Ερώτηση κατέθεσαν βουλευτές του ΠΑΣΟΚ στη Βουλή, με θέμα «Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας στο Εθνικό & Επαρχιακό δίκτυο της χώρας».
Η ερώτηση
Αναμφισβήτητα, η οδική ασφάλεια αποτελεί μείζον κοινωνικό ζήτημα και ενώ για τη βελτίωση της υπάρχουν δηλώσεις, κυβερνητικές δεσμεύσεις, σχέδια και πολλές επιτροπές που ορίστηκαν προς αυτήν την κατεύθυνση, εντούτοις, η πραγματικότητα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, δείχνει ότι το πρόβλημα παραμένει.
H οδική ασφάλεια αφορά, ένα ολοκληρωμένο πλέγμα δράσεων, εκπαίδευσης, ευαισθητοποίησης, αστυνόμευσης, θεσμικών αλλαγών αλλά και βελτίωσης των υποδομών.
Το διάστημα 2012 έως 2015 ολοκληρώθηκαν και εγκρίθηκαν μελέτες οδικής ασφάλειας που αφορούν βραχυπρόθεσμες επεμβάσεις στην οδική υποδομή σε θέσεις μειωμένης οδικής ασφάλειας, του εθνικού και επαρχιακού δικτύου όλης της χώρας.
Πρόκειται για θέσεις όπου διαπιστωμένα συμβαίνουν ατυχήματα ή συμβάντα ή δημιουργούνται οι συνθήκες για πρόκληση ατυχήματος. Με βάση τις μελέτες αυτές έχουν καταγραφεί 5.902 θέσεις μειωμένης οδικής ασφάλειας που προέκυψαν από έλεγχο 10.000 χλμ. οδικού δικτύου σε όλους τους Νομούς της χώρας.
Το καίριο αυτό έργο σχεδιάστηκε επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ το 2010 ως «έργο εθνικής σημασίας» και υλοποιήθηκε από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και από την εταιρεία «Εγνατία Οδός Α.Ε.» με προϋπολογισμό της τάξης των 12 εκ. ευρώ, με συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Οι συγκεκριμένες μελέτες αποτελούν ένα ολοκληρωμένο και οριζόντιο σχέδιο δράσης για τη βελτίωση της ασφάλειας και της λειτουργικότητας του εθνικού και επαρχιακού δικτύου σε όλη την επικράτεια. Για τον λόγο αυτό, η υλοποίηση των αντίστοιχων έργων κατασκευής κρίθηκε από το 2016 ότι πληροί τους όρους, ώστε να γίνει άμεσα με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Στο παρελθόν υπήρχαν πολλές ανακοινώσεις κυβερνητικών στελεχών της κυβέρνησής σας για δημοπράτηση των συγκεκριμένων έργων οδικής ασφάλειας σε όλη την ελληνική επικράτεια για τις αρχές του 2023.
Το σύνολο του έργου είχε ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης με φορέα υλοποίησης την «Εγνατία Οδός Α.Ε.» με προϋπολογισμό της τάξης των 323 εκ. τον Νοέμβριο του 2022. Όμως σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα του «Ελλάδα 2.0» το συγκεκριμένο έργο δεν εμφανίζεται και παρουσιάζονται μόνον τα αντίστοιχα έργα που αφορούν το Εθνικό και Επαρχιακό δίκτυο της Περιφέρειας Πελοποννήσου.
Δεδομένου ότι υπάρχουν εγκεκριμένες μελέτες έργων βελτίωσης της οδικής ασφάλειας σε 5.902 θέσεις εθνικού και επαρχιακού δικτύου όλης της χώρας.
Δεδομένου ότι οι θέσεις αυτές αφορούν το σύνολο της Ελληνικής Επικράτειας.
Δεδομένου ότι η υλοποίηση των εν λόγω έργων αφορά βραχυπρόθεσμες παρεμβάσεις επί του καταστρώματος της οδού, συνεπώς δεν απαιτούνται πρόσθετες αδειοδοτήσεις και χρόνιες διαδικασίες για την υλοποίηση των έργων.
Δεδομένου ότι με τα συγκεκριμένα έργα βελτιώνεται η οδική ασφάλεια σε θέσεις όπου διαπιστωμένα υπάρχουν ατυχήματα.
Ενόψει των ανωτέρω, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
- Γιατί εξαιρέθηκαν από το Ταμείο Ανάκαμψης τα συγκεκριμένα έργα;
- Ποιοι οι λόγοι καθυστέρησης της δημοπράτησης των εν λόγω έργων;
- Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα δημοπράτησης των έργων αυτών;
- Ποιο θα είναι το χρηματοδοτικό εργαλείο;
- Πώς προτίθεστε να προχωρήσει η δημοπράτησή τους;
- Είναι σε γνώση όλων των Περιφερειών οι προαναφερόμενες μελέτες που έχουν εκπονηθεί από την «Εγνατία Οδός Α.Ε.»; Εάν ναι, αποτελεί θεσμική απόφαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να υλοποιηθούν τα συγκεκριμένα έργα οδικής ασφάλειας από τις Περιφέρειες της χώρας;