Τα νέα πρότυπα Euro 7 για τη μείωση των εκπομπών ρύπων οχημάτων θα οδηγήσουν σε αυξήσεις του κόστους αυτοκινήτων κατά 4 έως 10 φορές σε σχέση με τις εκτιμήσεις της Κομισιόν, σύμφωνα με μελέτη της Frontier Economics.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Όπως διαπιστώνεται στη μελέτη, τα προτεινόμενα πρότυπα Euro 7 θα αυξήσουν το κόστος κατασκευής όλων των κατηγοριών οχημάτων: συμβατικά αυτοκίνητα, ημιφορτηγά (βαν), φορτηγά και λεωφορεία.
Ειδικότερα, υπολογίζει το κόστος ανά όχημα θα αυξηθεί σε περίπου 2.000 ευρώ για αυτοκίνητα και φορτηγά με κινητήρα εσωτερικής καύσης και κοντά στα 12.000 ευρώ για φορτηγά ντίζελ και λεωφορεία.
Αυτά τα στοιχεία είναι 4 έως 10 φορές υψηλότερα από τις εκτιμήσεις της Κομισιόν στην εκτίμηση επιπτώσεων του Euro 7 (180-450 ευρώ για αυτοκίνητα και βαν και 2.800 ευρώ για φορτηγά και λεωφορεία).
Αυτές οι εκτιμήσεις περιλαμβάνουν μόνο το άμεσο κόστος κατασκευής, κυρίως για εξοπλισμό και επενδύσεις. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι αυτά τα πρόσθετα κόστη δεν αντιστοιχούν στις τιμές αγοράς.
Αντίθετα, ανεβάζουν ακόμη περισσότερο τις τιμές για τους τελικούς χρήστες. Συνεπώς, οι αυξήσεις των τιμών θα είναι πιθανότατα υψηλότερες από τα στοιχεία που αναφέρονται στη μελέτη, σύμφωνα με την ACEA.
Με τους ισχύοντες κανόνες Euro 6, η ΕΕ διαθέτει τα πιο ολοκληρωμένα και αυστηρά πρότυπα για τις εκπομπές ρύπων (όπως NOx και σωματίδια) στον κόσμο. «Οι εκπομπές καυσαερίων βρίσκονται ήδη σε μετρήσιμο επίπεδο χάρη στην τεχνολογία αιχμής των οχημάτων», συμπληρώνει η ACEA.
«Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία έχει δεσμευτεί να μειώσει περαιτέρω τις εκπομπές προς όφελος του κλίματος, του περιβάλλοντος και της υγείας. Ωστόσο, τα πρότυπα Euro 7 απλά δεν είναι ο σωστός τρόπος για να γίνει αυτό, καθώς θα είχε εξαιρετικά χαμηλό περιβαλλοντικό αντίκτυπο με εξαιρετικά υψηλό κόστος», σχολίασε η Sigrid de Vries, γενική διευθύντρια της ACEA.
Σύμφωνα με την ίδια, «μεγαλύτερα οφέλη για το περιβάλλον και την υγεία θα επιτευχθούν με τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, ενώ ταυτόχρονα θα αντικατασταθούν τα παλαιότερα οχήματα στους δρόμους της ΕΕ με μοντέλα Euro 6 υψηλής απόδοσης».
Εκτός από το άμεσο κόστος, τα πρότυπα Euro 7 θα προκαλέσουν και έμμεσα κόστη, όπως υψηλότερη κατανάλωση καυσίμου. Κατά τη διάρκεια ζωής ενός οχήματος, αυτό θα μπορούσε να αυξήσει το κόστος των καυσίμων κατά 3,5% – ύψους 20.000 ευρώ επιπλέον για φορτηγά μεγάλων αποστάσεων και 650 ευρώ για αυτοκίνητα και βαν.
Αυτές οι έμμεσες δαπάνες -που αγνοούνται στην εκτίμηση επιπτώσεων της Κομισιόν- υπερτερούν έναντι των άμεσων δαπανών. Σύμφωνα με την ACEA, «θα λειτουργούσαν επιβαρυντικά στο συνολικό κόστος της ιδιοκτησίας ενός οχήματος, ασκώντας πρόσθετες οικονομικές πιέσεις στους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις σε μια εποχή υψηλού πληθωρισμού και ανόδου των τιμών της ενέργειας».