Με επιστολή του, προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο Περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Πατούλης, κατέθεσε 15 προτάσεις οι οποίες αφορούν στην αναμόρφωση του συστήματος εκπαίδευσης και εξέτασης υποψηφίων οδηγών και οδηγών, την ψηφιοποίηση υπηρεσιών και την περαιτέρω απλούστευση διοικητικών διαδικασιών.
Η δέσμη των καινοτόμων προτάσεων της Περιφέρειας εστιάζει στο τρίπτυχο: διασφάλιση του αδιάβλητου των εξετάσεων, πάταξη φαινομένων διαφθοράς – συνδιαλλαγής και ψηφιακή εξυπηρέτηση του πολίτη χωρίς τη φυσική του παρουσία στις Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών.
Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, προτείνονται:
-ριζική αναμόρφωση του εγχειριδίου των εξετάσεων με έμφαση σε ερωτήσεις που ελέγχουν την ικανότητα οδήγησης, συμπεριφοράς και γνώσης του ΚΟΚ,
-διανομή των ερωτήσεων προς τους εξεταζόμενους υποψηφίους οδηγούς και οδηγούς μέσω του κεντρικού υπολογιστή του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών,
-ψηφιοποίηση του δελτίου του εξεταζόμενου οδηγού ώστε να αποτρέπονται παραποιήσεις ή πλαστογραφίες και ψηφιακός προγραμματισμός της εξέτασής του,
-τοποθέτηση στις αίθουσες εξέτασης κλωβού διακοπής ασύρματης επικοινωνίας, απενεργοποίησης κινητών τηλεφώνων και κάθε ηλεκτρονικού ή άλλου μέσου,
-καθιέρωση πιστοποιητικών επάρκειας εξεταστή και εκπαιδευτή, καθώς και υλοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης εξεταστών, εκπαιδευτών και υποψηφίων οδηγών,
-συνυπολογισμός κατά τη διαδικασία απόκτησης άδειας οδήγησης της διδασκαλίας στα σχολεία για την οδική ασφάλεια και την κυκλοφοριακή αγωγή,
-θεσμοθέτηση της ηλεκτρονικής μεταβίβασης οχήματος ή μοτοσικλέτας με καταχώρηση και αποδοχή της πράξης, όπως συμβαίνει με τις μισθώσεις ακινήτων.
Οι 15 προτάσεις της Περιφέρειας
Αναλυτικότερα, η δέσμη των προτάσεων Περιφέρειας Αττικής αφορά τα εξής:
- Αναμόρφωση του εγχειριδίου θεωρητικών εξετάσεων με έμφαση σε ερωτήσεις που ελέγχουν την ικανότητα οδήγησης και συμπεριφοράς καθώς και γνώσης του ΚΟΚ. Να ισχύει για όλους ανεξαιρέτως, να είναι διατυπωμένο σε απλή γλώσσα και με κατανοητές ορολογίες και να λαμβάνει υπόψη όσους ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες (ΑμΕΑ, Ρομά, κ.ά).
- Ψηφιοποίηση του δελτίου εκπαίδευσης – εξέτασης υποψηφίου οδηγού με απόδοση μοναδικού αριθμού “barcode” ώστε να αποτρέπονται πλαστογραφίες. Ψηφιακός προγραμματισμός της εξέτασης δίχως να απαιτείται προσέλευση στις υπηρεσίες ή διαμεσολάβηση τρίτων. Τοποθέτηση στις αίθουσες εξέτασης κλωβού διακοπής ασύρματης επικοινωνίας, απενεργοποίησης κινητών και κάθε ηλεκτρονικού μέσου.
- Αναβάθμιση του κεντρικού πληροφοριακού συστήματος καταχωρήσεων αδειών οδήγησης και αδειών κυκλοφορίας (G-link) του υπουργείου, ώστε να γίνει πιο αξιόπιστο και διαλειτουργικό, ικανό να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της ψηφιακής διοίκησης και να εξυπηρετεί έγκαιρα και αποτελεσματικά τους πολίτες.
- Διασύνδεση του μηχανογραφικού συστήματος θεωρητικής εξέτασης υποψηφίων οδηγών (Μ.Σ.Θ.Ε.Υ.Ο) που είναι εγκατεστημένο σε κάθε εξεταστική αίθουσα με όλες τις Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών κάθε Περιφερειακής Ενότητας, ώστε σε πραγματικό χρόνο να εισάγεται το αποτέλεσμα της εξέτασης στον ηλεκτρονικό φάκελο του εξεταζόμενου.
- Ένταξη όλων των κατηγοριών εξέτασης οδηγών, όπως ειδικές άδειες ΕΔΧ, πιστοποιητικά ADR κ.ά, σε μηχανογραφική εφαρμογή ανάλογη του Μ.Σ.Θ.Ε.Υ.Ο. Σήμερα οι εξετάσεις αυτές εξακολουθούν να διεξάγονται με χειρόγραφο τρόπο.
- Διασύνδεση των ανωτέρω μηχανογραφικών συστημάτων με τον κεντρικό υπολογιστή του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, μέσω του οποίου να διανέμονται καθημερινά οι ερωτήσεις προς τους εξεταζόμενους υποψηφίους οδηγούς και οδηγούς.
- Καθιέρωση πιστοποιητικών επάρκειας εξεταστή και εκπαιδευτή. Ανάληψη της αρμοδιότητας επιμόρφωσης πιστοποιημένων και υποψηφίων εκπαιδευτών και εξεταστών από τις Περιφέρειες με διασφάλιση της χρηματοδότησης από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους. Υλοποίηση ειδικών προγραμμάτων εκπαίδευσης υποψηφίων οδηγών και οδηγών που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
- Συγκρότηση ειδικής επιτροπής επιστημόνων υψηλού κύρους και ειδικών γνώσεων για τη διαρκή αξιολόγηση του συστήματος εκπαίδευσης και εξέτασης. Στην αρμοδιότητά της θα είναι και η επανεξέταση οδηγών που υποπίπτουν σε σοβαρές παραβάσεις του ΚΟΚ ή προξενούν κατ’ επανάληψη τροχαία ατυχήματα.
- Συνυπολογισμός κατά τη διαδικασία απόκτησης διπλώματος οδήγησης μοτοποδηλάτου και αυτοκινήτου της υποχρεωτικής διδασκαλίας για την οδική ασφάλεια και την κυκλοφοριακή αγωγή σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης μέσω της υιοθέτησης του θεσμού των Σχολικών Βεβαιώσεων Οδικής Ασφάλειας.
- Κωδικοποίηση της νομοθεσίας με ταυτόχρονη απλούστευση και ψηφιοποίηση όλων των διαδικασιών από την κατάθεση των δικαιολογητικών έως την εκπαίδευση, εξέταση και χορήγηση αδειών οδήγησης κάθε κατηγορίας οχήματος ή μοτοσικλέτας.
- Καθιέρωση της ηλεκτρονικής μεταβίβασης οχήματος ή μοτοσικλέτας με καταχώρηση της πράξης από τον πωλητή μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής και την ταυτόχρονη αποδοχή της από τον αγοραστή, όπως συμβαίνει με τις μισθώσεις ακινήτων. Προϋπόθεση αποτελεί η διασφάλιση της απόδοσης του τέλους μεταβίβασης στις Περιφέρειες.
- Αυτοδίκαιη άρση της παρακράτησης κυριότητας μετά την παρέλευση 5ετίας από την έκδοση της άδειας κυκλοφορίας με δικαίωμα στον πωλητή να διατηρεί την παρακράτηση για περαιτέρω χρονικό διάστημα με υπεύθυνη δήλωσή του στις οικείες Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών.
- Καταχώριση αμελλητί στον on line μηχανογραφικό σύστημα πράξεων αφαίρεσης άδειας κυκλοφορίας ή άδειας οδήγησης με ευθύνη της Αστυνομικής Αρχής ή της Δημοτικής Αστυνομίας που διαπιστώνει παράβαση και επιβάλλει την προβλεπόμενη ποινή. Σήμερα οι πράξεις αυτές, με μεγάλη χρονοκαθυστέρηση, διαβιβάζονται για καταχώριση στις οικείες Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών.
- Αναπροσαρμογή του τέλους χορήγησης πινακίδων κυκλοφορίας με «προτιμητέες» αριθμοσειρές είτε περιέχουν επαναλαμβανόμενα ζεύγη του ίδιου αριθμού (π.χ. 4545), είτε τετράδα του ίδιου αριθμού (π.χ.2222), είτε πινακίδα που τελειώνει σε τρία μηδενικά (π.χ.2000), είτε άλλες ανάλογου περιεχομένου.
- Εκκαθάριση και καταστροφή όλων των αρχείων που διατηρούνται στις Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών έως τις 31/12/2000 ή εναλλακτικά έως τις 31/12/2005 με στόχο την εξοικονόμηση ανθρωποωρών απασχόλησης και μείωσης του κόστους διατήρησης ενός φυσικού αρχείου μη ενεργού, παρωχημένου και άχρηστου στην πράξη. Υποχρεωτική ψηφιοποίηση του φυσικού αρχείου των Υπηρεσιών Μεταφορών και Επικοινωνιών από 1/1/2001 ή εναλλακτικά από 1/1/2006.