Μια φιλόδοξη, αλλά συνάμα ρεαλιστική προσέγγιση ζητά η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) αναφορικά με τα πρότυπα εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) στα βαρέα επαγγελματικά οχήματα.
Σε ανακοίνωση, η ACEA εκφράζει την ικανοποίησή της για την καθιέρωση προτύπων εκπομπών CO2 στα φορτηγά, τα οποία όπως επισημαίνει «αποτελούν μέρος της ευρύτερης στρατηγικής της Κομισιόν για την αντιμετώπιση των εκπομπών στις οδικές μεταφορές».
«Η αγορά βαρέων επαγγελματικών οχημάτων είναι πολύπλοκη και τα φορτηγά είναι συνήθως tailor-made σε συγκεκριμένες παραγγελίες πελατών ή είναι κατασκευασμένα κατά παραγγελία για συγκεκριμένη χρήση», τονίζει ο πρόεδρος της επιτροπής εμπορικών οχημάτων της ACEA και διευθύνων σύμβουλος της MAN, Joachim Drees.
«Καθώς πρόκειται για την πρώτη φορά που ορίζονται στόχοι για το CO2 των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, είναι εξαιρετικά σημαντικό να σχεδιαστούν σωστά και να αντικατοπτρίζουν την ποικιλομορφία της αγοράς φορτηγών».
Από το 2019 και μετά, όλοι οι κατασκευαστές βαρέων οχημάτων της ΕΕ θα χρησιμοποιούν το ίδιο εργαλείο υπολογισμού (VECTO) για να δηλώσουν και να αναφέρουν τις εκπομπές CO2 σε μια ευρεία γκάμα φορτηγών.
Το VECTO θα αποτελέσει μια τυποποιημένη, πιστοποιημένη μέθοδο για τη μέτρηση των εκπομπών CO2 και την αποδοτικότητα καυσίμου φορτηγών και ρυμουλκούμενων.
Βάσει των παραπάνω, τα μέλη της ACEA πιστεύουν ότι ένα ρεαλιστικά φιλόδοξος στόχος θα ήταν η μείωση των εκπομπών CO2 κατά 16% την περίοδο 2019 – 2030, με ενδιάμεσο στόχο το 7% το 2025.
Κατά τον Joachim Drees «Η πιστοποίηση CO2 στα φορτηγά θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο του 2019, οπότε τα δεδομένα αυτά θα αποτελέσουν αξιόπιστη βάση για τα μελλοντικά πρότυπα.
Επίσης, αυτό συνεπάγεται μια πολύ απαιτητική και μικρή χρονικά περίοδο, δεδομένου ότι η παραγωγή βαρέων οχημάτων που θα πωληθούν το 2025 βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη.
Είναι επίσης σημαντικό να έχουμε κατά νου ότι οι βασικές εναλλακτικές τεχνολογίες συστημάτων κινητήρων δεν έχουν ακόμη “αντιστοιχηθεί” με το VECTO».
Σε κάθε περίπτωση η ACEA προειδοποιεί τους Ευρωπαίους νομοθέτες ότι οποιοδήποτε μελλοντικά πρότυπα CO2 για βαρέα επαγγελματικά οχήματα θα πρέπει να επικεντρώνονται σε ολόκληρο το όχημα.
Ο καθορισμός ξεχωριστών στόχων για εκάστοτε εξάρτημα (π.χ. κιβώτιο ταχυτήτων ή κινητήρας) δεν θα οδηγήσει σε οικονομικά αποδοτικές λύσεις.
Τα πρότυπα CO2 που βασίζονται σε εξαρτήματα μπορεί να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην καθαρή μείωση εκπομπών ρύπων ενός οχήματος, δεδομένου ότι τα πρότυπα αυτά δεν αντικατοπτρίζουν σωστά τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούνται τα εξαρτήματα και τον τρόπο με τον οποίο αποδίδουν στον πραγματικό κόσμο.
Β.Β.