Οι μισοί σταθμοί φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκονται μόλις σε δύο χώρες, την Ολλανδία (90.000 φορτιστές) και τη Γερμανία (60.000), σύμφωνα με νέα ανάλυση της ACEA.
Της Βάσως Βεγιάζη
Όπως υπογραμμίζεται, οι εν λόγω δύο χώρες αποτελούν λιγότερο από το 10% της συνολικής επιφάνειας της ΕΕ, ενώ το άλλο μισό όλων των φορτιστών είναι διασκορπισμένο στις υπόλοιπες 25 χώρες, καλύπτοντας το 90% της επιφάνειας της περιοχής.
Το χάσμα μεταξύ των «καλύτερων» και των «χειρότερων» χωρών είναι τεράστιο, με την ACEA να αναφέρει ότι η Ολλανδία -η χώρα με τις περισσότερες υποδομές- έχει σχεδόν 1.600 φορές περισσότερα σημεία φόρτισης από τη χώρα με τις λιγότερες υποδομές την Κύπρο με μόλις 57 σημεία φόρτισης.
Πράγματι, μόνο οι Ολλανδοί έχουν τόσους φορτιστές όσο 23 κράτη-μέλη μαζί!
Όσον αφορά την κατανομή των υποδομών, υπάρχει σαφής διαχωρισμός μεταξύ των χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, αφενός, και των χωρών της Δυτικής Ευρώπης, αφετέρου.
Για παράδειγμα, μια μεγάλη χώρα όπως η Ρουμανία -κάπου 6 φορές μεγαλύτερη από την Ολλανδία- έχει μόνο το 0,4% όλων των σημείων φόρτισης της ΕΕ.
Αν και έχει σημειωθεί μεγάλη αύξηση στον αριθμό των σημείων φόρτισης στην ΕΕ τα τελευταία πέντε χρόνια (+180%), ο συνολικός αριθμός (307.000) υπολείπεται κατά πολύ από αυτό που απαιτείται.
Για να επιτευχθούν οι στόχοι CO2, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων θα πρέπει να αυξηθούν μαζικά σε όλες τις χώρες της ΕΕ.
Μια πρόσφατη μελέτη δείχνει ότι, έως το 2030, θα απαιτούνται έως και 6,8 εκατομμύρια δημόσια σημεία φόρτισης για να επιτευχθεί η προτεινόμενη μείωση του CO2 κατά 55% για τα αυτοκίνητα – που σημαίνει ότι πρέπει να δούμε πάνω από 22 φορές ανάπτυξη σε λιγότερο από 10 χρόνια.
Ο κανονισμός για την υποδομή εναλλακτικών καυσίμων (AFIR) -που προτάθηκε από την Κομισιόν το 2021- έχει σκοπό να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της κατάστασης. Ωστόσο, «το επίπεδο φιλοδοξίας του είναι εντελώς ανεπαρκές», σύμφωνα με την ACEA.
Οι 5 χώρες με τους περισσότερους φορτιστές | Οι 5 χώρες με τους λιγότερους φορτιστές |
Ολλανδία (90.284) | Κύπρος (57) |
Γερμανία (59.410) | Μάλτα (98) |
Γαλλία (37.128) | Λιθουανία (207) |
Σουηδία (25.197) | Εσθονία (385) |
Ιταλία (23.543) | Λετονία (420) |
«Ενώ ορισμένες χώρες προχωρούν μπροστά σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη υποδομών, η πλειοψηφία υστερεί», σχολίασε ο γενικός διευθυντής της ACEA, Eric-Mark Huitema, συμπληρώνοντας ότι «οι έντονες ανισότητες καταδεικνύουν την ανάγκη για ισχυρούς στόχους AFIR που να είναι εναρμονισμένοι σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ».
Καταλήγοντας, ο Huitema είπε «προτρέπουμε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να ενισχύσουν το AFIR, ώστε να μπορέσει να επιτύχει τον στόχο της δημιουργίας ενός πυκνού ευρωπαϊκού δικτύου σταθμών φόρτισης, που εκτείνεται από Βορρά προς Νότο και από Ανατολή προς Δύση».