Τον Μάρτιο του 2024 αναμένεται να υπογραφεί η διακυβερνητική συμφωνία για την κατασκευή και λειτουργία του νέου διαδρόμου μεταφορών Βορρά – Νότου, που θα συνδέσει την Ελλάδα με τη Ρουμανία μέσω Βουλγαρίας.
Σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο υπουργός Οικονομικών της Βουλγαρίας, Assen Vassilev, τόνισε ότι στόχος είναι να εκκινήσει -με προοπτική να ολοκληρωθεί το 2028- ένα έργο εξαιρετικής σημασίας για τις εμπορευματικές ροές, σε μια περίοδο έντονων προβλημάτων στη Μαύρη Θάλασσα, αλλά και συμφόρησης του Βοσπόρου.
Βάσει της πρόσφατης κοινής διακήρυξης των πρωθυπουργών των τριών χωρών, το σχετικό Μνημόνιο Συναντίληψης (MoU) στόχος είναι να υπογραφεί ως το τέλος του 2023, ώστε η επίσημη συμφωνία να ακολουθήσει τον ερχόμενο Μάρτιο.
Αναλυτικότερα, μιλώντας για τον διάδρομο Βορρά – Νότου, ο Βούλγαρος υπουργός σημείωσει: «Νομίζω ότι η οικοδόμηση αυτής της σύνδεσης Βορρά – Νότου, από την Αλεξανδρούπολη, μέσω της Βουλγαρίας, στη Ρουμανία και από εκεί στη Μολδαβία και την Ουκρανία, είναι εξαιρετικά σημαντική για τις δύο χώρες μας και για την ανάπτυξη των ελληνικών λιμένων.
Και επίσης πολύ σημαντική για να φτάσουμε στην (υπόλοιπη) Ευρώπη, ειδικά με την ένταξη της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στη Σένγκεν, η οποία ελπίζουμε ότι θα γίνει τον ερχόμενο Δεκέμβριο. Τότε, δεν θα έχουμε πραγματικά σύνορα παρά μόνο πινακίδες που θα καλωσορίζουν στη Βουλγαρία, την Ελλάδα και τη Ρουμανία (…), δεν θα υπάρχει ο σημερινός συνοριακός και τελωνειακός έλεγχος, γεγονός που θα διευκολύνει πολύ τη μετακίνηση των τρένων και των λεωφορείων, των φορτηγών και των ΙΧ.
Η Βουλγαρία έχει ήδη αποφασίσει ότι θα βάλει 6 δισ. ευρώ στο βουλγαρικό τμήμα του έργου. Και ανάλογα με τη διακυβερνητική συμφωνία και τις ανάγκες, μπορούμε ενδεχομένως να χρηματοδοτήσουμε και άλλα τμήματα του έργου, εκτός Βουλγαρίας».