Ικανοποιημένη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη συμφωνία που επιτεύχθηκε από το Ευρωκοινοβούλιο και το Συμβούλιο, σύμφωνα με την οποία όλα τα καινούργια αυτοκίνητα και ημιφορτηγά που ταξινομούνται στην Ευρώπη θα έχουν μηδενικές εκπομπές έως το 2035.
Ως ενδιάμεσο βήμα προς την επίτευξη μηδενικών εκπομπών, τα νέα πρότυπα CO2 θα απαιτήσουν επίσης μείωση των μέσων εκπομπών των καινούργιων αυτοκινήτων κατά 55% έως το 2030 και των καινούργιων ημιφορτηγών κατά 50% έως το 2030.
Η συμφωνία αυτή σηματοδοτεί το πρώτο βήμα για την έγκριση των νομοθετικών προτάσεων της δέσμης «Fit for 55» που υπέβαλε η Επιτροπή τον Ιούλιο του 2021 και δείχνει με ποιο τρόπο η ΕΕ θα εφαρμόσει στο εσωτερικό της, πριν από την COP27, τις διεθνείς δεσμεύσεις της για το κλίμα.
Ο Φρανς Τίμερμανς, εκτελεστικός αντιπρόεδρος για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, δήλωσε: «Η συμφωνία στέλνει ένα ισχυρό μήνυμα στη βιομηχανία και τους καταναλωτές: η Ευρώπη ενστερνίζεται τη μετάβαση στην κινητικότητα με μηδενικές εκπομπές. Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων αποδεικνύουν ήδη ότι είναι έτοιμοι να ανταποκριθούν στην πρόκληση αυτή, αφού στην αγορά διατίθενται όλα και περισσότερα και πιο προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η ταχύτητα με την οποία σημειώθηκε αυτή η αλλαγή τα τελευταία χρόνια είναι αξιοσημείωτη. Δεν είναι να απορεί κανείς που αυτό το θέμα είναι το πρώτο στη σειρά των μέτρων “προσαρμογής στον στόχο του 55%”, για το οποίο τα κράτη-μέλη και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατέληξαν σε τελική συμφωνία».
Αυτό το σαφές μήνυμα προς τους κατασκευαστές και τους πολίτες θα επιταχύνει την παραγωγή και την πώληση οχημάτων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών και θα θέσει τις οδικές μεταφορές σε σταθερή πορεία προς την κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.
Η νέα αυτή νομοθεσία θα καταστήσει το σύστημα μεταφορών της ΕΕ πιο βιώσιμο, θα εξασφαλίσει καθαρότερο αέρα για τους Ευρωπαίους και θα αποτελέσει σημαντικό βήμα για την υλοποίηση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Δείχνει σαφώς τη δέσμευση της ΕΕ να επιτύχει τους στόχους της για το κλίμα, καθώς και ότι ο επιθετικός πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία δεν επιβραδύνει τη μετάβασή μας σε καθαρές μορφές ενέργειας, αλλά μάλλον επιταχύνει τις εργασίες μας, ώστε η Ευρώπη να επιτύχει ταχύτερα τον στόχο της πρώτης κλιματικά ουδέτερης ηπείρου στον κόσμο έως το 2050.
Τα επόμενα στάδια
Η προσωρινή συμφωνία απαιτεί πλέον επίσημη έγκριση από το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. Μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία αυτή, η νέα νομοθεσία θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ένωσης και θα τεθεί σε ισχύ.
Ιστορικό
Η αναθεώρηση των προτύπων εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά είναι μία από τις προτάσεις «προσαρμογής στον στόχο του 55%» (Fit for 55) που υπέβαλε η Επιτροπή τον Ιούλιο του 2021 για να καταστούν οι πολιτικές της ΕΕ για το κλίμα, την ενέργεια, τη χρήση γης, τις μεταφορές και τη φορολογία κατάλληλες για τη μείωση των καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990.
Η επίτευξη μιας τέτοιας μείωσης των εκπομπών κατά την επόμενη δεκαετία είναι ζωτικής σημασίας προκειμένου, αφενός, η Ευρώπη να καταστεί η πρώτη κλιματικά ουδέτερη ήπειρος στον κόσμο έως το 2050 και, αφετέρου, να γίνει πραγματικότητα η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία. Τα νομοθετικά εργαλεία έχουν σχεδιαστεί για την επίτευξη των στόχων που συμφωνήθηκαν στο ευρωπαϊκό νoμοθέτημα για το κλίμα και για τον ριζικό μετασχηματισμό της οικονομίας και της κοινωνίας μας με στόχο ένα μέλλον που θα εδράζεται στη δικαιοσύνη, την ευημερία και την προστασία του περιβάλλοντος.