν στην εξέλιξή τους.
Οι εταιρείες αναζητούν hub-to-hub λειτουργίες μέσω των αυτόνομων φορτηγών, ωστόσο αυτό θα απαιτούσε την παρέμβαση του οδηγού για να οδηγηθεί με ασφάλεια το όχημα στον τελικό του προορισμό».
Όπως διευκρίνισε, κάτι τέτοιο «θα μπορούσε να γίνει είτε με το βρίσκεται ο οδηγός πίσω από το τιμόνι, είτε με αυτοματοποιημένες διαδικασίες. Αλλά και πάλι ο οδηγός θα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της συνολικής διαδικασίας».
Ο διευθυντής Παγκόσμιας Καινοτομίας της IRU προβλέπει ότι ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας θα γίνει μάρτυρας θεαματικών εξελίξεων όσον αφορά τα εργασιακά, με την αυτοματοποίηση διαδικασιών να συνεπάγεται ποιότητα και αποδοτικότητα εντός της καμπίνας του φορτηγού.
Επίσης, αναφέρει ότι θα δοθεί ουσιαστική λύση στο ζήτημα της έλλειψης οδηγών, καθώς η φυσική οδήγηση θα περιοριστεί πιθανότητα στο πρώτο και το τελευταίο μίλι της παράδοσης.
Σύμφωνα με τον κ. Jeftic, «παρατηρείται σημαντική αύξηση της ακαθάριστης ζήτησης στις μεταφορές, ειδικά στα logistics. Ο αυτοματισμός θα ασκήσει πίεση, οπότε χρειάζεται να βρούμε το σωστό συνδυασμό τόσο για την οδήγηση άνευ οδηγού, όσο και για οδήγηση με οδηγό.
Ενδεχομένως να υπάρξουν σαφή σχέδια για hub-to-hub λειτουργίες μέσα στην επόμενη 10ετία, υπό την προϋπόθεση της θέσπισης κανονιστικού πλαισίου».
Στο ενδεχόμενο της ύπαρξης πλήρως αυτόνομων οχημάτων στους δρόμους, τα επόμενα 10 χρόνια, ο Jeftic φάνηκε εξαιρετικά σκεπτικός, τονίζοντας ότι «δεν πρόκειται να υπάρξει όχημα που να διαχειρίζεται μόνο του όλες τις οδικές και καιρικές συνθήκες και πιστεύω ακράδαντα ότι θα συνεχίσουμε να χρειαζόμαστε ειδικευμένους οδηγούς».
Ο Jeftic αναφέρθηκε και στο ενδιαφέρον που υπάρχει από τους κατασκευαστές πρωτότυπου εξοπλισμού (OEM) για την αυτοματοποίηση και για το πώς αυτή θα λειτουργήσει υπέρ της ενίσχυσης των μεταφορών. Σύμφωνα με τον ίδιο, η επένδυση σε αυτό το κομμάτι «θα οδηγήσει σε αυξημένα επίπεδα αυτοματισμού, γεγονός που θα βοηθήσει στην αύξηση της ευφυΐας των οχημάτων και στην αύξηση της ασφάλειας.
Πιστεύω όμως ότι η μεγάλη πλειοψηφία των οχημάτων, ακόμα και μετά από 10 χρόνια, θα εξακολουθεί να έχει οδηγό στην καμπίνα. Έτσι, με την προσθήκη αυτόνομων λειτουργιών εντός του οχήματος θα υποστηρίξουμε τους οδηγούς, βοηθώντας τους να γίνουν πιο αποτελεσματικοί», κατέληξε.