Τη θετική στάση των Ευρωπαίων καταναλωτών απέναντι στην ηλεκτροκίνηση και τα ηλεκτρικά οχήματα καταγράφει έρευνα του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου Εναλλακτικών Καυσίμων (EAFO).
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Ειδικότερα, παρατηρήθηκε ότι -παρά το γεγονός ότι η τιμή είναι σοβαρό εμπόδιο- το 57% των οδηγών μη ηλεκτρικών αυτοκινήτων σκέφτεται να αγοράσει ένα ηλεκτρικό στο μέλλον.
Μετά την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία και τη Στρατηγική Βιώσιμης και Έξυπνης Κινητικότητας, η ΕΕ στοχεύει να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 90% έως το 2050.
Η ταχεία απορρόφηση οχημάτων μηδενικών εκπομπών θα διαδραματίσει βασικό ρόλο στην επίτευξη αυτής της φιλοδοξίας, και η ηλεκτρική ενέργεια με μπαταρία.
Πλέον, τα ηλεκτρικά οχήματα αποτελούν μια ώριμη τεχνολογία μαζικής αγοράς. Ωστόσο, η απορρόφησή τους και η ωριμότητα των αγορών διαφέρει σημαντικά μεταξύ των κρατών-μελών, με τις χώρες να αντιμετωπίζουν παρόμοιες, αλλά και διαφορετικές προκλήσεις.
Η σωστή κατανόηση της στάσης και της προτίμησης των καταναλωτών θα συμβάλλει στην καλύτερη ενημέρωση για την ανάπτυξη και την εφαρμογή των κατάλληλων πολιτικών.
Η έρευνα της EAFO, όπου έλαβαν μέρος πάνω από 19.000 συμμετέχοντες, αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες που υλοποιήθηκαν παγκοσμίως αναφορικά με τη στάση των καταναλωτών απέναντι στην ηλεκτροκίνηση.
Όπως επισημαίνεται, η έρευνα εξέτασε τόσο τους οδηγούς ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία (BEV), όσο και τους οδηγούς συμβατικών οχημάτων με βάση τη συμπεριφορά και την εμπειρία τους, τις προτιμήσεις και τις μελλοντικές τους προσδοκίες.
Οι ερωτηθέντες τόνισαν τα κλιματικά οφέλη και την αποδοτικότητα κόστους των BEVs, ως τα κύρια πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών οχημάτων. Η τιμή παραμένει “αγκάθι”, με σχεδόν τα 2/3 όλων των ερωτηθέντων να την αναφέρουν ως εμπόδιο. Ωστόσο, το 1/3 σχεδιάζει την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μέσα στα επόμενα 5 χρόνια.
Παράλληλα, δήλωσαν ότι ζητούν απαντήσεις σε βασικά ερωτήματα πριν την αγορά, όπως η σύγκριση κόστους με αυτοκίνητα συμβατικών καυσίμων και η αυτονομία οδήγησης, με πολλούς οδηγούς οχημάτων συμβατικών καυσίμων να επιθυμούν αυτονομία τουλάχιστον 500 χλμ. από ένα BEV. Αντίθετα, το 80% των οδηγών BEV βρίσκει επαρκή αυτονομία τα 201 – 400 χλμ.
Από την πλευρά τους, οι οδηγοί BEV δίνουν προτεραιότητα στην ύπαρξη πλήρως λειτουργικών σταθμών επαναφόρτισης, ελάχιστων χρόνων αναμονής και σαφών πληροφοριών για τις τιμές. Ένα 40% έχει ταξιδέψει στο εξωτερικό με το BEV όχημά του πολλές φορές, ενώ το πιο κοινό πρόβλημα αποτελεί η χαμηλή διαθεσιμότητα σταθμών φόρτισης.
Κοιτάζοντας το μέλλον, σχεδόν οι μισοί οδηγοί BEV γνωρίζουν την τεχνολογία V2G (δυνατότητα αμφίδρομης ηλεκτρικής ενέργειας τόσο από το αυτοκίνητο προς το δίκτυο όσο και από το δίκτυο προς το αυτοκίνητο), με το 68% ενδιαφέρεται να αγοράσει ένα όχημα με τεχνολογία V2G.
Η “ταυτότητα” της έρευνας
Να σημειωθεί ότι, η EAFO αποτελεί την κεντρική πύλη αναφοράς της Κομισιόν για εναλλακτικά καύσιμα, υποδομές και οχήματα στην Ευρώπη.
Η έρευνα, που πραγματοποιήθηκε 23 Οκτωβρίου – 18 Δεκεμβρίου 2023, περιλάμβανε 19.080 ερωτηθέντες από Βέλγιο, Δανία, Γαλλία, Γερμανία, Ουγγαρία, Ιταλία, Λιθουανία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Σλοβενία, Ισπανία και Σουηδία.