Σχέδιο έκτακτης ανάγκης 17 σημείων προώθησε στις κυβερνήσεις η IRU προς αντιμετώπιση της αύξησης της τιμής στα καύσιμα και τον αντίκτυπο που αυτό δημιουργεί στο δίκτυα μεταφορών, την ενεργειακή ασφάλεια και τα σχέδια για απανθρακοποίηση του κλάδου.
της Βάσως Βεγιάζη
Με τις τιμές του ντίζελ να αυξάνονται κατά 63% παγκοσμίως από τον Ιανουάριο του 2021, τον πόλεμο στην Ουκρανία και τη δίχως τέλος γεωπολιτική αστάθεια, οι αυξήσεις στα καύσιμα πλήττουν τα περιθώρια κέρδους των operators κατά 9% τους τελευταίους 2 μήνες, με τα καθαρά περιθώρια κέρδους είναι συχνά λίγο πάνω από το 3%.
Η κλιμάκωση της τιμής των καυσίμων οδηγεί τον πληθωρισμό στην παγκόσμια οικονομία, με τη εφοδιαστική αλυσίδα να έχει μπλοκάρει.
Ο κίνδυνος πτώχευσης των μικρών επιχειρήσεων είναι πλέον ορατός καταστρέφοντας τα δίκτυα κινητικότητας και logistics, ενώ άμεσες επιπτώσεις θα υπάρξουν και στην απαθρακοποίηση, καθώς οι επιχειρήσεις δεν θα μπορέσουν να επενδύσουν σε νέα “καθαρά” οχήματα.
Σύμφωνα με τον Radu Dinescu, πρόεδρο της IRU,: «Οι επιχειρήσεις οδικών μεταφορών αντιμετωπίζουν δυσκολία στις ταμειακές ροές, ειδικά το 90% που είναι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Η αστάθεια στις τιμές του ντίζελ και οι άκαμπτοι εμπορικοί όροι σημαίνουν ότι έχουν λίγα περιθώρια ελιγμών και με τις χρεοκοπίες να αυξάνονται.
Αυτό θα βλάψει τη χωρητικότητα και την αποτελεσματικότητα του δικτύου οδικών μεταφορών, επηρεάζοντας τις εφοδιαστικές αλυσίδες, τον πληθωρισμό και την ευρύτερη οικονομία. Πρέπει να δράσουμε τώρα».
Τι προτείνεται
Το σχέδιο έκτακτης ανάγκης της IRU περιλαμβάνει 17 κυβερνητικές ενέργειες προς υποστήριξη των επιχειρήσεων οδικών μεταφορών, και ειδικότερα την άμβλυνση της αστάθειας των τιμών των καυσίμων, καθώς και για την εκ νέου ευθυγράμμιση των πλάνων απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα.
Μεταξύ άλλων, η IRU ζητά έναν μηχανισμό προσαρμογής του ΕΦΚ στα καύσιμα για τους εμπορικούς μεταφορείς, ώστε να παρέχεται βραχυπρόθεσμη βεβαιότητα και να αποφευχθεί η μερική κατάρρευση των δικτύων οδικών μεταφορών και ο πληθωρισμός.
Στη Γερμανία αυτόν τον μήνα, για παράδειγμα, μια προσωρινή μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα κατά 87% θα σήμαινε ότι μια μεταφορική επιχείρηση δεν θα χάσει χρήματα.
Λόγω τεράστιων διαφορών έως και 96%, η IRU καλεί επίσης σε όλους τους τρόπους εμπορικής μεταφοράς να καταβάλλεται ο ίδιος φόρος καυσίμων για να διατηρηθούν τα εν εξελίξει σχέδια απαλλαγής από τις εκπομπές, καθώς και να επιταχυνθούν τα μέτρα αποτελεσματικότητας μέσω συλλογικών οδικών μεταφορών και φιλικά περιβαλλοντικών φορτηγών (eco-trucks).
Εν μέσω μεγαλύτερης ενεργειακής ανασφάλειας και αυξανόμενης ανισορροπίας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης καυσίμων, όλα τα εναλλακτικά και τα υπάρχοντα καύσιμα πρέπει να παραμείνουν σε λειτουργική χρήση. Οι κυβερνήσεις θα πρέπει να επανεξετάσουν προσεκτικά τις πολιτικές απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα για να σχεδιάσουν μια πιο σταδιακή στροφή στα ανανεώσιμα καύσιμα, πέρα από τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία, και να περιορίσουν τις στρεβλώσεις της αγοράς, όπως η φόρτιση των χρηστών του δρόμου και οι ζώνες μηδενικών εκπομπών που αποκλείουν ήδη λειτουργικές επιλογές καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα, όπως βιοντίζελ και bio-LNG.
Ο Umberto de Pretto, γενικός γραμματέας της IRU, δήλωσε: «Το σχέδιο έκτακτης ανάγκης της IRU καθοδηγεί τη δράση της κυβέρνησης σε βασικούς τομείς για να διασφαλίσει ότι οι οδικές μεταφορές θα συνεχίσουν να στηρίζουν την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική υγεία, να αποφύγουν τον υπερβολικό πληθωρισμό και να διατηρήσουν τη βιομηχανία και τις μεταφορές γενικά σε καλό δρόμο για να επιτύχουμε τους στόχους μας για την απανθρακοποίηση».