Μετά το καλοκαίρι του 2017 θα ολοκληρωθεί ο «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» (Μαλιακός – Κλειδί), όπως αναφέρει, σε συνέντευξη στο metaforespress.gr, η υπεύθυνη εταιρικής επικοινωνίας Ειρήνη Ζαβρίδου.
Η κ. Ζαβρίδου υπογραμμίζει ότι η συνολική πιστοποιημένη πρόοδος ανέρχεται στο 91%, ωστόσο παρουσιάζονται κάποιες καθυστερήσεις στην ανοιχτή οδοποιία, εξαιτίας διαφόρων παραγόντων, όπως εκκρεμείς απαλλοτριώσεις και δυσκολίες στη μετακίνηση δικτύων κοινής ωφελείας.
Η κ. Ζαβρίδου, εάν και επισημαίνει ότι το δημόσιο έχει πλήρως καταβάλει την χρηματοδοτική του συμβολή, υποστηρίζει ότι υπάρχουν κάποιες εκκρεμότητες, σε σχέση με αποζημιώσεις.
Αναφορικά με τον κυκλοφοριακό φόρτο, η αύξηση ανέρχεται στο 4%, σε σχέση με το 2015, εξαιτίας των βαρέων οχημάτων.
Αντίστοιχα, για τα διόδια, όταν παραδοθούν και τα νέα τμήματα στην κυκλοφορία, η διαδρομή θα κοστίζει 15,20 ευρώ (με τα σημερινά δεδομένα).
Με την απόδοση των νέων τμημάτων στην κυκλοφορία, θα ξεκινήσουν την λειτουργία τους δύο νέοι πλευρικοί σταθμοί, ήτοι οι πλευρικοί Ευαγγελισμού (προς και από Θεσσαλονίκη) και οι πλευρικοί του Πλαταμώνα (προς και από Θεσσαλονίκη επίσης). Υπάρχει, επίσης, πρόβλεψη για περαιτέρω 7 πλευρικούς σταθμούς διοδίων, οι οποίοι θα βοηθήσουν στην αποφυγή χρήσης των παράδρομων από τα βαρέα οχήματα.
Τέλος, η κ. Ζαβρίδου υπογραμμίζει ότι η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» υλοποιεί ένα από τα μεγαλύτερα εθνικά έργα, το οποίο αντιστοιχεί περίπου στο 0,8% του ετήσιου ΑΕΠ της χώρας, απασχολεί πάνω από 1.200 άτομα άμεσα και 3.000 έμμεσα.
Συνέντευξη στον Φώτη Φωτεινό
-Σε ποιο βαθμό έχουν ολοκληρωθεί τα έργα;
-Η κατασκευή των νέων τμημάτων περιλαμβάνει 3 δίδυμες σήραγγες, συνολικού μήκους 11 χλμ. και ανοιχτή οδοποιία, συνολικού μήκους 14 χλμ. Τα έργα πολιτικού μηχανικού και στις τρεις σήραγγες, δηλαδή η διάνοιξη και η τελική επένδυση έχουν ολοκληρωθεί, έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί οι εργασίες ασφαλτόστρωσης, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες εγκατάστασης των Η/Μ συστημάτων.
Επίσης, σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες στην ανοιχτή οδοποιία, οι οποίες ωστόσο βρίσκονται περίπου στο 66%, λόγω διαφόρων απρόβλεπτων καθυστερήσεων (εκκρεμείς απαλλοτριώσεις, καθυστερήσεις στις μετακινήσεις δικτύων κοινής ωφελείας, καθυστερήσεις λόγω αρχαιολογίας κλπ.). Σήμερα, η συνολική πιστοποιημένη πρόοδος ανέρχεται στο 91%.
-Φαντάζει εφικτή η ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου το Μάρτιο του 2017; Εάν όχι, για ποιο λόγο; Έχει δοθεί παράταση;
-Εμείς θα θέλαμε το έργο να είχε ήδη τελειώσει, όπως προβλεπόταν στο χρονοδιάγραμμα. Οι καθυστερήσεις, ωστόσο, που προανέφερα παρατείνουν το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου για μετά το καλοκαίρι του 2017.
Το δημόσιο έχει ζητήσει από όλους τους παραχωρησιούχους την παράδοση των έργων έως τα τέλη Μαρτίου 2017. Εμείς στην «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» εργαζόμαστε με τον κατασκευαστή προς αυτή την κατεύθυνση, ωστόσο για να επιτευχτεί αυτή η ημερομηνία θα πρέπει να κλείσει άμεσα η σχετική συμφωνία με το δημόσιο.
-Υπάρχουν πρόσθετες διεκδικήσεις της κοινοπραξίας έναντι του ελληνικού δημοσίου ή το αντίθετο; Το δημόσιο εκπληρώνει τις υποχρεώσεις του;
-Η συμφωνία για παράδοση του έργου τον Μάρτιο του 2017, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του δημοσίου θα περιλαμβάνει την επίλυση όλων των θεμάτων σε τεχνικό, οικονομικό και συμβατικό επίπεδο.
Για το τμήμα Ευαγγελισμός – Σκοτίνα, που θα παρακάμπτει την Κοιλάδα των Τεμπών και τις επικίνδυνες στροφές του Πλαταμώνα, μέσω των τριών νέων σηράγγων, ο οδηγός θα εξοικονομεί 15-20 λεπτά, κατά μέσο όρο, σε σχέση με την σημερινή κατάσταση.
Το δημόσιο έχει πλήρως καταβάλει την χρηματοδοτική του συμβολή, υπάρχουν ωστόσο κάποιες εκκρεμότητες, σε σχέση με αποζημιώσεις. Πιστεύουμε ότι άμεσα θα κλείσουν όλα τα θέματα, ώστε να μην υπάρχει πλέον εμπόδιο για την έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου.
-Πως διαμορφώνεται η κυκλοφοριακή κίνηση αυτοκινήτων και φορτηγών; Ποια είναι η πρόβλεψη για εφέτος;
-Λόγω της οικονομικής κρίσης έχει χαθεί περίπου το 50% της κυκλοφορίας, σε σχέση με το 2008. Το 2015, υπήρξε μια μικρή ανάκαμψη του 2% περίπου, σε σχέση με το 2014. Το 2016, η αύξηση της κυκλοφορίας ανέρχεται σε περίπου 4%, σε σχέση με το 2015.
Η αύξηση αυτή προέρχεται κυρίως από τα βαρέα οχήματα. Είναι όμως αβέβαιο για το αν και για πόσο διάστημα θα συνεχιστεί αυτή η τάση, λόγω των πρόσφατων αυξήσεων στο ΦΠΑ και στους φόρους των καυσίμων.
-Είναι «δίκαιη» η χρέωση στα διόδια; Είναι ακριβός ο οδικός άξονας;
-Οι τιμές των διοδίων είναι σύμφωνες με τα προβλεπόμενα στην Σύμβαση Παραχώρησης και έχει κυρωθεί με νόμο από το ελληνικό Κοινοβούλιο. Το ίδιο ισχύει και για το ανοιχτό σύστημα διοδίων, με μετωπικούς σταθμούς που έχει επιλεγεί.
Οι χρεώσεις είναι αναλογικές για ταξιδιώτες μεγαλύτερων αποστάσεων. Αυτό δεν ισχύει για κατοίκους των περιοχών κοντά σε σταθμούς διοδίων, οι οποίοι κάνουν συχνή χρήση του αυτοκινητόδρομου, διανύοντας μικρότερες αποστάσεις, πχ. προς και από την εργασία τους. Για αυτό το λόγο, η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» παρέχει εκπτωτικά πακέτα, με πολύ σημαντικές εκπτώσεις για να μπορέσει να αντισταθμίσει αυτό το φαινόμενο.
Καθ’ όλο το μήκος του «Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου» υπάρχει εναλλακτικό οδικό δίκτυο για την κίνηση των οχημάτων, που δεν επιθυμούν να πληρώσουν διόδια. Το εναλλακτικό αυτό οδικό δίκτυο δεν είναι δυνατόν να έχει τις ίδιες προδιαγραφές με τον αυτοκινητόδρομο ή να «τρέχει» παράλληλα με τον αυτοκινητόδρομο.
-Θα υπάρχουν αυξήσεις μετά την περάτωση των έργων; Υπάρχει πρόβλεψη για νέα μετωπικά ή πλευρικά διόδια;
-Πριν μιλήσουμε για μελλοντικές αυξήσεις διοδίων, μετά την ολοκλήρωση του κατασκευαστικού έργου, θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι, μετά την παράδοση και των νέων τμημάτων 25 χλμ, θα λειτουργεί μια ταχεία και ασφαλής παράκαμψη της Κοιλάδας των Τεμπών και των στροφών του Παντελεήμονα, με τρεις σύγχρονες δίδυμες, δηλαδή 6 σήραγγες ευρωπαϊκών προδιαγραφών, προσφέροντας μια τελείως διαφορετική εμπειρία ταξιδίου ενός νέου σύγχρονου αυτοκινητόδρομου.
Έτσι θα ολοκληρωθεί και το τελευταίο τμήμα αυτοκινητόδρομου της ΠΑΘΕ. Οι υπηρεσίες της εταιρίας, η λειτουργία και η συντήρηση ενός μοντέρνου αυτοκινητόδρομου, συνολικού μήκους 230 χλμ., θα παρέχεται μέχρι το τέλος της παραχώρησης (2038).
Σήμερα, ο οδηγός ΙΧ για να διανύσει όλο το μήκος του «Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου» (230 χλμ) πληρώνει € 14,80 για διόδια (σε μετρητά), όταν δε παραδοθούν και τα νέα τμήματα στην κυκλοφορία, η ίδια διαδρομή θα κοστίζει € 15,20 (με τα σημερινά δεδομένα). Η χρέωση με ηλεκτρονική πληρωμή είναι 10% χαμηλότερη.
Με την απόδοση των νέων τμημάτων στην κυκλοφορία, θα ξεκινήσουν την λειτουργία τους δύο νέοι πλευρικοί σταθμοί, ήτοι οι πλευρικοί Ευαγγελισμού (προς και από Θεσσαλονίκη) και οι πλευρικοί του Πλαταμώνα (προς και από Θεσσαλονίκη επίσης). Υπάρχει, επίσης, πρόβλεψη για περαιτέρω 7 πλευρικούς σταθμούς διοδίων, οι οποίοι θα βοηθήσουν στην αποφυγή χρήσεως των παράδρομων από τα βαρέα οχήματα.
-Πόσοι είναι οι συνδρομητές των «ηλεκτρονικών» διοδίων; Είστε ευχαριστημένοι;
-Οι συνδρομητές της υπηρεσίας eway – των ηλεκτρονικών διοδίων – ανέρχονται σήμερα σε14.000. Αξίζει δε να αναφέρουμε ότι σημαντικός αριθμός επαγγελματιών, ιδιοκτητών βαρέων οχημάτων έγιναν συνδρομητές στην υπηρεσία των ηλεκτρονικών διοδίων eway, μετά τα capital controls, το καλοκαίρι του 2015.
Όλοι οι συνδρομητές απολαμβάνουν άνεση και ευκολία στις διελεύσεις τους από τους σταθμούς διοδίων, τόσο της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», όσο και της Αττικής Οδού, της Ολυμπίας Οδού, του Μορέα και της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου.
Επιπλέον, οι συνδρομητές απολαμβάνουν και σημαντικές εκπτώσεις σε σταθμούς διοδίων του Aυτοκινητόδρομου Αιγαίου, αναλόγως της επιλογής του εκπτωτικού πακέτου. Ειδικά, για τους συχνούς χρήστες ΙΧ, η εταιρία προσφέρει εκπτώσεις σε σταθμό διοδίων επιλογής τους, που φθάνουν συνολικά και το 66% στις διελεύσεις μηνιαίως.
Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η εταιρία διαθέτει εκπτωτικά πακέτα και για βαρέα οχήματα με ηλεκτρονική χρέωση σε δύο από τους σταθμούς διοδίων που διαχειριζόμαστε, δηλ. στο Μοσχοχώρι και στην Πελασγία, με έκπτωση της τάξεως του 25% από την πρώτη διέλευση.
-Υπάρχει κάποια εκτίμηση της οικονομικής συνεισφοράς του αυτοκινητοδρόμου στις επιμέρους τοπικές οικονομίες (συνεισφορά στην απασχόληση, κτλ.);
-Η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου υλοποιεί ένα από τα μεγαλύτερα εθνικά έργα, το οποίο αντιστοιχεί περίπου στο 0,8% του ετήσιου ΑΕΠ της χώρας.
Οι σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι είναι ταυτισμένοι με την ανάπτυξη των περιοχών, απ’ όπου διέρχονται. Συνδέουν προορισμούς, διευκολύνουν τις μεταφορές, είτε ανθρώπων, είτε αγαθών. Συντομεύουν τις μετακινήσεις και παρέχουν ασφάλεια και ποιότητα στις μετακινήσεις.
Η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου από την έναρξη λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου, τον Μάρτιο του 2008, έχει απασχολήσει άμεσα χιλιάδες άτομα, τόσο στην λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητόδρομου, όσο και στην κατασκευή των νέων τμημάτων, αλλά και έμμεσα μέσω υπεργολάβων, προμηθευτών κλπ.
Σήμερα συνεχίζει να απασχολεί πάνω από 1.200 άτομα άμεσα, ενώ έμμεσα απασχολούνται κατ εκτίμηση τουλάχιστον άλλες 3 χιλιάδες άτομα.
-Συνοπτικά, με την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου, σε πόσο χρόνο θα διεξάγεται το Αθήνα – Θεσσαλονίκη; Ποια είναι τα παράπλευρα οφέλη;
-Με την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου, οι ταξιδιώτες θα απολαμβάνουν ένα άνετο και ασφαλές ταξίδι, εξοικονομώντας ταυτόχρονα χρόνο και καύσιμα.
Για την συνολική διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη δεν μπορώ να σας πω, για το τμήμα όμως Ευαγγελισμός – Σκοτίνα, που θα παρακάμπτει την Κοιλάδα των Τεμπών και τις επικίνδυνες στροφές του Πλαταμώνα, μέσω των τριών νέων σηράγγων, ο οδηγός θα εξοικονομεί 15-20 λεπτά, κατά μέσο όρο, σε σχέση με την σημερινή κατάσταση.
Επιπλέον, με την απόδοση των νέων τμημάτων στην κυκλοφορία θα διακοπεί πλήρως η κυκλοφορία των βαρέων οχημάτων μέσα από την κοιλάδα των Τεμπών, με αποτέλεσμα να μπορεί να αξιοποιηθεί τουριστικά και περιβαλλοντικά, αφού θα μειωθούν σημαντικά οι ρυπογόνες εκπομπές.