Την επιβολή προστίμου σε «Αττική Οδό» και «Αττικές Διαδρομές», λόγω της διακοπής κυκλοφορίας στην Αττική Οδό, το διάστημα 24 – 26 Ιανουαρίου 2022, μετά την εκδήλωση των δυσμενών καιρικών φαινομένων (κακοκαιρία Ελπίδα) συναποφάσισαν τα υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών & Μεταφορών.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται, οι δύο εταιρείες καλούνται να καταβάλλουν το ποσό του 1 εκατ. ευρώ έκαστη, με το πρόστιμο να αποτελεί έσοδο του κρατικού προϋπολογισμού.
Το σκεπτικό
Για την επιβολή των προστίμων οι δύο ΚΥΑ έχουν λάβει υπόψη, μεταξύ άλλων, τα εξής:
-η επί μακρόν διακοπή της κυκλοφορίας από την 24.1.2022 έως την 26.1.2022 σε συνδυασμό με την τεράστια κινητοποίηση του κρατικού μηχανισμού ώστε να επιτευχθεί ο απεγκλωβισμός πολιτών και οχημάτων που είχαν εξαιτίας των ως άνω αμελών πράξεων εγκλωβιστεί εντός της οδού και σε διάφορα σημεία αυτής.
-η διακοπή της κυκλοφορίας σε διάφορα σημεία αμφοτέρων των κατευθύνσεων της Αττικής Οδού, που μαρτυρά ότι η διακοπή της κυκλοφορίας δεν αποδίδεται σε προσωρινή και συγκυριακή αδυναμία, αλλά σε συνολικά αμελή, ως προς τις επιβαλλόμενες ενέργειες, συμπεριφορά.
-ότι σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 65 του ν. 4663/2020 «Διακοπή της Κυκλοφορίας στο Βασικό Εθνικό Οδικό Δίκτυο» προβλέπεται ότι σε περίπτωση διακοπής της κυκλοφορίας σε οποιοδήποτε τμήμα του εθνικού οδικού δικτύου, συνεπεία δυσμενών καιρικών φαινομένων για χρονικό διάστημα άνω της μίας ώρας, επιβάλλονται, στους φορείς που είναι επιφορτισμένοι με τη λειτουργία ή/και συντήρηση τμημάτων του εν λόγω δικτύου, κυρώσεις, εφόσον ενέργεια ή παράλειψη αυτών συνετέλεσε στη διακοπή κυκλοφορίας
-ότι σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 65 του ν. 4663/2020 προβλέπεται ότι εντός τριών ημερών από τη διαπίστωση της διακοπής της κυκλοφορίας, με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών συγκροτείται Επιτροπή Διερεύνησης, αντικείμενο της οποίας αποτελεί η διερεύνηση και εξακρίβωση των αιτίων της διακοπής της κυκλοφορίας στο βασικό εθνικό οδικό δίκτυο καθώς και ο επιμερισμός και ο καταλογισμός τυχόν διαπιστούμενων ευθυνών στους κατά περίπτωση αρμόδιους φορείς λειτουργίας ή/και συντήρησης της υποδομής.
-ότι η παραχωρησιούχος Αττική Οδός ανεξάρτητα από τις προβλέψεις της από 01/03/2000 υπογραφείσας Σύμβασης Λειτουργίας και Συντήρησης (μεταξύ του ιδίου και της εταιρείας Αττικές Διαδρομές Α.Ε.) όφειλε να ασκεί η ίδια τον προσήκοντα έλεγχο στην Αττικές Διαδρομές ώστε να διασφαλίζει ότι τηρείται εκ μέρους της το σύνολο των παραπάνω υποχρεώσεων που έχει αναλάβει (η ίδια ως Παραχωρησιούχος) έναντι του Κυρίου του έργου. Ως προς αυτό η ευθύνη της παραχωρησιούχου «Αττική Οδός» για την παράλειψη ελέγχου της εταιρείας Αττικές Διαδρομές, είναι πλήρης έναντι του Κυρίου του έργου (Ελληνικό Δημόσιο).
-το από 21/02/2022 Πόρισμα της Επιτροπής Διερεύνησης με το οποίο διαπιστώνεται ότι η εταιρεία Αττικές Διαδρομές διατηρεί συμβατικό δεσμό με τον Παραχωρησιούχο και ότι είναι συμβατικά υπεύθυνη για την εύρυθμη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου «Ελεύθερη Λεωφόρος Ελευσίνας – Σταυρού – Αεροδρομίου Σπάτων και Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού (Αττική Οδός)» δυνάμει της από 01/03/2000 σύμβασης που έχει συναφθεί με τον Παραχωρησιούχο. Την 24η Ιανουαρίου 2022, ανεξάρτητα αν η συμβατική αυτή ευθύνη προέρχεται από την από 01/03/2000 σύμβαση, η οποία δεν αντιτάσσεται μεν κατά του ελληνικού Δημοσίου, συνιστά, όμως, σε κάθε περίπτωση, νομικό και πραγματικό γεγονός που έχει καταστήσει την άνω ανώνυμη εταιρεία φορέα λειτουργίας και συντήρησης και φέρει αυτοτελή ευθύνη για τα πταίσματα των προστηθέντων αυτής, που με τις παραλείψεις τους και την αντιφατική συμπεριφορά κατά την διαχείριση των μέσων αποχιονισμού, συνετέλεσαν και αυτοτελώς κρινόμενα στην διακοπή της κυκλοφορίας του υπόψη οδικού άξονα.