Ο μικρός αριθμός νέων επαγγελματικών οχημάτων, απόρροια ποικίλων αιτιών, αποτελεί το κυριότερο πρόβλημα των οδικών εμπορευματικών μεταφορών της χώρας, σύμφωνα με τον Δημήτρη Πάτσιο, Γενικό Διευθυντή του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου, στο web – panel με θέμα τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές και logistics του ITC 2023 – 6ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών.
Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτή τη στιγμή, η Ελλάδα διαθέτει τον πιο γηρασμένο στόλο στην Ευρώπη, με τη μέση ηλικία στα μεσαία και βαρέα φορτηγά να είναι στα 23 έτη, στα ελαφρά φορτηγά στα 21 έτη και στα λεωφορεία στα 19 έτη.
«Οι αγορές νέων οχημάτων στον κλάδο είναι εξαιρετικά μικρές», παρατήρησε, δίνοντας σχετικά παραδείγματα.
Στα 28.000 κυκλοφορούντα λεωφορεία, μόλις τα 260 είναι νέα. Αντίστοιχα, σε έναν στόλο 95.000 ελαφρών φορτηγών, τα 10.000 είναι νέα, ενώ στα μεσαία και ελαφρά πωλούνται 700 ετησίως, σε συνολικό στόλο 225.000.
Ερωτηθείς για ποιο λόγο μια επιχείρηση να επιλέξει την αγορά νέου φορτηγού ή λεωφορείου, ο Γενικός Διευθυντής του ΣΕΑΑ εξήγησε ότι οι μεγαλύτερες και καλά οργανωμένες επιχειρήσεις προμηθεύονται νεότερα οχήματα, καθώς με μια τέτοιου είδους αγορά «επωφελούνται του χαμηλότερου κόστους, της διαρκούς λειτουργίας, της οικονομικότερης συντήρησης και των λιγότερων ωρών βλαβών».
Παρατήρησε ότι, σε αντίθεση με την υπόλοιπη Ευρώπη που η αγορά νεότερου οχήματος πριμοδοτείται, η χώρα μας δεν ακολουθεί το παράδειγμα αυτό.
Όπως είπε, «δεν έχουν δοθεί καθόλου κίνητρα στις επιχειρήσεις που επιθυμούν να εκσυγχρονίσουν τον στόλο τους».
Σημείωσε δε ότι, ενώ επιχειρήσεις και μεταφορείς επιθυμούν την απόκτηση νέου οχήματος, καταφεύγουν σε παλαιότερο, καθώς η Πολιτεία δεν τους δίνει κάποια προνόμια/κίνητρα.
Ο κ. Πάτσιος τόνισε ότι οι πόλεις δεν είναι “καθαρές”, με τα παλιότερα ρυπογόνα οχήματα να συμβάλουν στο πρόβλημα.
Όπως είπε, «η λύση δεν είναι η κατασκευή μόνο νέων αυτοκινητόδρομων, αλλά η ρύθμιση της κυκλοφορίας, η παροχή κινήτρων για νεότερα οχήματα, τα διόδια, η σωστή κατανομή μισθωμένων οχημάτων, η σωστή συντήρηση επαγγελματικών οχημάτων, κ.α.».
Καταλήγοντας, πρότεινε ότι η Πολιτεία θα μπορούσε να προχωρήσει σε κυκλοφοριακές διευκολύνσεις, μπόνους και δικαιώματα για τα νεότερα οχήματα, καθώς και στην επιβολή κυρώσεων σε όσους επιμένουν να κυκλοφορούν – είτε περιφερειακά είτε στο κέντρο της πόλης – με παλαιότερης τεχνολογίας ρυπογόνα οχήματα.