Το μέλλον των αυτοκινητοδρόμων και της αυτοκίνησης και τα ζητήματα που άπτονται από την εφαρμογή των ευφυών συστημάτων μεταφορών παρουσίασε ο πρόεδρος της Hellastron και διευθύνων σύμβουλος των Αττικών Διαδρομών Βασίλης Χαλκιάς, στο πλαίσιο της 4ης Διημερίδας για τα Ευφυή Συστήματα Μεταφορών που διεξήχθη στο υπουργείο Μεταφορών, με χορηγό επικοινωνίας το metaforespress.gr.
Της Βάσως Βεγιάζη
Προτού αναφερθεί στις προοπτικές των αυτοκινητοδρόμων και την αλληλεπίδραση της τεχνολογίας σε αυτούς, ο κ. Χαλκιάς σημείωσε ότι ο τομέας των μεταφορών απασχολεί 11 εκατ. άτομα, δηλ. το 5% του συνόλου των εργαζομένων της ΕΕ.
Μάλιστα, το 50% των διακινούμενων εμπορευμάτων γίνεται μέσω οδικών μεταφορών, με τις μετακινήσεις να κοστίζουν περίπου το 13% του εισοδήματος των νοικοκυριών.
Έως το 2050, υπολογίζεται ότι οι επιβατικές μεταφορές θα αυξηθούν κατά 42% και οι εμπορευματικές κατά 60%.
Όπως αναφέρθηκε, οι μεταφορές στην ΕΕ είναι εξαρτημένες κατά 94% από πετρέλαιο, το 84% του οποίου είναι εισαγόμενο, ενώ παράλληλα οι εισαγωγές πετρελαίου στην ΕΕ κοστίζουν 184 δισ. ευρώ ετησίως.
Ειδικότερα, ο τομέας των μεταφορών είναι υπεύθυνος για το 1/5 των εκπομπών CO2, άρα η μετάβαση στις καθαρές και βιώσιμες μεταφορές κρίνεται απαραίτητη για την βελτίωση της ποιότητας ζωής και τη εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης μαζί με τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων αποτελούν πρώτη προτεραιότητα.
Όπως σχολίασε ο κ. Χαλκιάς, στην Ελλάδα δεν έχουν συντελεστεί πολλά για τα Ευφυή Συστήματα Μεταφορών, ωστόσο παρατηρούνται σταθερά βήματα για την εισαγωγή τους σε όλο το πλέγμα των μεταφορών.
Αναφερόμενος στα οφέλη από την εφαρμογή των C-ITS, είπε ότι έως το 2030 προβλέπεται:
-Μείωση των εκπομπών CO2 κατά 1,2% το χρόνο,
-Εξοικονόμηση 2,6 δισ. χαμένων ωρών λόγω συμφόρησης,
-Μείωση του ανθρώπινου παράγοντα που ευθύνεται για τις τροχαίες συγκρούσεις κατά 90%.
Η ανάπτυξη της τεχνολογίας και της καινοτομίας, κατά τον κ. Χαλκιά, συντελούν στον επαναπροσδιορισμό των μεταφορών, αλλάζοντας την καθημερινότητα προς το καλύτερο.
Προς αυτή την κατεύθυνση τόνισε τα εξής:
-Mobility as a Service (MaaS), με τη χρήση Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών,
-Διαλειτουργικότητα όλων των μέσων και τεχνολογιών,
-Σταθμοί Park & Ride σε ΜΜΜ και σε σημεία εξυπηρέτησης αυτοκινητόδρομων,
-Κοινόχρηστα οχήματα (carsharing),
-Κοινόχρηστα αυτόνομα οχήματα (SAV) ή ακόμη και ηλεκτρικά SAV (SAEV),
-Συνεπιβατισμός (car pooling).
Όπως παρατήρησε ο πρόεδρος της Hellastron, το μέλλον έγκειται στα κοινόχρηστα αυτόνομα ηλεκτρικά οχήματα (SAEV), καθώς η εκτεταμένη χρήση τους αναμένεται να έχει τα εξής πλεονεκτήματα:
-βελτίωση οδηγικής συμπεριφοράς και επιπέδου οδικής ασφάλειας,
-μικρότερα κόστη κίνησης, συντήρησης, ασφάλισης οχημάτων και οδηγών,
-βελτιστοποίηση χρήσης των οχημάτων, χώρων στάθμευσης, χρήσης λωρίδων κυκλοφορίας,
-χαμηλότερες εκπομπές CO2 και μηδενικοί αέριοι ρύποι,
-βελτιστοποίηση «συνεργασίας» με ΜΜΜ (ακρίβεια δρομολογίων, μετεπιβιβάσεων, καλύτερη προσβασιμότητα).
Πως θα προετοιμαστούν οι αυτοκινητόδρομοι για τη νέα εποχή
Κάποια από τα παρακάτω βήματα θα έπρεπε να είχαν ήδη γίνει, αναφέρει ο κ. Χαλκιάς εν ήδη αυτοκριτικής, και συνέχισε, λέγοντας ότι τα επόμενα στάδια που πρέπει να πραγματοποιηθούν στο κομμάτι των αυτοκινητοδρόμων αφορούν τα εξής:
-Ηλεκτροκίνηση: σημεία φόρτισης ηλεκτρονικών οχημάτων
-Δημιουργία δικτύου για σύνδεση υποδομής και οχήματος (παροχή απευθείας πληροφόρησης από-προς οδηγό)
-Προετοιμασία για αυτόνομη οδήγηση (αλλαγές σε εξοπλισμό, δίκτυο, διαγραμμίσεις κ.λπ.)
-Μετάβαση σε αποκλειστική χρήσης Connected Autonomous Vehicles (CAV).
Αναφερόμενος στο ρόλο των αυτοκινητοδρόμων στη νέα εποχή, ο κ. Χαλκιάς τόνισε ότι το δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων μελλοντικά θα αποτελεί τον «εγκέφαλο» και τα οχήματα θα συνδέονται στο δίκτυο.
Διαπίστωσε ότι η καινοτομία ξεκίνησε κυρίως από το όχημα οπότε οι αλλαγές και η εξέλιξη στην τεχνολογία του αυτοκινητοδρόμου πρέπει να ακολουθήσουν, προκειμένου να ξεκλειδώσουν πλήρως το δυναμικό των νέων οχημάτων.
Τέλος, παρατήρησε ότι οι αυτοκινητόδρομοι και τα συνδεδεμένα αυτοκίνητα θα πρέπει να συνεργαστούν, τονίζοντας ότι η συγκέντρωση και ο διαμοιρασμός της πληροφορίας θα γίνει εξίσου σημαντικός με τη μελέτη και κατασκευή δρόμων και γεφυρών.
Σύμφωνα με τον κ. Χαλκιά, μελλοντικά η πληροφορία θα μετατραπεί σε «υποδομή» για το νέο σύστημα λειτουργίας των αυτοκινητοδρόμων.