Η έλλειψη επιλογών γρήγορης φόρτισης αποτελεί τροχοπέδη για τους πιθανούς αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων, με την ACEA να υποστηρίζει ότι μόλις ένας στους 8 δημόσιους φορτιστές στην ΕΕ είναι ταχυφορτιστής.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Όπως επισημαίνεται, το 2023 υπήρχαν συνολικά 632.423 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε ολόκληρη την ΕΕ, ενώ μόνο κατά το εν λόγω έτος εγκαταστάθηκαν συνολικά περίπου 153.000 νέα δημόσια σημεία φόρτισης.
Υπενθυμίζεται ότι, η Κομισιόν έχει θέσει ως στόχο τα 3,5 εκατομμύρια σημεία φόρτισης έως το 2030. Η επίτευξη του στόχου αυτού θα απαιτούσε την εγκατάσταση σχεδόν 2,9 εκατομμυρίων δημόσιων σημείων φόρτισης τα επόμενα 7 χρόνια. Αυτό αντιστοιχεί σχεδόν σε 410.000 ετησίως, ή 7.900 την εβδομάδα.
Παράλληλα, στην Ευρώπη, οι τυπικοί φορτιστές AC (εναλλασσόμενο ρεύμα) με χωρητικότητα μικρότερη από 22 kW αποτελούν περισσότερους από 7 στους 8 φορτιστές.
Οι γρήγοροι φορτιστές DC (συνεχούς ρεύματος) που μπορούν να αποδώσουν πάνω από 22 kW ηλεκτρικής ενέργειας αποτελούν μόνο περίπου το 13,5% του συνόλου.
Οι φορτιστές AC χρησιμοποιούνται κυρίως για εφαρμογές πιο αργής φόρτισης, καθιστώντας τους ιδανικούς για κατοικίες, χώρους εργασίας και δημόσιους χώρους όπως σούπερ μάρκετ και εγκαταστάσεις αναψυχής.
Στον αντίποδα, οι φορτιστές DC είναι προσαρμοσμένοι για γρήγορη φόρτιση, βρίσκονται συχνά κατά μήκος αυτοκινητοδρόμων και κεντρικών αυτοκινητοδρόμων, διευκολύνοντας τις επιλογές γρήγορης επαναφόρτισης για τους οδηγούς σε μεγάλα ταξίδια.
Ωστόσο, η έλλειψη ενός ισχυρού δικτύου υποδομών φόρτισης είναι ένας πολύ γνωστός παράγοντας που αποθαρρύνει τους αγοραστές οχημάτων να επιλέξουν ηλεκτρικά μοντέλα, το αποκαλούμενο «άγχος της αυτονομίας».
«Αν θέλουμε να πείσουμε τους Ευρωπαίους να στραφούν στα ηλεκτρικά οχήματα, η φόρτιση θα πρέπει να είναι τόσο εύκολη όσο ο ανεφοδιασμός σήμερα», δήλωσε η γενική διευθύντρια της ACEA, Sigrid de Vries.
Σύμφωνα με την ίδια, «Οι άνθρωποι χρειάζονται εύκολη πρόσβαση στους φορτιστές στο καθημερινό τους περιβάλλον και αυτά τα σημεία φόρτισης θα πρέπει να είναι γρήγορα και εύκολα στη χρήση, χωρίς να χρειάζεται να περιμένουν σε μεγάλες ουρές».
Ένα πυκνό δίκτυο δημόσιων ταχυφορτιστών είναι κρίσιμο για τη διευκόλυνση των ταξιδιών μεγάλων αποστάσεων και τον μετριασμό του άγχους της εμβέλειας.
Ειδικότερα, ωφελούν σημαντικά άτομα που ενδέχεται να μην έχουν τη δυνατότητα να αντέξουν οικονομικά ή να έχουν πρόσβαση σε ιδιωτικές εγκαταστάσεις χρέωσης.
Σε μόλις 3 χώρες το 61% των σημείων φόρτισης της ΕΕ
Σύμφωνα με την ACEA, η στρατηγική τοποθέτηση υποδομών φόρτισης είναι απαραίτητη για να διασφαλιστεί ότι οι καταναλωτές σε ολόκληρη την Ευρώπη θα αισθάνονται επαρκής υποστήριξη στην επιλογή ενός ηλεκτρικού οχήματος.
Ωστόσο, μόλις τρεις χώρες της ΕΕ – η Ολλανδία (144.453 σημεία φόρτισης), η Γαλλία (119.255) και η Γερμανία (120.625) διαθέτουν σχεδόν τα 2/3 (61%) όλων των σημείων φόρτισης της ΕΕ. Αυτές οι χώρες αποτελούν το 22% της συνολικής επιφάνειας της ΕΕ.
Η Ολλανδία -η χώρα με το μεγαλύτερο μερίδιο υποδομής- έχει πάνω από 52 φορές περισσότερα σημεία φόρτισης από τη Ρουμανία (2.754), που είναι περίπου επτά φορές μεγαλύτερη. Το υπόλοιπο 39% (πάνω από το 1/3) όλων των φορτιστών είναι διασκορπισμένο στο υπόλοιπο 78% της Ευρώπης.
Το 2023, οι πέντε πρώτες χώρες με τα περισσότερα σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ ήταν η Ολλανδία, η Γερμανία, η Γαλλία, το Βέλγιο και η Ιταλία.
Οι πέντε χώρες με τα λιγότερα δημόσια σημεία χρέωσης το 2023 ήταν η Κροατία, η Εσθονία, η Λετονία, η Κύπρος και η Μάλτα (μεταξύ των μικρότερων χωρών της Ευρώπης).