Στις καθυστερήσεις που, όπως υποστηρίζει, υπάρχουν στην κατασκευή των διευρωπαϊκών οδικών αξόνων που ανήκουν στην αρμοδιότητα του Υπουργείο Υποδομών αναφέρθηκε σε δηλώσεις του ο Περιφερειάρχης Ηπείρου κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης, ο οποίος ενημέρωσε και για το στάδιο στο οποίο βρίσκονται οι διαδικασίες για τον οδικό άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά.
Ειδικότερα για το τμήμα Ηγουμενίτσα – Μαυρομάτι, ο Περιφερειάρχης δήλωσε ότι το μόνο που γνωρίζει η Περιφέρεια είναι ότι η μελέτη έχει ανατεθεί στην Εγνατία Οδός Α.Ε.
Για το τμήμα Πλαταριά – Ηγουμενίτσα, μετά τις αντιδράσεις που είχαν σημειωθεί στο παρελθόν από κατοίκους, το Υπουργείο δεν έχει ασχοληθεί εκ νέου και τη μελέτη θα αναλάβει η Περιφέρεια, ενώ για τη μελέτη του τμήματος Μεσοπόταμος – Πάργα δεν έχει υπάρξει ακόμη απάντηση στο αίτημα της Περιφέρειας για παράδοση της μελέτης, προκειμένου στη συνέχεια να εξετάσει τη δυνατότητα ένταξής της σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
Για την οδική σύνδεση της Ιόνιας οδού με το Ζέφυρο Πρέβεζας, ο Περιφερειάρχης χαρακτήρισε «κοροϊδία» τη νέα παράταση που δόθηκε στο μελετητή και τη μη παράδοση της μελέτης στην Περιφέρεια, την οποία είχε ζητήσει κατ΄ επανάληψη για να την ωριμάσει.
Ειδικότερα για το τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά, (για το οποίο, όπως υποστηρίζει, το υπουργείο Υποδομών είχε αποδεχθεί το αίτημα της Περιφέρειας και της έχει παραδώσει προς ωρίμανση τη μελέτη) ο Περιφερειάρχης ανέφερε μεταξύ άλλων, πως οι Υπηρεσίες της Περιφέρειας έχουν διαμορφώσει δύο προτάσεις:
Μια για τρίιχνο δρόμο και μία με τετράιχνο μέχρι Καλπάκι και τρίιχνο μέχρι την Κακαβιά, και αυτό με τη λογική ότι υπάρχουν ¨ευρωπαϊκές” φωνές που λένε ότι δεν δεχθούν δρόμο με τετράιχνη διατομή.
Ο Περιφερειάρχης συνεχίζοντας, είπε ότι για να μειωθεί το κόστος, έχουν προβλεφθεί δανειοθάλαμοι κατά μήκος του δρόμου.
Αναφερόμενος σε τεχνικά και οικονομικά στοιχεία, εξήγησε πως για το τμήμα Καλπάκι – Κακαβιά έχουν σχεδιαστεί όλοι οι απαιτούμενοι ανισόπεδοι κόμβοι και το κόστος ανέρχεται σε 65 εκατ. ευρώ, ενώ το συνολικό κόστος φτάνει το 350 εκατ. ευρώ.
«Σε συζήτηση που είχα με τον Γ.Γ. του Υπουργείου Ανάπτυξης κ. Σκάλκο, μου είπε πως το υπουργείο είναι έτοιμο να στηρίξει αυτόν τον δρόμο, καθόσον αυτή είναι και η γνώμη του Πρωθυπουργού.
Εμείς έχουμε παραδώσει εδώ και δύο μήνες προς έλεγχο την μελέτη Ιωάννινα-Κακαβιά και περιμένουμε. Το σίγουρο είναι ότι την εποχή που προωθούνταν τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα, προτού να μπουν άλλοι συντελεστές κόστους-οφέλους από πλευράς κίνησης σε αυτούς τους δρόμους, δεν έγιναν οι ανάλογες ενέργειες από το Υπουργείο Υποδομών. Και μιλάω για την πενταετία Σπίρτζη, ο οποίος, δυστυχώς, μέχρι την ημέρα που έφυγε, δεν έλεγε ποτέ την αλήθεια».
Στη συνέχεια ο Περιφερειάρχης είπε, ότι «Η Περιφέρεια Ηπείρου ζητά να γίνει μια σύσκεψη, όπως πρωτοέγινε με τον Πρόεδρο της Βουλής (κ. Κ. Τασούλα) που έχει θεσμικό ρόλο. Να μαζευτούμε εκεί όλοι και να παρθούν οι τελικές αποφάσεις. Δεν μπορούμε να περιμένουμε. Γιατί τώρα γίνεται ο προγραμματισμός για το 2021-2027 και από το Υπουργείο και από εμάς. Να δούμε τι θα κάνουμε στα λίγα χρήματα που έχουμε στις Υποδομές».
Ο Περιφερειάρχης ανέφερε επίσης ότι μετά από έγγραφό του προς την Ε.Ε. , η Επίτροπος Μεταφορών Αντίνα Βαλεάν, απάντησε ότι η Επιτροπή δεν είναι αρνητική για το έργο και παραπέμπει στην ελληνική κυβέρνηση για τη χρηματοδότησή του.
Η απάντηση του Χρήστου Σπίρτζη
Στις δηλώσεις του περιφερειάρχη Ηπείρου που έγιναν στις 23/7 απάντησε ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης στις 24/7. Η απάντηση είναι η ακόλουθη:
Δεν έχω απαντήσει σε πολλές ανακοινώσεις – προκλήσεις του Περιφερειάρχη Ηπείρου κ. Καχριμάνη και των στελεχών της κομματικής του παράταξης, της ΝΔ, σε πλήθος ανακριβειών, ψεμάτων και διαστρεβλώσεων που αφορούν τα στρατηγικά έργα της Ηπείρου.
Δεν το έπραξα έως σήμερα προτάσσοντας την ανθρώπινη και συναδελφική σχέση αλλά και εξαιτίας του σεβασμού, που έχω, στον ρόλο της αυτοδιοίκησης.
Να με κατηγορούν όμως στη χθεσινή ανακοίνωση τους, ότι έλεγα ψέματα και δεν έλεγα συστηματικά την αλήθεια προκειμένου να καλύψουν τις ανεπάρκειες και τον παλαιοκομματισμό τόσο των ίδιων όσο και της κυβέρνησης τους πάει πολύ.
Προφανώς όσοι έχουμε διατελέσει σε θέσεις ευθύνης οφείλουμε να έχουμε την γενναιότητα να αναλαμβάνουμε τις ευθύνες, τόσο τις διαχρονικές της πολιτείας, όσο και των δικών μας λαθών, ολιγωριών ή παραλείψεων. Στον βαθμό που με αφορά αισθάνομαι την ανάγκη να απολογηθώ στους πολίτες της Ηπείρου για τις διαχρονικές ευθύνες της Πολιτείας απέναντι στην για δεκαετίες εγκαταλελειμμένη Ήπειρο -όπως και άλλες περιοχές της χώρας μας.
Δεν αισθάνομαι όμως την ανάγκη να απολογηθώ στις για πολλές δεκαετίες Περιφερειακές αρχές της Ηπείρου και στην παράταξη της ΝΔ, για το ότι δεν κάναμε σε μια τετραετία -με τη χώρα σε μνημόνιο από τη ΝΔ,- όσα αυτοί δεν έκαναν τουλάχιστον από το 1974.
Αυτό που γνωρίζει κάθε πολίτης της Ηπείρου και της Δυτικής Ελλάδας είναι πως εκτός από την μικροπολιτική και τον παλαιοκομματισμό που είναι διάχυτος και διαπερνά τις πολλές τετραετίες που κυβερνούν την χώρα και την περιφέρεια Ηπείρου, εκτός της κατάκτησης όλων των πρωταθλημάτων στις εξαγγελίες, στα ταξίματα, στον σχεδιασμό και την παρακώλυση έργων -στη λογική «Μετσόβου»-, δεν έχουν παραδώσει κανένα έργο στρατηγικής σημασίας και πολλές φορές έχουν σταθεί εμπόδιο και στον σχεδιασμό και την ολοκλήρωση έργων στρατηγικής σημασίας
Να θυμίσω λοιπόν στον Περιφερειάρχη και τους συνεργάτες του, ότι :
-Σήμερα 24 Ιουλίου 2021, 47 χρόνια μετά την αποκατάσταση της δημοκρατίας, ο κομματικός φορέας τον οποίον υποστηρίζει έχει αναλάβει την ευθύνη διακυβέρνησης της χώρας το 1974, το 1977, το 1989, το 2004, το 2007, το 2012 και το 2019. Προφανώς φταίει, όπως και για ό,τι έχει γίνει στη χώρα από το 1821, η τετραετία που την ευθύνη διακυβέρνησης είχε ο ΣΥΡΙΖΑ. Αλλά μήπως, παρ’ ελπίδα, αισθάνεστε κάπου την ανάγκη να απολογηθείτε για τα υπόλοιπα χρονικά διαστήματα;
-Σήμερα 24 Ιουλίου 2021, που η ΝΔ έχει για πολλοστή φορά την ευθύνη της διακυβέρνησης της χώρας και εσείς της Περιφέρειας Ηπείρου, χωρίς μνημόνιο, χωρίς δημοσιονομικές επιβολές και με πρόσθετη χρηματοδότηση της χώρας από το ταμείο ανάκαμψης τι κάνατε; Για δύο ολόκληρα χρόνια ο απολογισμός παρουσιάζεται ελλειμματικός στις πράξεις και ιδιαιτέρως πλούσιος στα λόγια.
-Τα διευρωπαϊκά δίκτυα δεν συζητήθηκαν, ούτε αποφασίστηκαν στην τετραετία ΣΥΡΙΖΑ, όπως αναφέρετε με περισσό θράσος και άνεση ψεμάτων, αλλά πολύ νωρίτερα, επί ημερών ΝΔ και Υπουργίας Γ. Σουφλιά.
Οι κακές γλώσσες – της δικής σας κομματικής παράταξης – λένε ότι το τμήμα Γιάννενα-Κακκαβιά δεν εντάχθηκε στην Ιόνια οδό, εξαιτίας των διαφωνιών που είχε η “ομάδα Μετσόβου” συμπεριλαμβανομένου του Περιφερειάρχη (!!!) με τον τότε Υπουργό της ΝΔ (!!!) κ. Σουφλιά, για την όδευση του δρόμου.
-Αντίστοιχες ολιγωρίες παρέμβασης στην ίδια “λογική Μετσόβου” υπήρξαν για την όδευση του Βόρειου τμήματος του Ε65, προκειμένου ο ελληνικός λαός να πληρώνει εκατοντάδες εκατομμύρια σε έργα που δεν τελειώνουν ποτέ, με στόχο η παράταξή σας να εξαγγέλλει ότι θα είναι η σύνδεση του Ε65 με την Εγνατία, πιο κοντά στην Ήπειρο κατά 20 km.
-Οι συντελεστές κόστους οφέλους, που αναφέρετε στην ανακοίνωση σας, όπως και οι κανονισμοί για την χρηματοδότηση έργων δεν συζητήθηκαν ούτε αποφασίστηκαν στην Ε.Ε. κατά τον χρόνο που ήταν κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ -όπως αναφέρετε πάλι με περισσό θράσος και άνεση ψεμάτων- αλλά η Ν.Δ. επί κυβέρνησης Σαμαρά, με κυριαρχία στην Ε.Ε. δεξιών κυβερνήσεων, όπως και η δική σας. Ίσχυσαν δε από την 1η Ιανουαρίου του 2015, πριν εκλεγεί η κυβέρνηση Αλέξη Τσίπρα. Αυτός ήταν και ο λόγος που είχαν εγκριθεί έργα με χαμηλούς κυκλοφοριακούς φόρτους την δεκαετία του 2000, σε αντίθεση με τα οδικά έργα μετά την 1 Ιανουαρίου 2015, που απαιτούσαν μεγάλους κυκλοφοριακούς φόρτους.
-Η κυβέρνηση Αλέξη Τσίπρα, προσπάθησε και τα κατάφερε να ολοκληρώσει, σε συνθήκες μάλιστα μνημονίου και με μια χώρα πτωχευμένη από εσάς, τα εγκαταλελειμμένα έργα που για δεκαετίες είχατε αφήσει χωρίς απαλλοτριώσεις, χωρίς αδειοδοτήσεις, χωρίς αρχαιολογικές εργασίες, χωρίς συνδέσεις, χωρίς αντιπλημμυρικά, με δισεκατομμύρια διεκδικήσεις από τους εργολάβους. Η Ήπειρος με την Ιόνια οδό βγήκε από την απομόνωση.
Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, το ανέκδοτο των έργων των λιμανιών, ολοκληρώθηκε. Το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων το ίδιο. Το γεφύρι της Πλάκας ξεκίνησε και ολοκληρώθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, όσο κι αν θέλετε να το οικειοποιηθείτε. Νέα έργα στρατηγικής σημασίας για την Ήπειρο, όπως το Γιάννενα- Κακκαβιά, δρομολογήθηκαν και εντάχθηκαν στο πρώτο και μοναδικό Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών Μεταφορών που είχε η χώρα, για να μην συνεχιστεί η πολιτική «Μετσόβου».
Σήμερα μετά απο δύο χρόνια πλήρους ακινησίας, συνεχίζετε να κοροϊδεύετε τους πολίτες.
Στην ανακοίνωση σας αναφέρετε και προκύπτουν τα παρακάτω ερωτήματα:
-«Ειδικότερα για το τμήμα Ιωάννινα- Κακαβιά, (για το οποίο το Υπουργείο Υποδομών είχε αποδεχθεί το αίτημα της Περιφέρειας και της έχει παραδώσει προς ωρίμανση τη μελέτη) ο Περιφερειάρχης ανέφερε μεταξύ άλλων, πως οι Υπηρεσίες της Περιφέρειας έχουν διαμορφώσει δύο προτάσεις: Μια για τρίιχνο δρόμο και μία με τετράιχνο μέχρι Καλπάκι και τρίιχνο μέχρι την Κακαβιά, και αυτό με τη λογική ότι υπάρχουν ¨ευρωπαϊκές” φωνές που λένε ότι δεν θα δεχθούν δρόμο με τετράιχνη διατομή. Ο Περιφερειάρχης συνεχίζοντας, είπε ότι για να μειωθεί το κόστος, έχουν προβλεφθεί δανειοθάλαμοι κατά μήκος του δρόμου».
«Σε συζήτηση που είχα με τον Γ.Γ. του Υπουργείου Ανάπτυξης κ. Σκάλκο, μου είπε πως το υπουργείο είναι έτοιμο να στηρίξει αυτόν τον δρόμο, καθόσον αυτή είναι και η γνώμη του Πρωθυπουργού. Εμείς έχουμε παραδώσει εδώ και δύο μήνες προς έλεγχο την μελέτη Ιωάννινα-Κακαβιά και περιμένουμε»
Τελικά σας παρέδωσε μελέτη το Υπουργείο Υποδομών και αν ναι τι ακριβώς κάνατε για την ωρίμανση του;
Τι σημαίνει ο όρος «δύο προτάσεις»; Κάνατε μελέτες, περιβαλλοντική, κτηματολόγιο και διαδικασίες για την απαλλοτρίωση; Τι ακριβώς κάνατε και τι εννοείτε;
Σε ποια φάση παραδώσατε την μελέτη; Ποιος την ελέγχει; Ποιος ο Προϋπολογισμός του έργου; Ποια τα αποτελέσματα της μελέτης κόστους οφέλους; Τι διατομή προβλέπεται μετά την μελέτη κόστους οφέλους, σύμφωνα με τους Ευρωπαϊκούς κανονισμούς; Τι σημαίνει “στηρίζει ο Γ.Γ. Ανάπτυξης κ. Σκάλκος και αυτή είναι και η γνώμη του κ. Μητσοτάκη, το έργο”; Ποιος αποφασίζει; Φαντάζομαι ο ΣΥΡΙΖΑ…
Γιατί δεν πηγαίνετε σε «πολιτική διαπραγμάτευση», όπως λέτε πως κάνατε για τον Ε65 και τον ΒΟΑΚ, και για τη χρηματοδότηση του αυτοκινητοδρόμου «Γιάννενα Κακκαβιά»;
Σας ενημερώνουμε ότι πάλι οι κακές γλώσσες της παράταξής σας λένε ότι θέλετε να επιστρέψετε τη μελέτη για την ωρίμανση του έργου, στο Υπουργείο Υποδομών…
-«Η Περιφέρεια Ηπείρου ζητά να γίνει μια σύσκεψη, όπως πρωτοέγινε με τον Πρόεδρο της Βουλής (κ. Κ. Τασούλα) που έχει θεσμικό ρόλο. Να μαζευτούμε εκεί όλοι και να παρθούν οι τελικές αποφάσεις. Δεν μπορούμε να περιμένουμε. Γιατί τώρα γίνεται ο προγραμματισμός για το 2021-2027 και από το Υπουργείο και από εμάς. Να δούμε τι θα κάνουμε στα λίγα χρήματα που έχουμε στις Υποδομές».
«Ο Περιφερειάρχης ανέφερε επίσης ότι μετά από έγγραφό του προς την Ε.Ε. , η Επίτροπος Μεταφορών Αντίνα Βαλεάν, απάντησε ότι η Επιτροπή δεν είναι αρνητική για το έργο και παραπέμπει στην Ελληνική Κυβέρνηση για τη χρηματοδότησή του»
Γιατί έχετε λίγα χρήματα για τις υποδομές, αφού έχετε το ΕΣΠΑ, το ταμείο ανάκαμψης, 37 δις μαξιλάρι, χαμηλά επιτόκια, την Κυβέρνηση και την Περιφέρεια; Γιατί απευθυνθήκατε στην Επίτροπο Μεταφορών όταν αυτή δεν είναι υπεύθυνη για την χρηματοδότηση των έργων; Γιατί δεν λέτε την αλήθεια στους πολίτες; Ότι δύο χρόνια δεν έχετε κάνει τίποτα και δεν προβλέπεται να κάνετε, μιας και οι προτεραιότητες της Κυβέρνησής σας είναι άλλες.
Τέλος, κατανοώ την πίκρα και τον καημό του Περιφερειάρχη Ηπείρου κ. Καχριμάνη που εμφανίζεται να παρακαλεί δημόσια για σύσκεψη με μια κυβέρνηση, που είναι γνωστό μάλιστα πως είναι της αρεσκείας και της επιλογής του.
Να του θυμίσω απλά ότι επί κυβέρνησης Αλέξη Τσίπρα, δεν υπήρξε ημέρα καθυστέρησης συνάντησης μαζί του, ούτε από εμένα ούτε από κανέναν άλλον Υπουργό. Κι αυτό αποκαλύπτει αναμφισβήτητα ποιος κινείται με κομματικές σκοπιμότητες, ποιος κυβερνούσε με αγάπη για την Ήπειρο, χωρίς κομματικά γυαλιά, ποιος λέει αλήθεια και ποιος ψέματα.
Με την ευκαιρία θα ήθελα να ρωτήσω για τις πρωτοβουλίες της Περιφέρειας και της Κυβέρνησης της ΝΔ όσον αφορά τα διόδια της Εγνατίας, έπειτα από την ακύρωση του διαγωνισμού ηλεκτρονικών διοδίων ελευθέρας ροής που είχαμε ολοκληρώσει και μετά τις εξαγγελίες της ΝΔ και των στελεχών της προεκλογικά ότι θα απαλλαγούν από τα διόδια και δεν θα γίνουν νέοι σταθμοί διοδίων.
Τελικά θα απαλλαγούν οι κάτοικοι του Μετσόβου ή θα καταργηθεί η απαλλαγή και από τους κατοίκους της Θεσπρωτίας;