Επιστολή προς τα αρμόδια υπουργεία έστειλε ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, με 15 συγκεκριμένες προτάσεις για τον περιορισμό των επιπτώσεων από την κατασκευή της Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (Flyover) στην περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης.
Στην επιστολή του ο κ. Τζιτζικώστας επισημαίνει ότι «η κατασκευή της υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου (Flyover) στην περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης είναι ένα εμβληματικό έργο για την Θεσσαλονίκη που εκτιμάται ότι θα αποτελέσει σημαντικό εργαλείο στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης».
Ο περιφερειάρχης σημειώνει πως «το έργο σχεδιάστηκε και η κατασκευή του ανατέθηκε με τη διαδικασία των ΣΔΙΤ από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών» υπογραμμίζοντας ότι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας «δεν συμμετείχε στον σχεδιασμό του έργου, ούτε και ενημερώθηκε ποτέ για το περιεχόμενο της σύμβασης».
«Κατά το διάστημα κατασκευής του Flyover η ανατολική περιφερειακή οδός διαθέτει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση αντί των τριών που διαθέτει κανονικά, με συνέπεια η κυκλοφοριακή της ικανότητα να έχει μειωθεί περίπου κατά 45% έως 50%.
Επιπλέον δημιουργούνται και πρόσθετες τριβές στην κυκλοφορία λόγω της παρουσίας εργοταξιακών οχημάτων.
Με βάση τα παραπάνω στοιχεία και λαμβάνοντας υπόψη τις θέσεις του αναδόχου αλλά και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών όπως έχουν εκφραστεί, διαπιστώνονται ελλείψεις στο σχεδιασμό των διαδικασιών εκτέλεσης του έργου που καθιστούν αναποτελεσματική τη διαχείριση της κυκλοφορίας στον αστικό ιστό της Θεσσαλονίκης, η οποία είναι ήδη επιβαρυμένη από την πολυετή κατασκευή του Μετρό και τις καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί σε αυτό το έργο».
Ο ίδιος τονίζει: «Όπως σας είχαμε επισημάνει από την πρώτη στιγμή, δεν λήφθηκε μέριμνα για την αντιμετώπιση των συνεπειών κατά την φάση κατασκευής του fly over στο κυκλοφορικό πρόβλημα του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης. Η χωρητικότητα της περιφερειακής οδού έχει μειωθεί σημαντικά αφού έχει μειωθεί ο αριθμός των διαθέσιμων λωρίδων κυκλοφορίας, ενώ ιδιαίτερα προβληματικό είναι το γεγονός ότι απουσιάζει η λωρίδα έκτακτης ανάγκης, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μείζον ζήτημα στην κίνηση οχημάτων για την αντιμετώπιση εκτάκτων περιστατικών».
Συμπληρώνει δε ότι «Επιπλέον η κατάσταση στην περιφερειακή επιβαρύνεται και από την κυκλοφορία των εργοταξιακών οχημάτων. Είναι προφανές ότι μεγάλο μέρος του κυκλοφοριακού φόρτου της περιφερειακής μεταφέρεται στο ήδη κορεσμένο οδικό δίκτυο της πόλης. Χωρίς τη λήψη δραστικών μέτρων η πόλη οδηγείται σε κυκλοφοριακή ασφυξία. Η επιβάρυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος είναι ήδη ιδιαίτερα αισθητή στην πόλη μετά την έναρξη των εργασιών επί σημειακών τμημάτων της περιφερειακής οδού».
Όπως σημειώνει ο κ. Τζιτζικώστας, «προφανώς οι επιπτώσεις θα είναι δυσμενέστερες όταν αναπτυχθούν πλήρως τα εργοτάξια του αναδόχου. Μόλις πριν κάποιους μήνες συστάθηκε συντονιστικό όργανο υπό την ευθύνη του υφυπουργού Εσωτερικών με αρμοδιότητα σε θέματα Μακεδονίας – Θράκης και ανατέθηκε στον ΟΣΕΘ ο συντονισμός των εμπλεκόμενων φορέων σε τεχνικό επίπεδο.
Η σύσταση και λειτουργία του συντονιστικού οργάνου είναι προφανώς σωστή και απαραίτητη. Θα πρέπει όμως να υποστηριχθεί από επιστημονική ομάδα μελετητών – συγκοινωνιολόγων που θα αναλάβει την εκπόνηση μελετών και την παροχή των αναγκαίων υπηρεσιών που θα έχουν ως στόχο την αντιμετώπιση των κυκλοφοριακών προβλημάτων έξω από τα όρια του έργου, χωρίς την ανάγκη τήρησης πολύπλοκων και χρονοβόρων διαδικασιών, κάτι που έχουμε τονίσει ως Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας από την πρώτη συνάντηση ενημέρωσης του Συντονιστικού Οργάνου αλλά ακόμη δεν έχουμε δει να γίνεται πράξη.
Αυτή η ομάδα θα πρέπει να παρακολουθεί συνεχώς, για όσο χρονικό διάστημα απαιτηθεί, τις κυκλοφοριακές συνθήκες στο πολεοδομικό συγκρότημα λαμβάνοντας κυκλοφορικά δεδομένα, θα επεξεργάζεται και θα προτείνει μέτρα αντιμετώπισης – άμβλυνσης των επιπτώσεων και στη συνέχεια θα τα αξιολογεί με βάση την αποτελεσματικότητά τους.
Για τα μέτρα που θα αποφασιστούν, η ομάδα αυτή θα πρέπει να επιφορτιστεί με τη σύνταξη των απαραίτητων μελετών σε στάδιο εφαρμογής, έτσι ώστε να είναι δυνατή η άμεση υλοποίηση των μέτρων από τον αρμόδιο ανά περίπτωση φορέα. Αν στα μέτρα που θα αποφασιστούν περιλαμβάνεται η επαναρρύθμιση φωτεινών σηματοδοτών η ομάδα των μελετητών θα πρέπει να εκπονήσει τα κατάλληλα προγράμματα σηματοδότησης. Καθώς η κατασκευή του Flyover έχει ξεκινήσει και οι πρώτες επιπτώσεις είναι ήδη αισθητές, δεν υπάρχει χρόνος για περαιτέρω καθυστερήσεις. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα πρέπει να διαθέσει τους απαραίτητους οικονομικούς πόρους για τη λειτουργία της επιστημονικής ομάδας και να προχωρήσει άμεσα στην ανάθεση του αντίστοιχου αντικειμένου, διασφαλίζοντας ότι οι προτάσεις θα έχουν άμεση εφαρμογή χωρίς καθυστερήσεις».
Οι 15 προτάσεις
Προκειμένου να αμβλυνθούν κατά το δυνατό, οι επιπτώσεις στην οδική ασφάλεια και την κυκλοφορία του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης από τα έργα κατασκευής του Flyover, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας καταθέτει τις εξής προτάσεις προς τα αρμόδια υπουργεία, ώστε να μεριμνήσουν για την άμεση εφαρμογή τους:
- Σύσταση ομάδας ειδικών επιστημόνων η οποία θα επιφορτιστεί με τις απαιτούμενες δράσεις και την εκπόνηση των αντίστοιχων μελετών εφαρμογής για την άμβλυνση των επιπτώσεων στην πόλη από την κατασκευή του Flyover.
- Θέσπιση και κατοχύρωση για δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς που λειτουργούν στη Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης της τηλεργασίας προκειμένου να μειωθεί ο κυκλοφοριακός φόρτος από τις μετακινήσεις των εργαζομένων σε καθημερινή βάση.
- Τροποποίηση και προσαρμογή του ωραρίου λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών.
- Αλλαγή του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης.
- Τοποθέτηση και λειτουργία πινακίδων μεταβλητών μηνυμάτων μέσω των οποίων θα γίνεται ενημέρωση για τους χρόνους διέλευσης μέσω των οδών του πολεοδομικού συγκροτήματος και της περιφερειακής οδού.
- Πιστή εφαρμογή του ωραρίου φορτοεκφορτώσεων.
- Αποκομιδή απορριμμάτων εκτός των ωρών αιχμής.
- Απαγόρευση της κυκλοφορίας των φορτηγών οχημάτων από την περιφερειακή οδό κατά τις ώρες αιχμής.
- Τοποθέτηση καμερών σε σημεία που κρίνει σκόπιμο η Τροχαία, ώστε να υποβοηθηθεί στη διαχείριση της κυκλοφορίας και στη μείωση της παράνομης στάθμευσης.
- Εξασφάλιση διαδρόμου για τα ασθενοφόρα οχήματα μέσω του στρατοπέδου Καρατάσιου προς το νοσοκομείο Παπαγεωργίου.
- Τοποθέτηση γερανοφόρων οχημάτων σε κατάλληλα σημεία στην περιφερειακή οδό για να παρεμβαίνουν άμεσα σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος.
- Παραχώρηση δημοσίων χώρων εντός του αστικού ιστού ή και στην περίμετρο για κατασκευή υπαίθριων χώρων στάθμευσης.
- Ακόμα μεγαλύτερη ενίσχυση του ΟΑΣΘ με προσωπικό και λεωφορεία και επιτάχυνση της παράδοσης του Μετρό σε λειτουργία.
- Λήψη μέτρων για ταχύτερη υλοποίηση του έργου. Συγκεκριμένα προτείνουμε να εξεταστεί από το Υπουργείο σας η δυνατότητα ο ανάδοχος να εργάζεται σε δύο τουλάχιστον βάρδιες – αν δεν είναι εφικτό σε 24ώρη βάση – και επτά ημέρες την εβδομάδα προκειμένου να αυξηθεί ο ρυθμός υλοποίησης του έργου.
- Αποστολή του εγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος υλοποίησης του έργου σε όλους τους φορείς προκειμένου να είναι ενημερωμένοι και να μπορούν να παρακολουθούν την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων.