Νέα δεδομένα στο κομμάτι της οδικής ασφάλειας αποκαλύπτουν τις πιο επικίνδυνες χώρες για τη λειτουργία των στόλων αυτοκινήτων και τονίζουν τον αυξανόμενο κίνδυνο που ενέχουν οι λύσεις μικροκινητικότητας (micro-mobility), όπως τα ηλεκτρικά ποδήλατα και τα σκούτερ.
Ακόμη και εντός της Ευρώπης, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα ανά δισεκατομμύριο χλμ. είναι κατά 5 φορές υψηλότερος στην πιο επικίνδυνη χώρα, σε σύγκριση με την ασφαλέστερη, υποδεικνύοντας πού οι στόλοι πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στις επενδύσεις για την ασφάλεια των οδηγών και να διασφαλίσουν ότι τα οχήματα είναι εξοπλισμένα με την τελευταία λέξη στο κομμάτι της τεχνολογίας ασφάλειας.
Να σημειωθεί ότι, τα παραπάνω στοιχεία δημοσιεύονται στην τελευταία έκθεση του Διεθνούς Φόρουμ Μεταφορών (ITF) του ΟΟΣΑ, για το 2021 και το α’ 6μηνο του 2022, καθώς οι οικονομίες επέστρεψαν σταδιακά στην κανονικότητα μετά τα lockdown του Covid-19 και ο κυκλοφοριακός όγκος αυξήθηκε.
Αυξάνονται οι θάνατοι από τροχαία
Κατά μέσο όρο, και στις 34 χώρες που μελετήθηκαν, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα το 2021 ήταν κατά 0,1% υψηλότεροι από τον μέσο όρο για το διάστημα 2017-2019, αν και ο αριθμός αυτός αλλοιώθηκε από τις ΗΠΑ, όπου οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα αυξήθηκαν κατά 16% το 2021.
Χιλή (+5,2%), Ισραήλ (5,5%), Κολομβία (+10,2%) και Σλοβενία (+15,2%) παρουσίασαν επίσης αύξηση στους θανάτους από τροχαία ατυχήματα το 2021, σε σύγκριση με τον μέσο όρο το διάστημα 2017-2019.
Για τις υπόλοιπες 29 χώρες, ωστόσο, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα το 2021 ήταν κάτω από τον μέσο όρο της εξεταζόμενης περιόδου, με τις μεγαλύτερες μειώσεις να καταγράφονται στη Δανία (-28,6%), την Αργεντινή (-27,4%) και τη Νορβηγία (-25,2%).
Αυτή η τάση συνεχίστηκε σε 14 από τις 20 χώρες που παρείχαν στοιχεία για τους πρώτους έξι μήνες του 2022, αν και ως παγκόσμιος μέσος όρος, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ήταν 12% χαμηλότεροι το α’ εξάμηνο του 2022 σε σχέση με τις ίδιες περιόδους του εξεταζόμενου διαστήματος 2017-2019.
1,8 θάνατοι ανά χλμ.
Ένα πιο ακριβές μέτρο κινδύνου είναι οι θάνατοι ανά δισεκατομμύριο διανυόμενα οχήματα, κάτι που δείχνει εξαιρετικά μεγάλες διακυμάνσεις τόσο για το 2020 όσο και για το 2021.
Στη Νορβηγία, για παράδειγμα, σημειώθηκαν 1,8 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά δισεκατομμύριο χλμ. που διανύθηκαν το 2021, σε σύγκριση με 9,9 θανάτους από τροχαία ατυχήματα στη Τσεχία.
Το 2020 (για το οποίο υπάρχουν περισσότερα δεδομένα) η Τσεχία, η Κορέα και οι ΗΠΑ κατέγραψαν περισσότερους από 8 θανάτους από τροχαία ατυχήματα ανά δισεκατομμύριο διανυόμενα χλμ.
Συγκρίνοντας τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα ανά 100.000 κατοίκους, προκύπτει και πάλι ότι η Νορβηγία είναι η ασφαλέστερη χώρα, με 1,5 θανάτους ανά 100.000 κατοίκους, ενώ η Κολομβία διαθέτει τους πιο επικίνδυνους δρόμους με 14,2 θανάτους ανά 100.000, ακολουθούμενη από τις ΗΠΑ με 12,9.
Σε αυτή τη βαθμολογία, οι τέσσερις χώρες με τα υψηλότερα ποσοστά θνησιμότητας ανά 100.000 χλμ. ήταν όλες στην Αμερική, με τη Χιλή και την Αργεντινή να είναι οι επόμενες πιο επικίνδυνες, αντίστοιχα.
Οι κίνδυνοι για ποδήλατα και e-bikes
Ενώ η μακροπρόθεσμη τάση για ταξίδια με οχήματα δείχνει ασφαλέστερους δρόμους, αυτό δεν ισχύει για την ποδηλασία.
Το διάστημα μεταξύ 2010-2019, οι θάνατοι από το ποδήλατο αυξήθηκαν σε 15 από τις 34 χώρες και αυξήθηκαν κατά 130% στην Αργεντινή, 90% στο Ισραήλ και 60% στην Ιρλανδία.
Οι αναβάτες ηλεκτρικών ποδηλάτων φαίνεται να διατρέχουν ιδιαίτερα υψηλό κίνδυνο, καθώς ευθύνονται για το 52% των θανάτων ποδηλατών στο Ισραήλ, 47% στο Βέλγιο, 41% στην Ελβετία και 35% στη Γερμανία, παρόλο που αντιπροσωπεύουν μικρό μερίδιο της συνολικής ποδηλατικής κοινότητας.
Το ρίσκο της μικροκινητικότητας
Οι κίνδυνοι που εγκυμονεί η χρήση ταξιδιωτικών λύσεων μικροκινητικότητας αρχίζουν επίσης να ανησυχούν τους ειδικούς στην οδική ασφάλεια.
«Πολλές χώρες αναφέρουν μια αυξανόμενη ανησυχία για τη συμμετοχή νέων συσκευών κινητικότητας (συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών σκούτερ) σε ατυχήματα», αναφέρει η έκθεση της ITF.
Το ITF ανησυχεί επίσης πολύ για τον αυξανόμενο αριθμό μοτοσυκλετιστών που σκοτώνονται στους δρόμους στη Χιλή, την Αργεντινή και την Κολομβία, όπου τα ποσοστά θνησιμότητας αυξήθηκαν κατά 89%, 70% και 66%, αντίστοιχα.