Επιστολή προς τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ απέστειλε, στις αρχές Απριλίου, ο δήμαρχος Παιονίας Κιλκίς Χρήστος Γκουντενούδης, αναφέροντας την εξαιρετική επικινδυνότητα του δρόμου της ΠΑΘΕ για το τμήμα της εθνικής οδού από τα Μάλγαρα ως τον κόμβο Πολυκάστρου, που είναι το μοναδικό τμήμα στο οποίο υπάρχει αμφίδρομη κυκλοφορία και δεν υπάρχει διαχωριστική νησίδα.
Όπως τονίζεται, το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τις φθορές επί του οδοστρώματος, λόγω της μη συντηρήσεως του για χρόνια αλλά και η πλήρης συσκότιση που παρατηρείται σε αρκετά σημεία, το καθιστούν εξαιρετικά επικίνδυνο με συνέπεια ανθρώπινες ζωές που χάνονται αδίκως.
Για το λόγο αυτό, ο δήμαρχος ζήτησε από το ΤΑΙΠΕΔ να συμπεριληφθεί στους όρους της διακήρυξης και της σύμβασης με τον ιδιώτη ανάδοχο επενδυτή που θα αναλάβει την εκμετάλλευση του δρόμου και των σταθμών διοδίων, η ανακατασκευή του δρόμου σε δρόμο διπλής κατεύθυνσης και η ολική συντήρηση του ασφαλτοτάπητα και του φωτισμού, ώστε το συγκεκριμένο τμήμα της ΠΑΘΕ να πάψει να είναι το μοναδικό ασυντήρητο και τόσο επικίνδυνο για τους οδηγούς οδικό δίκτυο στη χώρα.
Επίσης, όσον αφορά στα διόδια, ο κ. Γκουντενούδης επισήμανε ότι με την τοποθέτηση πλευρικού σταθμού διοδίων στο ύψος του Πολυκάστρου, όχι μόνο δεν δρομολογείται η ανταποδοτικότητα και η βελτίωση του οδικού δικτύου, αλλά εξασφαλίζεται μονάχα ο παραχωρησιούχος του έργου και θα δημιουργήσουν τεράστιο πρόβλημα στους μόνιμους κατοίκους του δήμου μας και επίσης θα καταφέρουν καίριο πλήγμα στην ήδη χειμαζόμενη τοπική αγορά.
Σε απάντηση των όσων ανέφερε στην επιστολή του ο κ. Γκουντενούδης, ο πρόεδρος του Ταμείου Άρης Ξενόφος επεσήμανε τα εξής:
«Αξιότιμε κύριε Δήμαρχε,
Αναφερόμαστε στην από 02.04.2018 επιστολή σας με την οποία μας θέτετε σειρά ζητημάτων σχετικά με το τμήμα της Εθνικής Οδού από τα Μάλγαρα μέχρι τον κόμβο Πολυκάστρου.
Τα ακριβή δικαιώματα σε σχέση με τον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας Οδού που έχουν περιέλθει στο ΤΑΙΠΕΔ προβλέπονται στην υπ’ αριθ. 215/10.8.2012 απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων («ΔΕΑΑ») (ΦΕΚ ΄Β 2316), όπως τροποποιήθηκε από την υπ’ αριθμ. 241/27.8.2013 απόφαση της ιδίας Επιτροπής (ΦΕΚ ΄Β 2221).
Όπως προκύπτει από το περιεχόμενο της ως άνω ΔΕΑΑ, μέχρι και σήμερα δεν έχει περιέλθει στο Ταμείο το δικαίωμα και άρα ούτε η αρμοδιότητα σχεδιασμού και εκτέλεσης κατασκευαστικών εργασιών επί του εν λόγω τμήματος, όπως αυτές που αναφέρονται στην επιστολή σας.
Σε κάθε περίπτωση, το ΤΑΙΠΕΔ συμμερίζεται απολύτως τους προβληματισμούς σας αναφορικά με την ανάγκη αναβάθμισης του εν λόγω τμήματος. Για τον λόγο αυτό, το ΤΑΙΠΕΔ εξετάζει και προτίθεται να προτείνει σύντομα προς το Ελληνικό Δημόσιο την τροποποίηση της σχετικής ΔΕΑΑ ώστε να καταστεί εφικτή η συμπερίληψη στην σύμβαση παραχώρησης η υποχρέωση του παραχωρησιούχου για την εκτέλεση των σχετικών εργασιών.
Ανεξαρτήτως των ανωτέρω, ως προς τα αναφερόμενα για την ύπαρξη φθορών στο οδόστρωμα, θα θέλαμε να επιστήσουμε την προσοχή σας στη ρύθμιση του άρθρου 2 παρ. 7 του ν. 3986/2011.
Σύμφωνα με την διάταξη αυτή, από την μεταβίβαση ενός δικαιώματος στο Ταμείο, ο προηγούμενος φορέας του παραμένει στη διοίκηση, διαχείριση και άσκησή του, ως εκ του νόμου εντολοδόχος του Ταμείου, χωρίς αμοιβή, με την υποχρέωση να το διατηρεί κατάλληλο για τον προορισμό του μέχρι την αξιοποίηση του από το Ταμείο.
Σημειώνεται δε ότι τη ρύθμιση του νόμου την επαναλαμβάνει και η παρ. 4 της υπ’ αριθμ. 215/10.8.2012 απόφασης ΔΕΑΑ, όπως ισχύει τροποποιημένη, ορίζοντας ότι η διοίκηση, διαχείριση και άσκηση των δικαιωμάτων που περιήλθαν στο Ταμείο, δυνάμει της εν λόγω απόφασης, παραμένει στον εκάστοτε φορέα τους (Ελληνικό Δημόσιο ή/και Εγνατία Οδός Α.Ε.)».
Να σημειωθεί ότι, πρόσφατα, ο δήμαρχος της πόλης είχε ζητήσει από τον υπουργό Μεταφορών την απαλλαγή των κατοίκων και όσων εργάζονται στην περιοχή πέριξ του σταθμού διοδίων των Ευζώνων από την καταβολή τελών διοδίων.