Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τη διαπραγματευτική του θέση αναφορικά με την αναθεώρηση των κανόνων της ΕΕ για την έγκριση τύπου και την ρύθμιση της αγοράς μηχανοκίνητων οχημάτων (Euro 7) με 329 ψήφους υπέρ, 230 κατά και 41 αποχές.
Ο νέος κανονισμός θα επικαιροποιήσει τα ισχύοντα όρια για τις εκπομπές καυσαερίων (όπως οξείδια του αζώτου, σωματίδια, μονοξείδιο του άνθρακα και αμμωνία), θεσπίζοντας ταυτόχρονα νέα μέτρα για τη μείωση των εκπομπών από τα ελαστικά και τα φρένα και για την αύξηση της μακροβιότητας των μπαταριών.
Οι ευρωβουλευτές συμφώνησαν με τα επίπεδα που προτείνει η Κομισόν για τις εκπομπές ρύπων για τα επιβατικά αυτοκίνητα και προτείνουν κανόνες για τον διαχωρισμό των εκπομπών από ελαφρά επαγγελματικά οχήματα σε τρεις κατηγορίες με βάση το βάρος του οχήματος.
Πρότειναν επίσης αυστηρότερα όρια για τις εκπομπές καυσαερίων από λεωφορεία και τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, όσον αφορά μετρήσεις σε εργαστηριακές συνθήκες αλλά και σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης.
Το Κοινοβούλιο επιθυμεί επίσης να εναρμονιστούν οι μεθοδολογίες υπολογισμού, αλλά και τα όρια για τις εκπομπές σωματιδίων πέδησης και τους ρυθμούς φθοράς των ελαστικών στην ΕΕ με τα διεθνή πρότυπα που αναπτύσσονται επί του παρόντος από την Οικονομική Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη.
Ο εισηγητής, Alexandr Vondra, δήλωσε: «Πετύχαμε την επίτευξη ισορροπίας μεταξύ των περιβαλλοντικών στόχων και των ζωτικών συμφερόντων των κατασκευαστών. Θα ήταν αντιπαραγωγικό να εφαρμοστούν περιβαλλοντικές πολιτικές που βλάπτουν τόσο τη βιομηχανία της Ευρώπης όσο και τους πολίτες της. Μέσω του συμβιβασμού αυτού, εξυπηρετούμε τα συμφέροντα όλων των εμπλεκομένων μερών και αποφεύγουμε ακραίες θέσεις».
Τα επόμενα βήματα
Το Κοινοβούλιο είναι τώρα έτοιμο να ξεκινήσει συνομιλίες με τις κυβερνήσεις της ΕΕ σχετικά με την τελική μορφή του νόμου,
Η πρόταση Euro 7
Στις 10 Νοεμβρίου 2022, η Επιτροπή πρότεινε αυστηρότερα πρότυπα εκπομπών ατμοσφαιρικών ρύπων για οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, ανεξάρτητα από το χρησιμοποιούμενο καύσιμο. Τα ισχύοντα όρια εκπομπών αφορούν τα αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά (Euro 6) και τα λεωφορεία, τα φορτηγά και άλλα βαρέα επαγγελματικά οχήματα (Euro VI).
Η πρόταση Euro 7 καινοτομεί συμπεριλαμβάνοντας τις εκπομπές εκτός εξάτμισης (μικροπλαστικά από ελαστικά και σωματίδια από τα φρένα) και περιλαμβάνει απαιτήσεις σχετικά με την διάρκεια ζωής των μπαταριών.
Εγκρίνοντας την παρούσα έκθεση, το Κοινοβούλιο ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των πολιτών για την ενίσχυση της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων που συμμορφώνονται με τα βέλτιστα πρότυπα ζωής των μπαταριών, την προώθηση της ανάπτυξης ψηφιακών και ηλεκτρικών υποδομών και την μείωση της ενεργειακής εξάρτησης της ΕΕ από τρίτες χώρες, όπως εκφράστηκαν στις προτάσεις 4(3), 4(6), 18(2) και 31(3) της Διάσκεψης για το Μέλλον της Ευρώπης.