Οι οδικές μεταφορές κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο της κατανομής των χερσαίων εμπορευματικών μεταφορών στην ΕΕ, καθώς αντιπροσώπευαν το 77,4% των συνολικών τονοχιλιόμετρων εμπορευματικών μεταφορών που πραγματοποιήθηκαν το 2020, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat.
Παρά την σημαντικότητα της για τις εμπορευματικές μεταφορές, η βιομηχανία οδικών μεταφορών αντιμετωπίζει μια σειρά από εμπόδια, όπως η έλλειψη έμπειρων οδηγών φορτηγών, η γήρανση του εργατικού δυναμικού και οι αυξανόμενες προκλήσεις οδικής ασφάλειας, ασφάλειας των εμπορευμάτων και συνδεσιμότητας.
Στην Ευρώπη εξαιτίας του μικρού αριθμού ασφαλών χώρων στάθμευσης φορτηγών υπάρχουν συνεχείς κλοπές φορτίων, καθώς τα οχήματα σταθμεύουν σε αφύλακτους χώρους ανάπαυσης και ακάλυπτους δρόμους στάθμευσης.
Τις προσκλήσεις αυτές έρχεται να αντιμετωπίσει συλλογικά η Δράση «Ανάπτυξη εννέα Ασφαλών και Προστατευόμενων Χώρων Στάθμευσης Φορτηγών στην Ελλάδα» που υλοποιείται στο πλαίσιο της διευκόλυνσης «Συνδέοντας την Ευρώπη» της Ευρωπαϊκής Ένωσης που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και εθνικούς πόρους (αριθμός πράξης: 2019-EL-TMC-0264-W)).
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ηγείται της Δράσης και συμμετέχουν οι παραχωρησιούχοι Ολυμπία Οδός, Νέα Οδός και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου. Φορείς υλοποίησης του Υπουργείου είναι το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, το Πανεπιστήμιο Πατρών και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, με το πρώτο να είναι και ο τεχνικός συντονιστής της Δράσης.
Κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα κατασκευάζονται Ασφαλείς και Προστατευόμενοι Χώροι Στάθμευσης Φορτηγών Οχημάτων, ενώ αναπτύχθηκε και ηλεκτρονική πλατφόρμα κράτησης και προπληρωμής θέσης στάθμευσης για διευκόλυνση των οδηγών και των μεταφορικών εταιριών. Οι χώροι αυτοί κατασκευάζονται στις περιοχές του Αερινού, Επισκοπικού, Αταλάντης και Ακράτας και αναμένεται να δοθούν προς χρήση στο τέλος του 2023.