O «πληθωρισμός» ξεκίνησε να «χτυπά» την εγχώρια αγορά καυσίμων, καθώς τον Ιούνιο σημειώθηκε πτώση 9% στη βενζίνη.
Επίσης, εάν και το diesel κίνησης παρουσίασε άνοδο 5%, η άνοδος αυτή εμφάνισε επιβράδυνση σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες.
«Κλείνουμε ένα πρώτο πεντάμηνο, όπου η αγορά, χάρις στην καλή πορεία των 4 πρώτων μηνών, παρουσίασε αύξηση στις βενζίνες 17,7% και στο πετρέλαιο κίνησης 13,5%.
Με τα ποσοστά αυτά, καλύφθηκε το 70% των απωλειών που είχε η αγορά, λόγω Covid στις βενζίνες, ενώ στο πετρέλαιο κίνησης υπερκαλύφθηκε η διαφορά με ένα ποσοστό 120%.
Όμως, τον Μάιο παρατηρήθηκε μια μικρή επιβράδυνση, η οποία συνεχίσθηκε τον Ιούνιο, με πολύ πιο έντονους πτωτικούς ρυθμούς, όπου η αγορά υποχώρησε 9% στις βενζίνες που δείχνουν να αντιμετωπίζουν πρόβλημα ανάπτυξης, ενώ το πετρέλαιο κίνησης κινήθηκε στο +5%, με χαμηλότερους ρυθμούς αύξησης από το προηγούμενο διάστημα», ανέφερε χθες ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ, Γιάννης Αληγιζάκης (είναι και πρόεδρος του ΣΕΕΠ) στη χθεσινή ετήσια γενική συνέλευση μετόχων.
Μάλιστα, στη συνέχεια υπογράμμισε ότι «το στοίχημα της αγοράς τους επόμενους μήνες είναι ένα: Κατά πόσο, η διαφαινόμενη πτώση της εσωτερικής κατανάλωσης θα υπερκαλυφθεί από μια πολύ καλή τουριστική σαιζόν, όπως σήμερα τουλάχιστον δείχνουν τα στοιχεία».
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς καυσίμων, υπάρχει έντονος προβληματισμός για τις πληθωριστικές πιέσεις και, παρά τα όποια θετικά μέτρα της κυβέρνησης με το Fuel Pass, τα ελληνικά νοικοκυριά παραμένει άγνωστο εάν θα καταφέρουν να ανταποκριθούν στις ανατιμήσεις στο ενεργειακό και μεταφορικό κόστος.
Η ομιλία του Γιάννη Αληγιζάκη στην Γ.Σ. Μετόχων της ΕΛΙΝΟΙΛ
Το 2021 ήταν μια χρονιά που η Ελληνική οικονομία έδειξε στοιχεία προσαρμοστικότητος και αντοχής, και κάλυψε ένα μεγάλο τμήμα των απωλειών που δημιούργησε η σχεδόν διετής υγειονομική κρίση.
Η επανεκκίνηση της αγοράς με την σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων, και η θετικότερη του αναμενόμενου πορεία του τουρισμού, ήταν τα 2 στοιχεία που λειτούργησαν θετικά στην πορεία της.
Η εσωτερική αγορά έκλεισε στο +2%, καλύπτοντας ένα μικρό τμήμα των απωλειών του 2020 που είχε υποχωρήσει 8%.
Όπως συνέβη και στην δεκαετή οικονομική κρίση, έτσι και στην υγειονομική της τελευταίας διετίας, η ΕΛΙΝΟΙΛ είχε ένα σοβαρό πλεονέκτημα που της επέτρεψε να ξεπεράσει τις αρνητικές επιπτώσεις που υπήρξαν στην αγορά, και να κλείσει με ένα πολύ θετικό αποτέλεσμα.
Το πλεονέκτημά της ήταν και είναι η δραστηριοποίησή της σε διαφορετικές ενεργειακές αγορές, όπου είχε την δυνατότητα με την υπεραπόδοση που εμφανίζουν κάποιες στην συγκεκριμένη χρονική περίοδο, να υπερκαλύπτουν τις απώλειες κάποιων άλλων.
Το 2021 και παρά την πτώση που παρουσίασαν οι πωλήσεις στο εξωτερικό, λόγω των κλειστών συνόρων στο α΄ τετράμηνο, πετύχαμε να αναπτύξουμε πωλήσεις σε νέα προϊόντα και σε νέες αγορές, όπως π.χ. μεγάλες ποσότητες Gasoil και JET, και να πετύχουμε μια πολύ υψηλή κερδοφορία, η οποία υπερκάλυψε τις απώλειες εσόδων που είχαμε στην Εσ.Αγορά, στην οποία οι πωλήσεις σημείωναν μείωση 2%.
Οι παράγοντες που μας επηρέασαν και μας οδήγησαν στην μείωση αυτή είναι,
Το lock-down του α΄ τετραμήνου και οι μεταλλάξεις της «ΟΜΙΚΡΟΝ» στο τελευταίο τρίμηνο.
Η καθυστερημένη έναρξη της τουριστικής περιόδου, όπου ουσιαστικά μεγάλες τουριστικές ροές είχαμε από τον Ιούλιο.
Και βεβαίως, η συνεχιζόμενη παραβατικότητα στην Αττική, η οποία δεν ευνοεί την στρατηγική ανάπτυξης μιας εταιρίας που βασίζεται σε πολύ υψηλά επίπεδα υπηρεσιών και προϊόντων.
Αρνητικό αποτέλεσμα 2.300.000 ευρώ παρουσίασε η ELECTRICON, όπου σε όσα εκ των συμβολαίων είχε στην χαμηλή τάση και ήταν σταθερά, δεν ήταν δυνατόν να μετακυλισθεί η τεράστια αύξηση των τιμών του Ηλεκτρικού Ρεύματος.
Όμως, παρά την σημαντική ζημιά των 2.300.000 ευρώ και τις μειωμένες πωλήσεις στην Εσ. Αγορά, η αυξημένη κερδοφορία του Διεθνούς Εμπορίου σε συνδυασμό με την μείωση του χρηματοοικονομικού κόστους, η οποία επιτεύχθηκε, ακολουθώντας μια αυστηρή πιστωτική πολιτική που περιόρισε τα «ανοίγματα» στους πελάτες, ενώ παράλληλα βελτιώθηκαν οι όροι του τραπεζικού δανεισμού, οδήγησαν τα προ φόρων κέρδη της Εταιρίας στα 6.054.000 ευρώ έναντι 2.000.000 ευρώ πέρυσι, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 201%.
Δεν είμαστε όμως ικανοποιημένοι μόνο από το οικονομικό αποτέλεσμα που πετύχαμε.
Η διαχείριση της υγειονομικής κρίσης αποτέλεσε πρώτη προτεραιότητα και το αποτέλεσμα μας δικαίωσε.
Δώσαμε μεγάλη προτεραιότητα στα ζητήματα ασφάλειας και υγιεινής του Προσωπικού, παίρνοντας πολύ πιο αυστηρά μέτρα από εκείνα που υιοθέτησε η Ελληνική Πολιτεία, προωθήσαμε πολύ την τηλεργασία σε ένα μεγάλο ποσοστό του Προσωπικού, που κάποιες φορές ξεπέρασε το 50%, και ακολουθώντας αυστηρές διαδικασίες σε αποστάσεις στην χωροταξία των γραφείων, σε συνεχή test στο Προσωπικό, πετύχαμε να περιορίσουμε την διασπορά μέσα στην Εταιρία, κυρίως όμως δημιουργήσαμε ένα ασφαλέστατο δίκτυο προστασίας για τους ανθρώπους μας.
Ο σχεδιασμός του 2022 της ΕΛΙΝΟΙΛ
Το α΄ δίμηνο του 2022 ξεκίνησε με ιδανικές προϋποθέσεις για την αγορά καυσίμων.
Αφήσαμε πίσω τις αρνητικές επιπτώσεις του Covid, η αγορά σταδιακά άνοιξε με την άρση των μέτρων και των εθνικών lock-down και η Ελληνική οικονομία παρουσιάζει προοπτικές ανάπτυξης πάνω από τον μέσο όρο της Ε.Ε. με ρυθμούς, που η Τράπεζα της Ελλάδος εκτιμούσε ότι θα κινηθούν πάνω από το 5%.
Η γεωπολιτική κρίση στα τέλη Φεβρουαρίου, ανέτρεψε σε ένα μεγάλο βαθμό τις προοπτικές αυτές.
Η μεγάλη εικόνα δεν είναι καλή.
Υπάρχει μια επιβράδυνση της παγκόσμιας και της ευρωπαϊκής οικονομίας, αποτέλεσμα της ενεργειακής κρίσης, που ξεκίνησε τον Οκτώβριο με την μεγάλη αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου και ολοκληρώθηκε στο τέλος του Φεβρουαρίου με την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, τις κυρώσεις στην Ρωσία, με αποτέλεσμα τις σημαντικές αυξήσεις της τιμής των καυσίμων.
Δύο κρίσεις με κάποια κοινά χαρακτηριστικά, που σίγουρα αλληλοεπηρεάζονται, αφού οι υψηλές τιμές του φυσικού αερίου και η έλλειψη που υπάρχει στην αγορά οδήγησαν σε μια αυξημένη ζήτηση ορυκτών καυσίμων.
Η επανεκκίνηση της αγοράς μετά την διετία του Covid, αλλά και η αποεπένδυση στα Διυλιστήρια λόγω της στροφής στην πράσινη ενέργεια, είχαν σαν αποτέλεσμα να μην μπορούν τα Διυλιστήρια να καλύψουν επαρκώς την ζήτηση σε ορυκτά καύσιμα, με αποτέλεσμα οι τιμές να ανέβουν σημαντικά, 60% πάνω από τον περσινό Ιούνιο, ένα ποσοστό πολύ υψηλό, αλλά σαφώς μικρότερο του 300% που ανέβηκε το φυσικό αέριο.
Οι τιμές και του φυσικού αερίου, και κατ` επέκταση του ηλ. ρεύματος, και οι τιμές των καυσίμων θα παραμείνουν σε πολύ υψηλά επίπεδα, τουλάχιστον τους προσεχείς μήνες.
Οι λόγοι είναι οι εξής,
Στο φυσικό αέριο «παίζει ρόλο» η μειωμένη τροφοδοσία της Ευρώπης από την Ρωσία, μετά την πρόσφατη απόφαση να μειώσει κατά 60% τις ποσότητες προς την Γερμανία και την Ιταλία, και η ανησυχία ότι η Ευρώπη θα αντιμετωπίσει προβλήματα ελλείψεων τον χειμώνα.
Ταυτόχρονα, η αποεπένδυση που ακολούθησαν τα Διυλιστήρια, σε συνδυασμό με τις κυρώσεις στην Ρωσία, αλλά και τα προβλήματα παραγωγής σε κάποιες χώρες του OPEC, διατηρούν τις τιμές των καυσίμων του αργού σταθερά στην περιοχή των 120 δολαρίων.
Σήμερα έχουμε μπροστά μας 3 μεγάλους κινδύνους που είναι πιθανό να επηρεάσουν την ελληνική αγορά.
Άλλωστε τα πρώτα σημάδια τα είδαμε τον Ιούνιο.
Διατήρηση πληθωρισμού πάνω από 12%, ποσοστό που κατέγραψε ο πληθωρισμός το Ιούνιο.
Ένα ποσοστό υψηλότερο από το αντίστοιχο ποσοστό του Μέσου Όρου της Ε.Ε. που ήταν 8,6%.
Ασταθές γεωπολιτικό περιβάλλον που δεν επιτρέπει σκέψεις για μείωση των τιμών.
Αύξηση κόστους δανεισμού, με την αύξηση των επιτοκίων από τον Σεπτέμβριο.
Η μεγάλη εικόνα είναι αυτή, και είναι η αιτία που σήμερα ο καταναλωτής πληρώνει τόσο ακριβά βενζίνη και diesel, ιδιαίτερα σε μια χώρα όπου έχει τόσο υψηλή φορολογία στα καύσιμα.
Αυτό δεν θα αλλάξει το επόμενο διάστημα και οι όποιες επιδοτήσεις, οι οποίες ανάλογα και με τον δημοσιονομικό χώρο που υπάρχει σήμερα, είναι σαφώς σημαντικές, απλώς θα περιορίσουν σε μικρό ή μεγάλο βαθμό το πρόβλημα των νοικοκυριών, που θα εξακολουθήσει να υπάρχει.
Οι έντονες πληθωριστικές πίεσες, αποτέλεσμα των τεράστιων ενεργειακών αυξήσεων, επιβράδυναν την ανάπτυξη και της ελληνικής αγοράς και σταδιακά οδήγησαν τον καταναλωτή σε ένα περιορισμό της κατανάλωσης.
Η Τράπεζα της Ελλάδος προχθές προχώρησε σε υποβάθμιση της αρχικής της εκτίμησης, για την πορεία της ελληνικής οικονομίας το 2022.
Από το αρχικό 3,8% που εκτιμούσε τον Απρίλιο, η σημερινή εκτίμηση είναι στο αισιόδοξο σενάριο ότι η ανάπτυξη θα κινηθεί στο 3,2% και στο απαισιόδοξο στο 1,8%.
Συγχρόνως, πρόσφατη έρευνα της PULSE δείχνει μια τάση του καταναλωτή να περιορίσει κατά 25% τις ενεργειακές ανάγκες του.
Κλείνουμε ένα α΄ πεντάμηνο, όπου η αγορά χάρις στην καλή πορεία των 4 πρώτων μηνών, παρουσίασε αύξηση στις βενζίνες 17,7% και στο πετρέλαιο κίνησης 13,5%.
Με τα ποσοστά αυτά, καλύφθηκε το 70% των απωλειών που είχε η αγορά λόγω Covid στις βενζίνες, ενώ στο πετρέλαιο κίνησης υπερκαλύφθηκε η διαφορά με ένα ποσοστό 120%.
Όμως, τον Μάιο παρατηρήθηκε μια μικρή επιβράδυνση, η οποία συνεχίσθηκε τον Ιούνιο με πολύ πιο έντονους πτωτικούς ρυθμούς, όπου η αγορά υποχώρησε 9% στις βενζίνες που δείχνουν να αντιμετωπίζουν πρόβλημα ανάπτυξης, ενώ το πετρέλαιο κίνησης κινήθηκε στο +5% με χαμηλότερους ρυθμούς αύξησης από το προηγούμενο διάστημα.
Το στοίχημα της αγοράς τους επόμενους μήνες είναι ένα.
Κατά πόσο, η διαφαινόμενη πτώση της εσωτερικής κατανάλωσης θα υπερκαλυφθεί από μια πολύ καλή τουριστική σαιζόν, όπως σήμερα τουλάχιστον δείχνουν τα στοιχεία.
Στην αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας, οι αντιφατικές ανακοινώσεις της Πολιτείας και η ανακοίνωση των νέων μέτρων που θα ισχύσουν από 1η Ιουλίου, έχουν δημιουργήσει ένα πολύ «θολό τοπίο», μια μεγάλη σύγχυση στον καταναλωτή, που απαιτεί μεγάλη προσοχή από τις εταιρίες παρόχων, προκειμένου να μην οδηγηθούν εκ νέου σε μεγάλες ζημιές.
Σε αυτό το εξαιρετικά ρευστό περιβάλλον, έχουμε κινηθεί πολύ αποτελεσματικά στο α΄ εξάμηνο και έχουμε πετύχει μια πολύ στοχευμένη και προσεκτική ανάπτυξη, που να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της αγοράς του 2030, και ένα οικονομικό αποτέλεσμα σαφώς υψηλότερο του αντίστοιχου περσινού με μια πολύ καλή πορεία στις Διεθνείς πωλήσεις και ένα πεντάμηνο στην Εσωτερική αγορά, βελτιωμένο κατά 7% από πέρυσι.
Συγχρόνως, παρακολουθούμε τις εξελίξεις με τον Νέο Κλιματικό Νόμο και έχουμε ξεκινήσει την ενεργειακή μετεξέλιξη.
Στον τομέα της ηλεκτροκίνησης σε συνεργασία με την ΔΕΗ, αναπτύσσουμε ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα σημείων φόρτισης στο δίκτυό μας, όπου με αφετηρία τα Νησιά, θα δημιουργήσουμε σταθμούς φόρτισης σε 100 πρατήρια σε όλη την Ελλάδα.
Ξεκινάμε 3 μεγάλους ενεργειακούς σταθμούς LNG – CNG κοντά σε μεγάλους οδικούς άξονες.
Συνεργαζόμαστε με τον ΔΕΣΦΑ για να μελετήσουμε την ανάπτυξή μας στην αγορά του υδρογόνου, ενώ ταυτόχρονα έχουμε ξεκινήσει τις επενδύσεις για τα πρατήρια του μέλλοντος, όπου θα εξυπηρετούνται οι νέες σύγχρονες καταναλωτικές ανάγκες.
Παράλληλα, διευρύνουμε συνεχώς τον ρόλο μας σαν επιχείρηση στην Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, με πολλές και διάφορες δράσεις, ώστε να ανταποκριθούμε στις υποχρεώσεις που πιστεύουμε ότι πρέπει να εκπληρώνει μια επιχείρηση στην κοινωνία.
Σίγουρα δεν είναι το 2022 -από πλευράς επιχειρηματικού περιβάλλοντος- μια χρονιά όπως αρχικά την είχαμε αξιολογήσει, όμως με έγκαιρες και ουσιαστικές κινήσεις, καταφέραμε μέχρι τώρα να αποφύγουμε κινδύνους και αξιοποιήσαμε τις όποιες ευκαιρίες δημιούργησε η ενεργειακή κρίση του Δεκεμβρίου και η γεωπολιτική του Φεβρουαρίου, με την ίδια προσεκτική τακτική.
Και έτσι θα προχωρήσουμε, με στόχο ένα καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα από το περσινό.