Υπέρ της διασυνοριακής επιβολής ποινών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σε περιπτώσεις σοβαρών παραβιάσεων στην οδήγηση, τάχθηκε η ευρωβουλευτής Έλενα Κουντουρά, στην παρέμβασή της στην Ολομέλεια, όπου συζητήθηκε και εγκρίθηκε η σχετική ευρωπαϊκή Oδηγία.
Σήμερα υπάρχει σοβαρό κενό στη νομοθετική αντιμετώπιση των παραβάσεων στην οδήγηση, που αφορούν την οδική ασφάλεια. Για παράδειγμα, ένας οδηγός που έχει διαπράξει σοβαρή παράβαση και τιμωρείται με αφαίρεση διπλώματος στη χώρα του, μπορεί να οδηγεί κανονικά στα υπόλοιπα κράτη-μέλη της ΕΕ, ακριβώς επειδή δεν υπάρχει κοινό ευρωπαϊκό πλαίσιο ισχύος των ποινών.
Για να διασφαλιστεί ότι η αναστολή, ο περιορισμός ή η αφαίρεση της άδειας οδήγησης μη μόνιμου κατοίκου θα εφαρμόζεται σε όλες τις χώρες της ΕΕ, οι νέοι κανόνες απαιτούν η απόφαση αυτή να διαβιβάζεται στη χώρα που εξέδωσε το δίπλωμα.
Ήταν εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην έκθεση-ψήφισμα που υιοθετήθηκε με συντριπτική πλειοψηφία το Πλαίσιο Πολιτικής της ΕΕ στην Οδική Ασφάλεια έως το 2030. Αυτή η έκθεση-ορόσημο αποτέλεσε τον οδικό χάρτη που πρότεινε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τη μείωση 50% των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών στους ευρωπαϊκούς δρόμους έως το τέλος της 10ετίας.
Η Οδηγία αυτή, όπως ανέφερε στην ομιλία της η κα. Κουντουρά, έρχεται πλέον να συμπληρώσει το σημερινό νομοθετικό κενό, το οποίο οδηγεί σε ατιμωρησία, και ουσιαστικά θεσπίζει ένα πλαίσιο που επιτρέπει την απαγόρευση οδήγησης σε όλη την ΕΕ σε περιπτώσεις όπου ένα κράτος-μέλος έχει ήδη απαγορεύσει σε έναν οδηγό το δικαίωμα οδήγησης εξαιτίας της τροχαίας παράβασης που διέπραξε στην επικράτειά του.
Η θέση του κοινοβουλίου προτείνει ορίζει προθεσμία 10 εργάσιμων ημερών για την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των κρατών-μελών σχετικά με αυτές τις αποφάσεις, καθώς και προθεσμία 15 εργάσιμων για να αποφασιστεί εάν η απαγόρευση οδήγησης θα ισχύει σε ολόκληρη την ΕΕ. Ο οδηγός θα πρέπει να ενημερώνεται για την τελική απόφαση εντός 7 εργάσιμων ημερών.
Πρόκειται ουσιαστικά για περιστατικά υπερβολικής ταχύτητας, οδήγησης χωρίς δίπλωμα, οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών, καθώς και περιπτώσεις πρόκλησης θανάτου ή σοβαρού τραυματισμού λόγω τροχαίας παράβασης.
Η σημερινή απουσία ευρωπαϊκού πλαισίου σε αυτό το τόσο σημαντικό ζήτημα, σύμφωνα με την κα. Κουντουρά, υπονομεύει την ασφάλεια των οδικών μεταφορών σε όλα τα κράτη-μέλη, αλλά ιδιαίτερα σε χώρες που αποτελούν σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς και δέχονται μεγάλο αριθμό ξένων οδηγών.