Με θετικό πρόσημο έκανε “ποδαρικό” το 2023 στην ευρωπαϊκή αγορά επιβατικών αυτοκινήτων, καθώς τον Ιανουάριο σημειώθηκε άνοδος 11,3% με τις ταξινομήσεις να φτάνουν τις 760.041 μονάδες, σύμφωνα με την ACEA.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Ωστόσο, όπως αναφέρεται, αυτό οφειλόταν σε μεγάλο βαθμό σε μια ασυνήθιστα μέτρια βάση σύγκρισης το 2022, όταν επιτεύχθηκε ο χαμηλότερος όγκος του Ιανουαρίου που έχει καταγραφεί ποτέ.
Σε επίπεδο χώρας, οι θετικές επιδόσεις της ΕΕ αντικατοπτρίστηκαν σε τρεις από τις τέσσερις βασικές αγορές. Τα ισχυρότερα κέρδη σημειώθηκαν στην Ισπανία (+51,4%) και την Ιταλία (+19%), ακολουθούμενη από τη Γαλλία, με πιο μέτρια αλλά σταθερή ανάπτυξη (+8,8%). Εξαίρεση σε αυτή την τάση ήταν η Γερμανία, η οποία κατέγραψε πτώση 2,6% τον περασμένο Ιανουάριο.
“Τσίμπησαν” τα ηλεκτρικά και υβριδικά
Κατά τον πρώτο μήνα του 2023, οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών επιβατικών αυτοκινήτων με μπαταρία στην ΕΕ συνέχισαν να αυξάνονται, αντιπροσωπεύοντας το 9,5% και το 26% της αγοράς, αντίστοιχα. Ωστόσο, η βενζίνη παρέμεινε ο πιο δημοφιλής τύπος καυσίμου για νέα αυτοκίνητα στην Ευρώπη, με μερίδιο αγοράς 37,9%.
Δυνατό ξεκίνημα για τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα
Ειδικά για τα ηλεκτρικά, οι ταξινομήσεις του Ιανουαρίου των BEVs αυξήθηκαν κατά 22,9%, φτάνοντας τα 71.984 αυτοκίνητα ταξινομημένα σε όλη την ΕΕ με ένα μερίδιο αγοράς της τάξης του 9,5%, έναντι 8,6% τον Ιανουάριο του 2022.
Οι περισσότερες από τις αγορές της περιοχής συνέβαλαν σημαντικά σε αυτήν την ανάπτυξη, με διψήφια και τριψήφια ποσοστιαία κέρδη. Ωστόσο, υπήρχαν μερικές εξαιρέσεις σε ορισμένες από τις μεγαλύτερες αγορές όγκου της ΕΕ για αυτό το σύστημα μετάδοσης κίνησης: Γερμανία (-13,2%), Σουηδία (-18,5%) και Ιταλία (‑8,7%).
Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV) είχαν επίσης ένα δυνατό ξεκίνημα. Οι όγκοι τους αυξήθηκαν κατά 22,1% στις 197.982 μονάδες, υποστηριζόμενοι από διψήφια κέρδη στις τέσσερις μεγαλύτερες αγορές της περιοχής: Ισπανία (+59,3%), Ιταλία (+24,7%), Γερμανία (+19,0%) και Γαλλία (+12,5%). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ένα μερίδιο αγοράς της τάξης του 26%, βελτίωση 2,3 ποσοστιαίων μονάδων σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2022.
Από την άλλη πλευρά, οι πωλήσεις plug-in υβριδικών οχημάτων (PHEV) στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά 9,9% στις 53.649 μονάδες τον Ιανουάριο, καθώς οι ταξινομήσεις κατέγραψαν πτώση πάνω από 50% στη Γερμανία (-53,2%), η οποία μέχρι πέρυσι ήταν η μεγαλύτερη αγορά κατ’ όγκο για τέτοια αυτοκίνητα. Ως αποτέλεσμα, το μερίδιο αγοράς για τα PHEVs συρρικνώθηκε από 8,7% τον Ιανουάριο του 2022 σε 7,1% εφέτος.
Αυτοκίνητα βενζίνης και πετρελαίου
Οι πωλήσεις νέων βενζινοκίνητων αυτοκινήτων στην ΕΕ κατέγραψαν άνοδο 12,3% τον περασμένο Ιανουάριο, συμβάλλοντας στην αύξηση του μεριδίου αγοράς τους στο 37,9% (έναντι 37,6% το 2022). Όλες οι μεγάλες αγορές της περιοχής συνέβαλαν σε αυτήν την ανάπτυξη: Ισπανία (+59,4%), Ιταλία (+15,5%), Γαλλία (+11,9%) και Γερμανία (+3,5%).
Αντίθετα, η αγορά αυτοκινήτων πετρελαίου της ΕΕ συνέχισε να δυσκολεύεται -με πτώση 1,6% τον περασμένο μήνα- παρά την αξιοσημείωτη αύξηση των ταξινομήσεων στην Ιταλία (+21,4%) και στην Ισπανία (+19%). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του μεριδίου αγοράς κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες, από 17,9% σε 15,9%.