Η ACEA καλεί τους ευρωβουλευτές να υποστηρίξουν τη δημιουργία ενός σταθερού συστήματος τιμολόγησης άνθρακα, το οποίο θα περιλαμβάνει και τις οδικές μεταφορές.
Το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ για κτίρια και οδικές μεταφορές (ETS2) που προτείνεται στo «Fit for 55» αποτελεί βασικό εργαλείο πολιτικής για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές των οδικών μεταφορών.
Χωρίς αυτήν, οι συνολικές προσπάθειες για ταχεία μείωση των εκπομπών -ειδικότερα στις οδικές και εμπορευματικές μεταφορές- δεν μπορούν να είναι αποτελεσματικές.
«Μόνο με την ισχυρή υποστήριξη ενός πλαισίου πολιτικής που καθορίζει την τιμή του άνθρακα, θα είναι δυνατό να ενθαρρυνθούν και να δοθούν κίνητρα στις εμπορικές μεταφορικές επιχειρήσεις να επιλέγουν οχήματα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών σε σχέση με τα συμβατικά πετρελαιοκίνητα», σχολίασε ο Martin Lundstedt, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Volvo και πρόεδρος του Συμβουλίου Εμπορικών Οχημάτων της ACEA.
«Σε τελική ανάλυση, οι μεταφορείς χρησιμοποιούν τα οχήματα ως μέρος των εργασιών τους για τη μεταφορά αγαθών και ανθρώπων. Τα οφέλη από τη λειτουργία οχημάτων με μηδενικές εκπομπές ρύπων πρέπει να γίνουν ορατά για αυτούς. Θα προχωρήσουν στην αλλαγή μόνο εάν αυτά τα οχήματα μπορούν να λειτουργήσουν πιο κερδοφόρα και εξίσου απρόσκοπτα με τα συμβατικά οχήματα με θερμικούς κινητήρες», σημείωσε.
Ο Lundstedt προέτρεψε τους ευρωβουλευτές «να ψηφίσουν για ένα συνεκτικό, αποτελεσματικό σύστημα τιμολόγησης του άνθρακα που δίνει τα σωστά σήματα τιμών για τη σταδιακή κατάργηση της χρήσης ορυκτών καυσίμων.
Αλλά είναι επίσης σημαντικό να εξισορροπηθεί προσεκτικά ο αντίκτυπος που θα έχει η τιμολόγηση του άνθρακα στους οδικούς χρήστες και να διασφαλιστεί ότι θα έχουν ευρεία πρόσβαση σε εναλλακτικές λύσεις χαμηλών και μηδενικών εκπομπών με κατάλληλη τιμή».
Ως εκ τούτου, τα έσοδα θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν για να βοηθήσουν τον οδικό κλάδο στη μετάβασή του, να μετριάσουν τις επιπτώσεις και να διασφαλίσουν ότι εναλλακτικές λύσεις χαμηλών και μηδενικών εκπομπών θα καταστούν ευρέως διαθέσιμες εγκαίρως.
Βάσω Βεγ.