Σε ένα ακόμη ιστορικό υψηλό όλων των εποχών έφτασαν τα κόμιστρα των οδικών εμπορευματικών μεταφορών στην Ευρώπη, στο γ’ τρίμηνο του 2022, σύμφωνα με τη νεότερη έκθεση που διενήργησε η IRU, σε συνεργασία με τις πλατφόρμες μεταφοράς εμπορευμάτων Ti και Upply.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Ωστόσο, “ανάσα” φαίνεται να δίνει στον κλάδο το γεγονός ότι στο τέλος του τρέχοντος τριμήνου οι αυξήσεις επιτέλους θα αρχίσουν να μετριάζονται.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την έκθεση «Q3 2022 European Road Freight Rate Development Benchmark»:
- Τα κόμιστρα έφτασαν σε υψηλό όλων των εποχών στο γ’ τρίμηνο του 2022, ωστόσο σε πολλές διαδρομές έχει αρχίσει η αποκλιμάκωση τιμών.
- Η βενζίνη θα μπορούσε πλέον να αντιπροσωπεύσει το 50% του συνολικού λειτουργικού μεταφορικού κόστους.
- Οι τιμές spot είναι πλέον 12,9 μονάδες πάνω από τα συμβόλαια στην Ευρώπη.
- Οι ελλείψεις οδηγών θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά 40% μέχρι το τέλος του 2022, ενώ υπάρχει πρόβλεψη να γίνουν ακόμα χειρότερες μέχρι το 2026.
- Η ξηρασία, οι πρώιμες συγκομιδές και το αυξανόμενο ενεργειακό κόστος καταστρέφουν τη ζήτηση και το capacity σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Όπως σημειώνεται, «η πίεση και η αβεβαιότητα παραμένουν στην αγορά με την Ευρώπη να είναι αντιμέτωπη με το αυξανόμενο ενεργειακό κόστος, τις προκλήσεις στην παραγωγή, τις ελλείψεις οδηγών και την κλιματική διαταραχή.
Η εισβολή στην Ουκρανία και η επακόλουθη άνοδος των τιμών του πετρελαίου αύξησαν σημαντικά τα μεταφορικά κόστη στο β’ τρίμηνο.
Παρόλα αυτά, η μικρότερη άνοδος των ναύλων στο γ’ τρίμηνο τόσο στη spot αγορά όσο και στα συμβόλαια υποδηλώνουν ότι η αγορά έχει προσαρμοστεί στο υψηλότερο κόστος, ενώ το υψηλότερο κόστος παραγωγής και η χαμηλότερη καταναλωτική δύναμη έχουν αρχίσει να αμβλύνουν την ανοδική πίεση από την πλευρά της ζήτησης στους ναύλους.
Οι ναύλοι των συμβολαίων έφτασαν τις 129,7 μονάδες στο 3ο τρίμηνο του 2022, καταγράφοντας μια άνοδο της τάξης των 5,4 μονάδων σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο (Q-o-Q), και της τάξης των 19,6 μονάδων σε ετήσια βάση.
Στην αγορά spot, οι ναύλοι έφτασαν τις 142,6 μονάδες, σημειώνοντας άνοδο 6 μονάδων Q-o-Q και 26,4 μονάδων σε ετήσια βάση.
Αξιοσημείωτο είναι ότι, ο βαθμός επιτάχυνσης μειώθηκε και στις δύο αγορές.
Η άνοδος στην αγορά συμβολαίων ήταν στο 80% του β’ τριμήνου, ενώ η αγορά spot αναπτύχθηκε μόλις στο 50% του ρυθμού του β’ τριμήνου, υποδηλώνοντας ότι η ανοδική πίεση στα κόμιστρα μειώνεται.
Οι πιέσεις στο κομμάτι της προσφοράς εκτόξευσαν τις τιμές στο γ’ τρίμηνο. Οι υψηλές τιμές της βενζίνης από τον περασμένο Μάρτιο έχουν δημιουργήσει ένα πιο δαπανηρό περιβάλλον για τους μεταφορείς που δραστηριοποιούνται στον ευρωπαϊκό τομέα των οδικών εμπορευματικών μεταφορών.
Η ήπειρος συνεχίζει να παλεύει με το πρόβλημα της έλλειψης οδηγών, γεγονός που αυξάνει το κόστος εργασίας.
Η επίδραση της κλιματικής αλλαγής στον καιρό της Ευρώπης προκάλεσε περαιτέρω πίεση με τα επίπεδα των υδάτων στα ευρωπαϊκά ποτάμια να είναι εξαιρετικά χαμηλά κατά τη διάρκεια της χειρότερης ξηρασίας της Γηραιάς Ηπείρου εδώ και 500 χρόνια.
Το capacity στις πλωτές εμπορευματικές μεταφορές μειώθηκε σε ολόκληρη την Ευρώπη, ωθώντας τη ζήτηση στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές και προσθέτοντας μεγαλύτερη ανοδική πίεση στα κόμιστρα σε ορισμένες διαδρομές».