Παρουσιάστηκε το «Κυβερνητικό Σχέδιο για την εγκατάσταση καμερών τροχαίας, αστυνόμευσης και ασφάλειας των πολιτών».
Το Κυβερνητικό Σχέδιο παρουσίασαν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου και ο περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς.
Λαμβάνοντας τον λόγο, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, τόνισε ότι η οδική ασφάλεια αποτελεί ένα θέμα που αφορά τους πάντες, ενώ «όλοι μας μπορούμε και πρέπει να συμβάλλουμε ώστε να μειωθεί ο αριθμός των ατυχημάτων και δυστυχημάτων».
Σύμφωνα με τον ίδιο, την προηγούμενη δεκαετία, η Ελλάδα κατέγραψε τη μεγαλύτερη μείωση του αριθμού των θυμάτων από τροχαία μεταξύ των χωρών της ΕΕ και ένας από τους λόγους γι’ αυτό ήταν η κατασκευή σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων που κατέστησαν ασφαλέστερο το εθνικό οδικό δίκτυο.
«Όμως η εξέλιξη αυτή δεν επιτρέπει κανέναν εφησυχασμό. Πρώτον, γιατί ο αριθμός των θυμάτων είναι υψηλός. Δεύτερον, γιατί η αύξηση των κυκλοφορούντων οχημάτων -ειδικά στα αστικά κέντρα- αυξάνει ταυτόχρονα και την πιθανότητα να γίνουν ατυχήματα. Τρίτον, διότι η χώρα μας εμφανίζει τα υψηλότερα ποσοστά ατυχημάτων στην Ευρώπη από τροχαία με μηχανοκίνητα δίκυκλα ιδίως στους αστικούς ιστούς. Οπότε, απέναντι σε ένα δυναμικό φαινόμενο απαιτούνται νέες δυναμικές παρεμβάσεις», συμπλήρωσε ο κ. Σταϊκούρας.
Για τους παραπάνω λόγους, σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, λαμβάνονται οι ακόλουθες πρωτοβουλίες για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας:
- Συνεχίζεται η κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων,
- Προχωρούν, βραχυπρόθεσμα, έργα ενίσχυσης της ασφάλειας των υφιστάμενων υποδομών,
- Εκσυγχρονίζεται το κυρωτικό πλαίσιο του ΚΟΚ,
- Ενθαρρύνεται η χρήση νέων αναβαθμισμένων ΜΜΜ,
- Χορηγούνται κίνητρα για την ανανέωση του στόλου οχημάτων,
- Ιδρύεται Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας,
- Συμβάλλουμε στην ενίσχυση της εγκατάστασης και αξιοποίησης καμερών.
Χρ. Σταϊκούρας: Δρομολογείται ψηφιακή καταγραφή των παραβάσεων
Ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε κατά την παρουσίαση των μέτρων ότι απέναντι σε ένα δυναμικό φαινόμενο, απαιτούνται δυναμικές παρεμβάσεις, ενώ υπογράμμισε πως προτεραιότητα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι η αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας
Όπως τόνισε, δρομολογείται ψηφιακή καταγραφή των παραβάσεων και αναφέρθηκε στην πρωτοβουλία για ανάπτυξη δικτύου καμερών, αλλά και στη σύσταση νέων τμημάτων. Μεταξύ άλλων, θα είναι το τμήμα Ψηφιακής Διαχείρισης, στις αρμοδιότητες του οποίου εντάσσονται η χρήση του πληροφοριακού συστήματος για τη διαχείριση παραβάσεων, αλλά και η εποπτεία δικτύου καμερών.
Η διαχείριση και η επιβολή των προστίμων θα γίνεται ηλεκτρονικά, ενώ το νέο πλαίσιο προβλέπει την αποστολή στην ΑΑΔΕ έπειτα από ορισμένο διάστημα των ληξιπρόθεσμων προστίμων για την εφαρμογή του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων.
Μ. Χρυσοχοΐδης: Τα θανατηφόρα τροχαία έχουν μεταφερθεί μέσα στα αστικά κέντρα
Από την πλευρά του, ο κ. Χρυσοχοΐδης επεσήμανε ότι οι αυτοκινητόδρομοι είναι πλέον ασφαλείς, ωστόσο τα θανατηφόρα τροχαία έχουν μεταφερθεί μέσα στα αστικά κέντρα. Οι κύριες αιτίες, όπως ανέφερε, είναι η μη χρήση κράνους, η χρήση κινητού, όπως και οι παραβιάσεις κόκκινου σηματοδότη και Stop. Αναφερόμενος στην αύξηση των ελέγχων, στάθηκε στη σωρεία παραβάσεων που έχουν καταγραφεί για κατανάλωση αλκοόλ, αλλά και για τη μη χρήση κράνους.
Ο κ. Χρυσοχοΐδης ανέφερε ότι υπάρχει σχέδιο εγκατάστασης καμερών σε όλο το λεκανοπέδιο της Αττικής, ενώ ανέφερε ότι υπάρχει σχετικό σχέδιο και για τη Θεσσαλονίκη. Ως προς τα κριτήρια για τα σημεία τοποθέτησης των καμερών, σύμφωνα με τον κ. Χρυσοχοΐδη, είναι τα εξής:
- η κυκλοφορία οχημάτων,
- τα κρίσιμα σημεία προκειμένου να εντοπίζονται εγκληματικές πράξεις.
«Πρώτο μέλημά μου ήταν εξ αρχής να αυξήσουμε τη δύναμη της Τροχαίας. Το έχουμε καταφέρει σε ένα βαθμό» σημείωσε και πρόσθεσε ότι έχουν προστεθεί 200 αστυνομικοί στην Τροχαία, ενώ παράλληλα αξιοποιούνται drones και έχει εμπλακεί σε ένα βαθμό και η ΔΙΑΣ. Είπε επιπλέον ότι έχουν αυξηθεί τα σημεία ελέγχου, ενώ στάθηκε και στο γεγονός πως κυκλοφορούν πλέον περισσότερα αυτοκίνητα σε σύγκριση με το παρελθόν.
Ν. Χαρδαλιάς: Σε πρώτη φάση θα καταγράφονται οι παραβάσεις κόκκινου σηματοδότη
Από την πλευρά του, ο κ. Χαρδαλιάς επεσήμανε ότι θα τοποθετηθούν 388 κάμερες σε 100 κομβικά σημεία, κατόπιν υπόδειξης των αρμόδιων υπηρεσιών της Τροχαίας Αττικής, και σε πρώτη φάση θα καταγράφονται οι παραβάσεις κόκκινου σηματοδότη.
Οι κάμερες που θα τοποθετηθούν στα φανάρια, θα λειτουργούν καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ωρου, καθώς έχουν τη δυνατότητα λήψης φωτογραφιών και βίντεο ακόμη και υπό χαμηλές συνθήκες φωτισμού. Προκειμένου να τηρηθεί η προστασία των προσωπικών δεδομένων, θα καταγράφεται μονάχα το πίσω μέρος του οχήματος, ώστε να μη διακρίνονται οι επιβαίνοντες.
Ακολούθως, σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, το σχετικό υλικό θα αποστέλλεται αυτομάτως, χωρίς καμία ανθρώπινη παρέμβαση, σε κεντρικό server διαχείρισης παραβάσεων. Αποκλειστική πρόσβαση θα έχει μόνο η Ελληνική Αστυνομία, επιβάλλοντας τις προβλεπόμενες ποινές στους παραβάτες, σύμφωνα με τα όσα ορίζει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας.
Δ. Παπαστεργίου: Ψηφιοποίηση των διαδικασιών
Ο κ. Παπαστεργίου ανέφερε ότι σήμερα λειτουργούν μερικές δεκάδες κάμερες, κάποιες παλαιάς τεχνολογίας, ενώ η διαδικασία πληρωμής μιας παράβασης μπορεί να διαρκέσει έως και 10 χρόνια. Τόνισε ότι «όλα αυτά πάμε να τα διορθώσουμε». Ο κ. Παπαστεργίου στάθηκε στις κάμερες, αλλά και στο νέο πληροφοριακό σύστημα.
Επεσήμανε ότι σήμερα υπάρχουν 12 σταθερές κάμερες στον ΟΑΣΑ που αφορούν κυρίως έλεγχο της λεωφορειολωρίδας, καθώς και 17 σταθερές κάμερες στην Αττική Οδό. Όπως είπε, πέρα από τις 388 κάμερες της περιφέρειας Αττικής, η σύμβαση για τις οποίες έχει υπογραφεί, οι μελλοντικές ανάγκες –όπως έχουν καταγραφεί- αφορούν σε 39 κάμερες για τον ΟΑΣΑ και άλλες 1.316 κάμερες ελέγχου παραβάσεων και ασφάλειας, βάσει των υποδείξεων της ΕΛΑΣ. Τα 708 από τα σημεία αυτά είναι στην Αττική.
Οι κάμερες θα ελέγχουν τα όρια ταχύτητας, την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, την παραβίαση διάβασης πεζών, τη μη χρήση κράνους, τη χρήση κινητού, τη χρήση ζώνης αλλά και αν το αυτοκίνητο το οποίο κυκλοφορεί είναι ασφαλές, αν έχει περάσει ΚΤΕΟ, αν είναι ασφαλισμένο ή αν θα έπρεπε να βρίσκεται σε ακινησία.
Η διαγωνιστική διαδικασία για τις κάμερες θα αφορά παραχώρηση για μία δεκαετία. «Στην ουσία ζητάμε από τους αναδόχους να προμηθευτούν τις κάμερες, αλλά θα έχουν και τη συντήρηση και λειτουργία. Ο ανάδοχος δεν θα πληρώνεται με τον αριθμό των καμερών που απλά έβαλε, αλλά με τον αριθμό των καμερών οι οποίες δουλεύουν» τόνισε.
Ως προς το πληροφοριακό σύστημα, είπε ότι στόχος είναι η συλλογή όλων των δεδομένων από τις κάμερες. Ανέφερε ότι θα έρχεται SMS στο κινητό που είναι δηλωμένο στο μητρώο επικοινωνίας ότι ελέγχεται κανείς για μία παράβαση. Οι παραβάσεις θα πρέπει να βεβαιώνονται από αστυνομικά όργανα, ενώ η κλήση θα πηγαίνει στη θυρίδα του πολίτη, που θα μπει και στο wallet. Ο πολίτης θα μπορεί να κάνει ηλεκτρονικά ένσταση αν το επιθυμεί και εφόσον ο οικείος δήμος έχει σύστημα ηλεκτρονικών πληρωμών, θα μπορεί να πληρώσει κάποιος ηλεκτρονικά. Επιπλέον θα γίνεται αυτόματη ενημέρωση του point system και αυτόματη ηλεκτρονική αφαίρεση διπλώματος.
Όπως έχει ήδη γίνει γνωστό, η τοποθέτηση των καμερών θα γίνει, κατόπιν υπόδειξης των αρμόδιων υπηρεσιών της Τροχαίας Αττικής, σε καίρια σημεία του Λεκανοπεδίου όπου έχουν καταγραφεί στο παρελθόν τα περισσότερα σοβαρά ατυχήματα. Ενδεικτικά, συσκευές παρακολούθησης θα τοποθετηθούν στις διασταυρώσεις των λεωφόρων Συγγρού, Βουλιαγμένης, Κατεχάκη, Μεσογείων, Κηφισίας, Πειραιώς, Βασιλίσσης Αμαλίας, Πανεπιστημίου, Βασιλίσσης Σοφίας, Αλεξάνδρας, Παιανίας – Κορωπίου, Κηφισού, Βασιλίσσης Όλγας, Γαλατσίου, Βεΐκου Πατησίων, Ακαδημίας, Δαβάκη, Αμφιθέας, Ποσειδώνος, Θηβών, Ηρώων Πολυτεχνείου, Αχαρνών, Δεκελείας, ΝΑΤΟ και Δημοκρατίας.