Για την πορεία υλοποίησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, τον ΒΟΑΚ, μίλησε στη Βουλή ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης, απαντώντας σε σχετικές επίκαιρες ερωτήσεις των βουλευτών κ.κ. Χάρη Μαμουλάκη (ΣΥΡΙΖΑ) και Βασίλη Κεγκέρογλου (Κίνημα Αλλαγής).
Σύμφωνα με τον υφυπουργό Υποδομών, η παρούσα κυβέρνηση:
-Ενοποίησε σε τεχνικό επίπεδο το έργο από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία,
-Οριστικοποίησε το χρηματοοικονομικό μοντέλο, με πάνω από 16 μελέτες,
-Αναβάθμισε τις προβλέψεις για τα όρια ταχύτητας του δρόμου,
-Βελτίωσε τις υφιστάμενες παρακάμψεις των μεγάλων πόλεων στο έργο.
Επιπλέον, ο υφυπουργός υποστήριξε ότι ολοκληρώθηκαν οι μελέτες και κατατέθηκαν οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για έγκριση, τόσο για το μεγάλο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, όσο και για το τμήμα του ΣΔΙΤ, το Χερσόνησος – Νεάπολη, για το οποίο ήδη ξεκίνησε και η β’ φάση του διαγωνισμού και ως τα τέλη του έτους, θα υπάρξει προσωρινός ανάδοχος.
Επίσης, ανέφερε ότι «ετοιμάζονται οι περιβαλλοντικές μελέτες των παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων, η ολοκλήρωση των μελετών για το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος που θα δημοπρατηθεί στα τέλη του έτους ως δημόσιο έργο, ενώ για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά έχουν ανατεθεί και ολοκληρώνονται ήδη οι μελέτες, ώστε να εισαχθεί ως προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης».
Οι πηγές χρηματοδότησης
Ο κ. Καραγιάννης έδωσε αναλυτικά στοιχεία για τις πηγές χρηματοδότησης και το ύψος αυτών, για κάθε κομμάτι του έργου ξεχωριστά.
Όπως εξήγησε, από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ έχουν εξασφαλιστεί 1,027 δισ. ευρώ για το τμήμα Κίσσαμος – Άγιος Νικόλαος.
«Αναφορικά με τα παράλληλα οδικά δίκτυα» επισήμανε ο κ. Καραγιάννης, «η προμελέτη οδοποιίας που έχει εκπονηθεί για τα τμήματα Χανιά – Ηράκλειο και Χερσόνησος – Νεάπολη εξασφαλίζει απολύτως, μέσω των ανισόπεδων κόμβων που προβλέπονται, τη σύνδεση του ΒΟΑΚ με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο της Κρήτης σε κάθε περιοχή διέλευσης αυτού».
Σύμφωνα με τον υφυπουργό Υποδομών, το ίδιο συμβαίνει και με την, ήδη αδειοδοτημένη περιβαλλοντικά, μελέτη αναβάθμισης σε αυτοκινητόδρομο του τμήματος Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, καθώς και την υπό εκπόνηση μελέτη του τμήματος Χανιά – Κίσσαμος.
Επίσης, διευκρίνισε ότι το οδικό δίκτυο Κρήτης – σύμφωνα με τον Καλλικράτη – ανήκει στην Περιφέρεια, και «εμείς έχουμε φροντίσει, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, να συνδέεται με τον ΒΟΑΚ, ώστε να παρέχεται εύκολη και κυρίως ασφαλής πρόσβαση σε αυτό».
Τέλος, ανέφερε ότι τα διόδια που θα πληρώνουν στον ΒΟΑΚ οι Κρητικοί είναι αυτά που πληρώνουν όλοι οι Έλληνες πολίτες, δηλαδή 0,063 ανά χιλιόμετρο, αλλά με αναλογική χρέωση και ηλεκτρονικά, για τους κατοίκους της Κρήτης, ώστε να είναι δίκαια μετά την κατασκευή του δρόμου.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του ΒΟΑΚ
Ο ΒΟΑΚ θα «σπάσει» σε αρκετά κομμάτια. Το πιο σημαντικό τμήμα του, το Χανιά – Ηράκλειο θα κατασκευαστεί μέσω σύμβασης παραχώρησης και το Χερσόνησος – Νεάπολη μέσω ΣΔΙΤ.
Το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά ίσως ενταχθεί στη σύμβαση παραχώρησης του Χανιά – Ηράκλειο, ενώ τα υπόλοιπα δυο τμήματα, το Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και το Άγιος Νικόλαος – Σητεία θα κατασκευαστούν με δημόσια χρηματοδότηση.
-Κίσσαμος – Χανιά (προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης)
Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 37,5 χλμ.
Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.
2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα
Εκτιμώμενο κόστος 180 εκατ. ευρώ
-Χανιά – Ηράκλειο (Σύμβαση Παραχώρησης)
Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα.
2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.
10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου
Εκτιμώμενο κόστος 1,32 δισ ευρώ.
-Χερσόνησος – Νεάπολη (ΣΔΙΤ)
Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 22,44 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου 9,65 χλμ
Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.
2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
12 γέφυρες μονού κλάδου (1,7 χλμ.)
5 σήραγγες μονού κλάδου (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.)
1 cut & cover διπλού κλάδου (215 μ)
5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους
Στο ΣΔΙΤ θα ενταχθεί και η λειτουργία και συντήρηση των 14 χλμ. του Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος
Κατατέθηκε η ΜΠΕ και ξεκίνησε η Β’ Φάση του διαγωνισμού
Εκτιμώμενο κόστος 290 εκ. ευρώ.
-Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος
Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 14,0 χλμ.
Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα
2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
Μελετάται και προγραμματίζεται να δημοπρατηθεί ως Δημόσιο Έργο στις αρχές του 2022
Εκτιμώμενο κόστος 145 εκ. ευρώ.
-Άγιος Νικόλαος – Σητεία
Θα ολοκληρωθούν οι μελέτες και θα αναζητηθεί χρηματοδότηση σε συνεργασία με την Περιφέρεια για τα τμήματα Καλό Χωριό – Γέφυρα Φρουζή και Παράκαμψη Παχειάς Άμμου
Το έργο είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο και η δημοπράτηση μπορεί να γίνει αρχές 2022.