Το κόστος κατασκευής των τμημάτων του ΒΟΑΚ από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τη Σητεία παραθέτει, σε κοινοβουλευτική απάντηση, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Όπως είναι γνωστό, έχουν ήδη ανακοινωθεί τα χρηματοδοτικά εργαλεία για:
Α. Το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος, με σύμβαση παραχώρησης, ενώ με προαίρεση θα κατασκευαστεί το τμήμα Καστέλι Κισσάμου- Χανιά.
Β. Το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη μέσω ΣΔΙΤ.
Γ. Το Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, με πόρους από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης.
Με βάση τις υπάρχουσες μελέτες, οι εκτιμώμενοι προϋπολογισμοί δημοπράτησης των επιμέρους υποτιμημάτων του τμήματος Άγιος Νικόλαος – Σητεία έχουν ως ακολούθως:
-Υποτμήμα Καλό χωριό – Γέφυρα Φρουζή, μήκους 5,7 χλμ: 70 εκατομμύρια,
-Υποτμήμα Γέφυρα Φρουζή – Παράκαμψη Παχιάς Άμμου, μήκους 5,7 χλμ: 50 εκατομμύρια,
-Υποτμήμα Καβούσι – Αυχένας Αγκαθιάς, μήκους 20,8 χλμ: 200 εκατομμύρια.
Για τα ως άνω υποτμήματα του τμήματος Άγιος Νικόλαος – Σητεία υφίσταται εγκεκριμένοι Περιβαλλοντικοί Όροι, συνεπώς η χάραξη έχει προσδιοριστεί και οριστικοποιηθεί.
Σημειώνεται ότι στο τμήμα Άγιος Νικόλαος – Σητεία η αδειοδοτημένη χάραξη προβλέπει κατασκευή οδού δίιχνης διατομής, χωρίς διαχωρισμένο οδόστρωμα που κρίνεται απόλυτα επαρκής για τον υφιστάμενο και τον μελλοντικό κυκλοφοριακό φόρτο.
Σε αυτή τη φάση τα ώριμα προς δημοπράτηση υποτμήματα είναι το υποτμήμα Καλό χωριό – Γέφυρα Φρουζή και το υποτμήμα Γέφυρα Φρουζή – Παράκαμψη Παχιάς Άμμου.
Για τα υποτμήματα αυτά προωθείται η ολοκλήρωση της εκπόνησης των μελετών προκειμένου να αποκτήσουν ωριμότητα δημοπράτησης κατά το άρθρο 49 του ν. 4412/16. Αμέσως μετά και αφού προηγούμενα ενταχθούν σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, θα προκηρυχθούν ως κλασικά δημόσια έργα.
Για το υποτμήμα Καβούσι – Αυχένας Αγκαθιάς, το οποίο παρουσιάζει πολύ υψηλό προϋπολογισμό δημοπράτησης, λόγω του μεγάλου πλήθους τεχνικών έργων (σήραγγες, γέφυρες κλπ), ο προγραμματισμός υλοποίησης του θα αποφασιστεί μετά τον προγραμματισμό της ολοκλήρωσης των υπολειπομένων μελετών και ερευνών και σε συνάρτηση με την ένταξή του σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
Τέλος, για το τμήμα Παχειά Άμμος – Ιεράπετρα (το οποίο δεν αποτελεί τμήμα του ΒΟΑΚ) όπου η εγκεκριμένη μελέτη προβλέπει την κατασκευή τετράιχνου αυτοκινητοδρόμου, ο οποίος συνδέεται με το τμήμα Άγιος Νικόλαος- Σητεία του ΒΟΑΚ, του οποίου η μελέτη έχει εκπονηθεί με δίιχνη διατομή, είναι προφανές, όπως αναφέρεται, ότι η οποιαδήποτε προσπάθεια ένταξής του σε συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα θα προσκρούσει στα αυστηρά κριτήρια της Οδηγίας 207/2015 της Ε.Ε. σχετικά με τους απαιτούμενους δείκτες βιωσιμότητας των οδικών έργων.
Συνεπώς, σε κάθε περίπτωση, θα απαιτείται ανασχεδιασμός του τμήματος Παχειά Άμμος – Ιεράπετρα προκειμένου να είναι εφικτή η ένταξή του σε συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα.