Ανακοίνωση, με θέμα «Ακόμη μια προσπάθεια απαξίωσης της Εγνατίας Οδού» εξέδωσαν οι εργαζόμενοι της Εγνατίας Οδού.
Η ανακοίνωση του ΣΕΤΕΟ
Με έκπληξη και αγανάκτηση διαβάζουμε, τις τελευταίες ημέρες, δημοσιεύματα σχετικά με δηλώσεις του Περιφερειάρχη Ηπείρου περί «ασυντήρητης» Εγνατίας Οδού και σηράγγων που «καταρρέουν». Οι δηλώσεις μπορεί να ανακλήθηκαν και το θέμα να θεωρείται λήξαν, μετά και από παρέμβαση του Υπουργείου Υποδομών, ωστόσο οι εντυπώσεις παραμένουν.
Προς αποκατάσταση της αλήθειας οφείλουμε να επισημάνουμε ότι:
- Η Εγνατία Οδός μελετήθηκε και κατασκευάσθηκε με βάση τις πλέον σύγχρονες προδιαγραφές ποιότητας και ασφάλειας.
- Εδώ και 15 χρόνια η εταιρεία υλοποιεί, μετά από διεθνείς διαγωνισμούς, πρόγραμμα τακτικής και στοιχειώδους συντήρησης με την συνεργασία των πλέον εξειδικευμένων εταιρειών και τον κατάλληλο εξοπλισμό. Η ΕΟΑΕ σε μεγαλύτερη κλίμακα από οποιοδήποτε άλλο φορέα μελέτης-κατασκευής και συντήρησης υποδομών και κυρίως με δικό της εξοπλισμό και την ανάπτυξη δικών της μεθοδολογιών, λογισμικού και τεχνογνωσίας, παρακολουθεί ανελλιπώς την μηχανική συμπεριφορά δεκάδων μεγάλων τεχνικών έργων, με σκοπό να αναγνωρισθεί και να αξιολογηθεί η πραγματική εξέλιξη στον χρόνο των κατασκευασμένων γεφυρών, τεχνικών, σηράγγων και γεωτεχνικών έργων, να ανιχνευθεί έγκαιρα τυχόν δραματική αλλαγή – υποβάθμιση της δομικής ακεραιότητάς τους και σοβαρή δομική βλάβη, ώστε να αποφασισθούν έγκαιρα και επαρκώς οι ανάγκες επεμβάσεων συντήρησης ή αναβάθμισης.
Στις 29 Μαρτίου 2024 υπογράφηκε η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, ενώ στις 4 Απριλίου 2024 έγιναν οι δηλώσεις του Περιφερειάρχη. Δεν αποτελεί σύμπτωση ότι το θέμα προέκυψε λίγες μόνο ημέρες μετά την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου για 35 χρόνια σε ιδιωτικές εταιρείες.
Δεν μπορούμε λοιπόν παρά να αναρωτηθούμε μήπως οι δηλώσεις και τα δημοσιεύματα εξυπηρετούν άλλα (ιδιωτικά) συμφέροντα και θα χρησιμοποιηθούν ως βάση μελλοντικών διεκδικήσεων του παραχωρησιούχου για να τεκμηριώσει είτε αποζημιώσεις (claims) για την επιστροφή σημαντικών ποσών από το δημόσιο προς αυτόν ή ακόμα και την απομείωση του προς καταβολή τιμήματος για τον αυτοκινητόδρομο.
Ο σύλλογος μας ήταν από την πρώτη ημέρα αντίθετος με την διαδικασία παραχώρησης του παγίου σε ιδιώτες και προσπάθησε να αποδείξει (με στοιχεία και μελέτες) ότι η υφιστάμενη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου (υπό δημόσιο έλεγχο) είναι η πλέον συμφέρουσα για το ελληνικό κράτος και τους χρήστες της οδού.
Ακόμη και σήμερα διεκδικούμε την ανάθεση στην ΕΟΑΕ της εποπτείας της σύμβασης παραχώρησης, καθόσον είμαστε σε θέση και έχουμε την γνώση, αφενός να παρακολουθήσουμε την τήρηση των υποχρεώσεων του παραχωρησιούχου που πηγάζουν από την σύμβαση, αφετέρου να απαντήσουμε σε τυχόν μελλοντικές διεκδικήσεις που θα εγείρει εκμεταλλευόμενος δημιουργικές ασάφειες ή παρόμοια ανυπόστατα δημοσιεύματα και δηλώσεις.