Για τις καταστροφικές επιπτώσεις μιας αποχώρησης του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ χωρίς συμφωνία (no-deal Brexit), προειδοποιεί η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, τονίζοντας ότι ένα τέτοιο σενάριο θα έχει «συνταρακτικές» επιπτώσεις στην κατασκευή αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
«Η αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ χωρίς συμφωνία θα προκαλέσει μια συνταρακτική αλλαγή στους εμπορικούς όρους, με δισεκατομμύρια ευρώ δασμών που απειλούν να επηρεάσουν τις επιλογές των καταναλωτών και στις δύο πλευρές της Μάγχης», υπογραμμίζουν με κοινή τους ανακοίνωση η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), η Επιτροπή Σύνδεσης για την Κατασκευή Εξοπλισμού και Εξαρτημάτων Αυτοκινήτων (CLEPA) και 21 εθνικές ενώσεις.
«Το Brexit δεν είναι μόνο ένα βρετανικό πρόβλημα, όλοι μας ανησυχούμε στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και ακόμα πιο πέρα», αναφέρει ο Κριστιάν Πεζό, πρόεδρος της γαλλικής ομοσπονδίας αυτοκινητοβιομηχανιών (CCFA).
Ένα χαοτικό Brexit θα προκαλέσει ένα «σοβαρό πλήγμα» στην έγκαιρη παράδοση και στην εφοδιαστική αλυσίδα που ξεπερνούν τα διεθνή σύνορα, προειδοποιούν οι ενώσεις.
«Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ και του Ην. Βασιλείου χρειάζονται μια ομαλή ροή του εμπορίου και θα πληγούν από τους φόρους και τις διοικητικές επιβαρύνσεις για ανταλλακτικά και οχήματα», τονίζει ο Μπέρναντ Μάτες, πρόεδρος του Συνδέσμου Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA).
«Ως εκ τούτου, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για να αποφύγουν ένα Brexit χωρίς συμφωνία», καταλήγουν οι ενώσεις.
Οι ευρωπαϊκές ενώσεις κατασκευαστών εκτιμούν το πρόσθετο κόστος των τελωνειακών δασμών, σε περίπτωση ενός άτακτου Brexit, σε περίπου 5,7 δισ. ευρώ.
Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας θεωρείται αυτός με τη μεγαλύτερη έκθεση σε κίνδυνο, εάν γίνει πραγματικότητα το Brexit χωρίς συμφωνία, αφού θα απορυθμιστούν οι αλυσίδες εφοδιασμού και ενδέχεται μεγάλες βιομηχανίες να πάρουν την άγουσα προς την έξοδο.
«Γίγαντες» της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως η γερμανική BMW, η γαλλική PSA και η ιαπωνική Nissan, διαθέτουν εργοστάσια στη Βρετανία, των οποίων το μέλλον φαίνεται να διακυβεύεται σε περίπτωση μιας «μη συμφωνίας».
Οι επενδύσεις στη βρετανική βιομηχανία αυτοκινήτων μειώθηκαν άνω του 70% στο α’ εξάμηνο του έτους, εξαιτίας των ανησυχιών για ένα άτακτο Brexit, σύμφωνα με σύνδεσμο του κλάδου, που προειδοποίησε ότι η αποχώρηση από την ΕΕ χωρίς μια συμφωνία θα ήταν η «χειρότερη έκβαση».
Σημειώνεται ότι η βιομηχανία αυτοκινήτων είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγικός κλάδος προϊόντων της Βρετανίας και απασχολεί πάνω από 800.000 εργαζομένους.