Εγκαινιάστηκαν σήμερα οι σήραγγες των Τεμπών, σηματοδοτώντας την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, ο οποίος ξεκίνησε να κατασκευάζεται πριν από 70 χρόνια.
Οι σήραγγες των Τεμπών, που ανήκουν στο τμήμα Ευαγγελισμός – Σκοτίνα του Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου, θα παραδοθούν στην κυκλοφορία την Παρασκευή 7 Απριλίου, στις 09.00.
Το έργο θεωρείται εντυπωσιακό από τεχνικής άποψης, καθώς οι 3 μεγάλες σήραγγες αντικαθιστούν το σημερινό επικίνδυνο πέρασμα της Κοιλάδας των Τεμπών, αλλά και των στροφών του Πλαταμώνα.
Το τμήμα κατασκευής περιλαμβάνει αυτοκινητόδρομο 25 χιλιομέτρων, ενώ οι σήραγγες έχουν μήκος περίπου 11 χιλιόμετρα.
Μεταξύ αυτών ξεχωρίζει η δεύτερη σήραγγα των Τεμπών, η οποία είναι 6 χιλιόμετρα και θεωρείται η μεγαλύτερη των Βαλκανίων.
Το νέο έργο έχει ως αποτέλεσμα η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη να διεξάγεται κατά 20 λεπτά γρηγορότερα, ήτοι σε 4 ώρες και 15 λεπτά.
Κατά τον χαιρετισμό του στην τελετή, ο πρωθυπουργός Αλ. Τσίπρας ανέφερε ότι, με το έργο αυτό, παρακάμπτεται το πιο επικίνδυνο τμήμα της οδικής σύνδεσης ανάμεσα στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, η κοιλάδα των Τεμπών.
Μάλιστα, επισήμανε ότι στη συμφωνία ανάμεσα στο δημόσιο και τον παραχωρησιούχο προβλέπεται η ελεύθερη πρόσβαση ατόμων με ειδικές ανάγκες, χωρίς καταβολή διοδίων, καθ’ όλο το μήκος του αυτοκινητοδρόμου.
Ο ίδιος τόνισε ότι τα έργα αυτά ανήκουν στον ελληνικό λαό, στον οποίο σήμερα παραδίδονται. “Δεν διεκδικεί η κυβέρνηση την πατρότητα τους, αλλά το δίκιο ότι κατάφερε να ξεμπλέξει ένα κουβάρι εμπλοκών και δυσκολιών μέσα από δύσκολη διαπραγμάτευση”, υποστήριξε.
Σημείωσε, τέλος, ότι η κυβέρνηση απέκρουσε τον κίνδυνο της τελμάτωσης των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, που θα είχε ως αποτέλεσμα να επιστραφούν συνολικά 8,5 δισ. ευρώ.
Χρ. Σπίρτζης: Ολοκληρώθηκε το δυσκολότερο τμήμα του Αθήνα – Θεσσαλονίκη
Από την πλευρά του, ο υπουργός Μεταφορών Χρ. Σπίρτζης χαρακτήρισε ως «ημέρα ιδιαίτερης χαράς για όλους τους Έλληνες» τη σημερινή, υπογραμμίζοντας ότι η παράδοση των έργων παράκαμψης των Τεμπών και του Πλαταμώνα, ύστερα από χρόνια, ολοκληρώνει το δυσκολότερο και πιο αιματοβαμμένο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Θεσσαλονίκης-Αθήνας του ΠΑΘΕ.
«Τον Φεβρουάριο του 2015, μέσα στη μεγαλύτερη οικονομική κρίση, κανείς δεν πίστευε ότι η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα θα ολοκλήρωνε τα βαλτωμένα έργα με τις συμβάσεις των υψηλών διοδίων και των υψηλών αποζημιώσεων και τις μηδενικές κοινωνικές προβλέψεις, που μας έβρισκαν και μας βρίσκουν αντίθετους.
Κανείς δεν πίστευε ότι θα αντιμετωπίζαμε σε τόσο μικρό χρόνο τις χρόνιες καθυστερήσεις, τις απαλλοτριώσεις, τις αδειοδοτήσεις, ότι θα επιλύαμε τα τεχνικά θέματα, ότι το 1,6 δισ. ευρώ των αποζημιώσεων ως το 2014 θα περιοριζόταν σημαντικά και ότι τελικά θα ολοκληρώνονταν τα έργα», σημείωσε ο υπουργός.
Ιδιαίτερη μνεία έκανε και στη συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Επίτροπο Κορίνα Κρετσού, όχι μόνο για το τρέχον εγχείρημα, αλλά και «για τη νέα γενιά έργων, από εδώ και πέρα, που θα βοηθήσει στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, την έξοδο από την κρίση και την ανάπτυξη».
Ακόμη, ο κ. Σπίρτζης ανέφερε ότι η ονοματοδοσία των σηράγγων είναι εμπνευσμένη από την ελληνική ιστορία και τα θύματα των Τεμπών.
Κ. Κρέτσου: Πιο κοντά πλέον Αθήνα – Θεσσαλονίκη
Για έργο, όχι μόνο του παρόντος, αλλά και των επόμενων γενεών, για άθλο που επιτεύχθηκε με τη συμβολή και της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, μίλησε η επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής της ΕΕ, Κορίνα Κρέτσου.
Σημείωσε ότι το ταξίδι ανάμεσα στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα πλέον γίνεται γρηγορότερο και πιο ασφαλές και πως οι δύο πόλεις έρχονται πιο κοντά μεταξύ τους, αλλά και με την Ευρώπη.
Δήλωσε περήφανη ως Επίτροπος και σημείωσε ότι επισκέφθηκε πολλά έργα από αυτή τη θέση της και πως είναι σημαντικό να επιδεικνύουμε αλληλεγγύη. Τόνισε ότι πρέπει να επιδεικνύεται αλληλεγγύη και σε οικονομικούς όρους. Η συνοχή, σύμφωνα με την ίδια, είναι αυτό που μας κρατά ενωμένους ως Ευρωπαίους.
Η κα Κρέτσου δήλωσε υπερήφανη για τα εγκαίνια του έργου της σήραγγας των Τεμπών, τονίζοντας παράλληλα πως «η διάνοιξη αυτών των σηράγγων ήταν κάτι που φαινόταν αδύνατον, το οποίο έγινε δυνατόν. Πρόκειται για έναν Ηράκλειο Άθλο, τον οποίο τον πετύχατε χάρη στην χρηματοδότηση της Ε.Ε.
Το ταξίδι ανάμεσα στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη γίνεται πιο ασφαλές και γρηγορότερο και έτσι θα ωφελήσει και την περιφέρεια, αλλά και ολόκληρη την Ελλάδα».
«Οι δύο πόλεις έρχονται πιο κοντά και πιο κοντά στην Ευρώπη. Ενώνουμε τον βορρά με τον νότο γιατί παρέχουμε νέες οικονομικές ευκαιρίες, καλύτερη συνδεσιμότητα μέσα στην Ελλάδα, αλλά και με τα άλλα κράτη της ΕΕ», πρόσθεσε.
Η Ευρωπαία επίτροπος ανέφερε ότι «οι προκλήσεις που αντιμετωπίστηκαν ήταν πάρα πολλές, κυρίως λόγω της μορφολογίας του εδάφους και όμως χάρη σε όσους κατασκεύασαν το έργο μπορέσαμε και πετύχαμε, γι αυτό δικαιούμαστε να νιώθουμε υπερήφανοι οι Έλληνες και οι Ευρωπαίοι».
Συμπλήρωσε δε ότι «Είμαι και εγώ περήφανη που η Ελλάδα μπορεί να δείξει σε άλλες χώρες τα αποτελέσματα από την πολιτική συνοχής. Είχα την ευκαιρία να επισκεφθώ την Ελλάδα πάμπολλες φορές, γιατί πιστεύω πως πρέπει να επιδεικνύουμε αλληλεγγύη».
Η ταυτότητα του έργου
Οι 3 μεγάλες σήραγγες αντικαθιστούν το σημερινό επικίνδυνο πέρασμα της Κοιλάδας των Τεμπών αλλά και των στροφών του Πλαταμώνα.
Το τμήμα κατασκευής περιλαμβάνει αυτοκινητόδρομο 25 χιλιομέτρων, ενώ οι σήραγγες έχουν μήκος περίπου 11 χιλιόμετρα. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζει η δεύτερη σήραγγα των Τεμπών, η οποία είναι 6 χιλιόμετρα και θεωρείται η μεγαλύτερη των Βαλκανίων.
Η σήραγγα διαθέτει δύο κλάδους, με τον κάθε κλάδο να έχει διάμετρο 14,8 μέτρα, διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας 3,60 εκ και μια ΛΕΑ, με συνολικό πλάτος οδοστρώματος 10,5 μέτρα. Επίσης διαθέτει 2 κατακόρυφα φρεάτια και μια οριζόντια σήραγγα αερισμού/εκκαπνισμού.
Κάθε κλάδος διαθέτει ανά 300 μέτρα έξοδο διαφυγής/διασυνδετήρια σήραγγα με τον διπλανό κλάδο, ενώ κάθε 900 μέτρα η διασυνδετήρια σήραγγα είναι κατάλληλη για τη διέλευση οχημάτων των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης.
Για την κατασκευή της σήραγγας εργάστηκαν περίπου 400 άτομα, διαφόρων ειδικοτήτων, όπως χειριστές μηχανημάτων, σιδεράδες, καλουπατζήδες, εργάτες, εργοδηγοί, μηχανικοί κλπ. Η εκσκαφή της σήραγγας έγινε στο μεγαλύτερο μήκος της με ελεγχόμενες εκρήξεις και σε μικρότερο με μηχανικά μέσα.
Οι εργασίες εκσκαφής που ολοκληρώθηκαν εντός του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος έχουν συνολικό όγκο πάνω από 1.620.000 κυβικά. Για την προσωρινή υποστήριξη χρησιμοποιήθηκαν πάνω από 80.000 κυβικά σκυροδέματος, ενώ για την τελική επένδυση χρησιμοποιήθηκαν πάνω από 350.000 κυβικά σκυροδέματος (όσο δηλαδή περίπου απαιτείται για την κατασκευή 1.600 μονοκατοικιών).