Το διοξείδιο του άνθρακα από τις μεταφορές εξακολουθεί να ευθύνεται για το ένα τέταρτο περίπου των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στην ΕΕ, και άνω του ημίσεος της ποσότητας αυτής προέρχεται από τα αυτοκίνητα.
Στην προσπάθειά της για επίτευξη ουδέτερου ισοζυγίου άνθρακα έως το 2050, η ΕΕ έχει θέσει φιλόδοξες τιμές-στόχο για μείωση της ρύπανσης από τα αυτοκίνητα, όπως αναφέρει το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο στην τελευταία ενημέρωσή του.
Ένας βασικός στόχος είναι όλα τα καινούργια αυτοκίνητα που θα διατίθενται στην αγορά της ΕΕ από το 2035 να είναι μηδενικών εκπομπών.
Σε έκθεσή του που πρόκειται να δημοσιευθεί σύντομα, το ΕΕΣ παρουσιάζει τα πρώτα διαφωτιστικά στοιχεία σχετικά με την εφαρμογή του κανονισμού της ΕΕ που στοχεύει στη μείωση των εκπομπών από τα καινούργια αυτοκίνητα με σκοπό την επίτευξη των τιμών-στόχου για το κλίμα.
Ο κανονισμός της ΕΕ ορίζει πρότυπα επιδόσεων για τις εκπομπές από τα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα και αποτελεί το βασικό νομοθετικό εργαλείο για τη μείωση των εκπομπών από τα καινούργια αυτοκίνητα στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Προβλέπει ότι οι κατασκευαστές οφείλουν να παράγουν οχήματα χαμηλών εκπομπών που καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα, οχήματα μηδενικών εκπομπών, όπως ηλεκτρικά αυτοκίνητα, και αυτοκίνητα που συνδυάζουν τις δύο τεχνολογίες, όπως υβριδικά με ρευματολήπτη.
Τους επιβάλλει επίσης την υποχρέωση να δηλώνουν στο πιστοποιητικό συμμόρφωσης τις εκπομπές κάθε μοντέλου, πριν από την πρώτη ταξινόμηση του οχήματος.
Η μέτρηση των εκπομπών των αυτοκινήτων γίνεται σε τυποποιημένες εργαστηριακές συνθήκες και όχι στον δρόμο, καθιστώντας εφικτή τη σύγκριση των εκπομπών CO₂ μεταξύ διαφορετικών μοντέλων.
Ωστόσο, οι εκπομπές που μετρώνται σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης είναι συνήθως υψηλότερες από εκείνες που μετρώνται στο εργαστήριο.
Ο κανονισμός της ΕΕ, που εγκρίθηκε το 2009, υπέστη ουσιαστικές τροποποιήσεις το 2019, σε συνέχεια του σκανδάλου «ντίζελγκεϊτ».
Διασφαλίζει το τρέχον σύστημα της ΕΕ την αντιστοιχία μεταξύ των μετρήσεων των εκπομπών CO₂ από τα καινούργια οχήματα υπό εργαστηριακές συνθήκες και των στοιχείων που παρουσιάζουν οι κατασκευαστές;
Είναι αξιόπιστα τα δεδομένα σχετικά με τις εκπομπές CO₂ από τα καινούργια οχήματα; Συμβάλλει πράγματι ο κανονισμός της ΕΕ στη μείωση των πραγματικών εκπομπών CO₂; Βρίσκεται σε καλό δρόμο η ΕΕ όσον αφορά την επίτευξη του στόχου της για μηδενικές εκπομπές;
Αυτά είναι ορισμένα από τα ερωτήματα στα οποία θα επιχειρήσει να απαντήσει το ΕΕΣ στη σχετική έκθεσή του, η οποία θα δημοσιευθεί στις 24 Ιανουαρίου (θα είναι διαθέσιμη από τις 5.00 μ.μ. στον ιστότοπο του ΕΕΣ, σε 24 γλώσσες).