Προς ψήφιση στην Ολομέλεια στο Στρασβούργο εισήλθε χθες η έκθεση που κατάρτισε η Έλενα Κουντουρά ως εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την «Στρατηγική της ΕΕ για την Οδική Ασφάλεια 2021-2030».
Τις προτάσεις της για πιο ασφαλείς υποδομές, πιο ασφαλή χρήση οδικού δικτύου, πιο ασφαλή οχήματα και τη διαμόρφωση κατάλληλου πλαισίου για το μέλλον, παρουσίασε η Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στην συνεδρίαση της Ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μέσω της έκθεσης καλεί την Κομισιόν και τα κράτη- μέλη να υιοθετήσουν μέτρα, όπως: ανώτατο όριο 30 χλμ./ώρα στις πόλεις, μηδενική ανοχή στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών και προτεραιότητα στη χρηματοδότηση, με εθνικούς και κοινοτικούς πόρους, υποδομών και έργων για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Ήδη η έκθεση είχε υπερψηφιστεί στην αρμόδια Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού TRAN, με τεράστια απήχηση σε όλες τις πολιτικές ομάδες και με εγκωμιαστικά σχόλια από τον Ευρωπαίο Συντονιστή για την Οδική Ασφάλεια, Μάθιου Μπάλντγουιν, που συνεχάρη την Ευρωβουλευτή για τις εξαιρετικά φιλόδοξες αλλά απόλυτα εφικτές προτάσεις που υπέβαλε.
Κατά τη χθεσινή συνεδρίαση της Ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο, η Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αναφέρθηκε στις προτάσεις και τους στόχους που περιλαμβάνει η έκθεση, τονίζοντας ότι θα αποτελέσει οδικό χάρτη που θα βοηθήσει την ΕΕ να πετύχει το στόχο μείωσης κατά 50% έως το 2030 των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών στους ευρωπαϊκούς δρόμους.
Τα βασικά σημεία της ομιλίας της Έλενας Κουντουρά στην Ολομέλεια
Κάθε χρόνο χάνουν τη ζωή τους στους ευρωπαϊκούς δρόμους περισσότεροι από 20.000 συμπολίτες μας και παιδιά. Το τίμημα αυτό είναι τραγικό και απαράδεκτο, αλλά όχι αναπόφευκτο.
Βρισκόμαστε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μέσα από την Έκθεσή αυτή ζητά ισχυρή βούληση, δράση και άμεσα αποτελέσματα από όλους μας. Οι οικογένειες μας, οι αγαπημένοι μας και εμείς, χρησιμοποιούμε τους δρόμους καθημερινά είτε ως οδηγοί, είτε ως πεζοί ή ποδηλάτες και είμαστε όλοι δυνητικά θύματα της ασφάλτου.
Η Έκθεσή μας αποτελεί έναν οδικό χάρτη που θα φέρει αποτελέσματα και οδηγήσει την Ευρώπη στην επίτευξη του στόχου για μείωση των νεκρών και σοβαρά τραυματισμένων κατά 50% έως το 2030.
Ωστόσο, ο στόχος για το 2030 είναι μόνο το επόμενο βήμα. Πρέπει να θέσουμε ως ύψιστη προτεραιότητα – πολιτική, κοινωνική και προσωπική- να μηδενίσουμε τον αριθμό των νεκρών και των σοβαρά τραυματισμένων μέχρι το 2050 κάνοντας πράξη το Όραμα Μηδενικών Απωλειών – Vision Zero.
Ο στόχος μας είναι φιλόδοξος, αλλά είμαι πεπεισμένη ότι είναι και εφικτός.
Ξέρουμε ήδη ποιοι παράγοντες ευθύνονται για τους περισσότερους θανάτους. Είναι γνωστοί τόσο από εμπειρικά δεδομένα, όσο και επειδή έχουν μελετηθεί εκτενώς. Η ταχύτητα, το αλκοόλ, οι προβληματικές υποδομές, η μη τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας και η ατιμωρησία.
Με ικανοποιεί το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει εκ νέου στόχο τη μείωση των νεκρών και σοβαρά τραυματισμένων κατά 50% μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Και είναι ίσως πιο σημαντικό ότι για την επίτευξη του στόχου αυτού εισάγει μια νέα, ολιστική, προσέγγιση, την προσέγγιση του ασφαλούς συστήματος.
Η προσέγγιση αυτή βασίζεται στην παραδοχή ότι η αποφυγή θανάτων και σοβαρών τραυματισμών είναι εφικτή, ακόμα και αν τα ανθρώπινα λάθη δεν θα εκλείψουν ποτέ.
Πιο ασφαλή οχήματα, πιο ασφαλείς υποδομές που θα απομειώνουν τον κίνδυνο από το ανθρώπινο σφάλμα, σε συνδυασμό με ένα ισχυρό υγειονομικό σύστημα που ανταποκρίνεται άμεσα στις ανάγκες πάνω στην άσφαλτο.
Στην Έκθεσή μας θίγουμε τα πιο βασικά αίτια που προκαλούν θανάτους και σοβαρούς τραυματισμούς και προτείνουμε συγκεκριμένα μέτρα τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο.
Θα αναφερθώ σε ορισμένα. Ο ρόλος των υποδομών είναι κρίσιμος. Πρέπει να γίνει συστηματική καταγραφή και αξιολόγηση των ευρωπαϊκών δρόμων, ώστε να κατευθυνθούν οι επενδύσεις στα πιο επικίνδυνα σημεία κατά προτεραιότητα. Πρέπει επομένως να εξασφαλιστούν οι απαραίτητοι εθνικοί και ευρωπαϊκοί πόροι και να αξιοποιηθούν πλήρως όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία, συμπεριλαμβανομένου του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Η ταχύτητα σκοτώνει. Είναι ανεπίτρεπτο η κοινωνία μας να αποδέχεται ως όριο ταχύτητας μέσα σε αστικές περιοχές που κινούνται πεζοί και ποδηλάτες τα 50 χιλιόμετρα την ώρα. Αν και μειώνονται σταθερά οι θάνατοι των οδηγών, δυστυχώς οι θάνατοι των πεζών και ποδηλατών παραμένουν ανησυχητικά ψηλά και μάλιστα αυξάνονται σε μερικές περιπτώσεις. Είναι πια πολλά τα παραδείγματα πόλεων που έχουν μειώσει το όριο ταχύτητας στα 30 χιλιόμετρα και τα οφέλη είναι τεράστια.
Περιμένουμε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να πράξει το σωστό και να προβεί άμεσα σε μια ευρωπαϊκή σύσταση για την καθιέρωση του ορίου των 30 χιλιομέτρων την ώρα, οριζόντια σε όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις.
Αλλά και εκτός πόλεων, η ταχύτητα πρέπει να μετριάζεται, ακόμα και με τεχνικά μέσα όπως τα ευφυή συστήματα ελέγχου ταχύτητας. Τα αυτοκίνητα δεν είναι μέσα διασκέδασης και δημιουργίας συγκινήσεων – όπως προσπαθεί να μας πείσει η βιομηχανία – αλλά μέσα μεταφοράς με κυρίαρχο κριτήριο να είναι ασφαλή για όλους τους χρήστες των υποδομών.
Επίσης, προτείνουμε μηδενική ανοχή στη χρήση αλκοόλ και ναρκωτικών και την ορθή επιβολή των κανόνων ακόμα και διασυνοριακά.
Και ζητάμε τη διασφάλιση επαρκούς στήριξης προς τις οικογένειες των θυμάτων τροχαίων ατυχημάτων.
Πρέπει επιτέλους να κλείσει η ψαλίδα των επιδόσεων στην οδική ασφάλεια των ευρωπαϊκών χωρών. Τα κράτη με τις χειρότερες επιδόσεις χρειάζονται την ανάλογη στήριξη και τεχνογνωσία, και σε αυτό η Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί να παίξει καταλυτικό ρόλο.
Γι’ αυτό προτείνουμε τη δημιουργία ενός νέου Ευρωπαϊκού Οργανισμού για τις οδικές μεταφορές στα πρότυπα των οργανισμών για τις σιδηροδρομικές, αεροπορικές και θαλάσσιες μεταφορές.
Θα ήθελα να τονίσω επίσης το αίτημα μας να θεσπιστεί Ευρωπαϊκό Έτος για την Οδική Ασφάλεια, ώστε να ευαισθητοποιηθούν και να ενημερωθούν οι Ευρωπαίοι πολίτες για το Όραμα Μηδέν, τον νέο ευρωπαϊκό στόχο μείωσης θανάτων κατά 50% το 2030, τη νέα μας στρατηγική και πως μπορούν και οι ίδιοι να σώσουν ζωές στους δρόμους της Ευρώπης.