Πάτησαν «γκάζι» στο α’ τρίμηνο του 2023, οι πωλήσεις νέων ημιφορτηγών (βαν), φορτηγών και λεωφορείων στην Ευρώπη, καταγράφοντας άνοδο 7,7%, 19,4% και 15,5% αντίστοιχα, σύμφωνα με την ACEA.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Ειδικότερα, οι ταξινομήσεις βαν αυξήθηκαν στις 355.553 μονάδες έναντι 329.984 μονάδες στο α’ τρίμηνο του 2022, με την Ισπανία να σημειώνει τη σημαντικότερη άνοδο 31,2%, φτάνοντας τις 34.200 μονάδες.
Η Γερμανία και η Ιταλία σημείωσαν μονοψήφια ποσοστό ανόδου με 9,2% και 7%, αντίστοιχα, σε αντίθεση με τη Γαλλία που κινήθηκε πτωτικά με 3%, εξακολουθώντας ωστόσο να αντιπροσωπεύει τους υψηλότερους όγκους πωλήσεων με 87.842 μονάδες.
Σημαντική άνοδο πωλήσεων σημείωσαν και τα νέα φορτηγά στο α’ τρίμηνο του έτους (19,4%), φτάνοντας τις 86.455 μονάδες. Όλα τα κράτη-μέλη -πλην της Δανίας (-8,9%)- κατέγραψαν σημαντική ανάπτυξη, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μεγαλύτερων αγορών: Γερμανία (20,9%), Γαλλία (12,4%), Πολωνία (19,1%) και Ιταλία (9,5%).
Τα νέα μεσαία και βαρέα λεωφορεία αυξήθηκαν κατά 15,5% στις 7.309 μονάδες κατά το α’ τρίμηνο του 2023. Η Γαλλία είχε τον υψηλότερο όγκο πωλήσεων, με 24.107 μονάδες, σημειώνοντας άνοδο 23,5%. Σημαντικά κέρδη κατέγραψαν και η Ισπανία (+68,7%), η Ιταλία (+64,1%) και η Γερμανία (+16,2%).
Οι πωλήσεις ανά τύπο καυσίμου
Στο α’ τρίμηνο του τρέχοντος έτους, το πετρέλαιο συνέχισε να κυριαρχεί στην αγορά βαν της ΕΕ, αντιπροσωπεύοντας το 84,5% του συνόλου.
Αν και οι ταξινομήσεις πετρελαιοκίνητων βαν αυξήθηκαν κατά 4,5%, το μερίδιο αγοράς μειώθηκε από 87,2% το 2022. Αυτό το αποτέλεσμα διατηρήθηκε κυρίως από τρεις από τις μεγαλύτερες αγορές της ΕΕ: Ισπανία (+28,2%), Ιταλία (+12,2%) και Γερμανία (+7%).
Τα ηλεκτρικά ημιφορτηγά σημείωσαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη από όλους τους τύπους καυσίμων (+77%), με 259.449 μονάδες. Πλέον, τα ηλεκτρικά φορτηγά αντιπροσωπεύουν το 6,2% του συνόλου των πωλήσεων της κατηγορίας στην ΕΕ, από 3,8% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Φορτηγά
Τα φορτηγά πετρελαίου παρέμειναν η κορυφαία επιλογή για τους αγοραστές στην Ευρώπη, αντιπροσωπεύοντας το 96,1% όλων των νέων ταξινομήσεων στο α’ τρίμηνο.
Οι πωλήσεις νέων πετρελαιοκίνητων φορτηγών αυξήθηκαν κατά 19,4%, με τα περισσότερα κράτη-μέλη να αναφέρουν διψήφια ή τριψήφια κέρδη.
Έχοντας σημειώσει μια αξιοσημείωτη ανάπτυξη 408,5%, τα ηλεκτρικά οχήματα της κατηγορίας αντιπροσωπεύουν πλέον το 1,1% όλων των φορτηγών της ΕΕ, με 939 μονάδες.
Λεωφορεία
Οι πωλήσεις νέων ηλεκτρικών λεωφορείων στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 47,1% φτάνοντας τις 1.053 μονάδες, κατακτώντας μερίδιο αγοράς 14,4% στο α’ τρίμηνο του 2023. Η πρώτη και η τρίτη μεγαλύτερη αγορά, Γαλλία και Ισπανία, κατέγραψαν τριψήφια αύξηση με 136,7% και 491,3%, αντίστοιχα.
Τα υβριδικά ηλεκτρικά λεωφορεία κέρδισαν επίσης έδαφος (αύξηση πωλήσεων 146,9%), με το μερίδιο αγοράς να αυξάνεται από 6,8% σε 14,5% σε σύγκριση με το α’ τρίμηνο του 2022. Αυτό το αποτέλεσμα επηρεάστηκε κυρίως από την εντυπωσιακή ανάπτυξη στη Γαλλία (1.255%) και τα αξιοσημείωτα κέρδη στο Γερμανία (42,4%), που μαζί αντιπροσωπεύουν πάνω από το ήμισυ του συνόλου των υβριδικών λεωφορείων που ταξινομούνται στην ΕΕ.
Ωστόσο, παρά τη στροφή προς τα υβριδικά μοντέλα, τα πετρελαιοκίνητα λεωφορεία εξακολουθούν να διατηρούν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς με 61%.