Εγκρίθηκε στην Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού (TRAN) η συμφωνία για την υποχρεωτική ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων για αυτοκίνητα και φορτηγά, καθώς και για καθαρότερα ναυτιλιακά καύσιμα.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Αναφορικά με τους κανόνες για την υποδομή εναλλακτικών καυσίμων που συμφωνήθηκαν από τα μέλη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και του Κοινοβουλίου, τον Μάρτιο του 2023, επιδιώκουν να επεκτείνουν την ανάπτυξη σταθμών επαναφόρτισης ή εναλλακτικού ανεφοδιασμού για αυτοκίνητα ή φορτηγά.
Επίσης, θέτει τους ελάχιστους υποχρεωτικούς εθνικούς στόχους για την ανάπτυξη αυτών των υποδομών και ζητά από τις χώρες της ΕΕ να παρουσιάσουν τα σχέδιά τους για τον τρόπο επίτευξής τους.
Κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων, οι ευρωβουλευτές κατάφεραν να εξασφαλίσουν ότι οι σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων με ισχύ τουλάχιστον 400 kW θα πρέπει να αναπτύσσονται τουλάχιστον κάθε 60 χλμ. κατά μήκος του βασικού δικτύου ΔΕΔ-Τ έως το 2026, με την ισχύ του δικτύου να αυξάνεται στα 600 kW το 2028.
Οι χρήστες οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων θα πρέπει να μπορούν να πληρώνουν εύκολα και άνετα στα σημεία επαναφόρτισης (με κάρτες πληρωμής, ανέπαφες συσκευές ή, σε ορισμένες περιπτώσεις, με κωδικό QR), ενώ η τιμή των «καυσίμων» θα πρέπει να εμφανίζεται ανά kWh, ανά λεπτό/φόρτισης, να είναι λογική, συγκρίσιμη, διαφανής και αμερόληπτη, σύμφωνα με τη συμφωνία.
Βιώσιμα ναυτιλιακά καύσιμα
Αντίστοιχα, οι νέοι κανόνες για τα βιώσιμα ναυτιλιακά καύσιμα που συμφωνήθηκαν από τα μέλη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και του Κοινοβουλίου καθορίζουν ένα πρότυπο καυσίμων για τα πλοία που θα κατευθύνουν τον ναυτιλιακό τομέα της ΕΕ προς την απορρόφηση ανανεώσιμων πηγών καυσίμων και χαμηλών εκπομπών άνθρακα και την απανθρακοποίηση.
Κατά τη διάρκεια των συνομιλιών, οι ευρωβουλευτές κατάφεραν να διασφαλίσουν ότι τα πλοία θα πρέπει να μειώσουν σταδιακά τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου (GHG) μειώνοντας την ποσότητα GHG στα καύσιμα που χρησιμοποιούν (κάτω από το επίπεδο του 2020 των 91,16 γραμμαρίων CO2 ανά MJ) κατά 2% από το 2025, 6% από το 2030, 14,5% από το 2035, 31% από το 2040, 62% από το 2045 και 80% από το 2050.
Σύμφωνα με την προκαταρκτική συμφωνία, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα επιβατηγά πλοία θα είναι υποχρεωμένα να τροφοδοτούνται με ηλεκτρική ενέργεια στην ξηρά ενώ είναι αγκυροβολημένα στην αποβάθρα σε μεγάλα λιμάνια της ΕΕ από το 2030. Αυτό θα μειώσει σημαντικά την ατμοσφαιρική ρύπανση στα λιμάνια.
Τα επόμενα βήματα
Να σημειωθεί ότι, η συμφωνία για τους κανόνες υποδομής εναλλακτικών καυσίμων εγκρίθηκε από την Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού με 33 ψήφους υπέρ και 7 αποχές, ενώ η συμφωνία για τα βιώσιμα ναυτιλιακά καύσιμα υποστηρίχθηκε με 40 ψήφους υπέρ και 2 αποχές.
Τώρα πρέπει να λάβουν την έγκριση της Ολομέλειας της Βουλής, πιθανώς κατά τη διάρκεια της ολομέλειας του προσεχούς Ιουλίου στο Στρασβούργο.