«Η συζήτηση που γίνεται για τη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού έχει έντονη ιδεολογική χροιά.
Πέραν λοιπόν από ιδεοληπτικές τοποθετήσεις που ακούστηκαν στην αίθουσα, θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι το Δημόσιο, από τη φύση του, δεν είναι καλό ή κακό, ούτε ο ιδιώτης είναι καλός ή κακός. Αυτό που έχει αποδειχθεί, από την εμπειρία μας, τα τελευταία χρόνια, είναι ότι το Δημόσιο είναι αναποτελεσματικό.
Επομένως, ένα τόσο σύνθετο έργο, όπως η λειτουργία μιας οδού, εν προκειμένω της Αττικής Οδού των 70χλμ., είναι πολύ δύσκολο, να το διαχειριστεί με αποτελεσματικότητα το Δημόσιο. Και νομίζω ότι αυτό το γνωρίζουμε όλοι.
Το ζήτημα, λοιπόν, δεν είναι αν είναι κακός ο ιδιώτης, επειδή θέλει να κερδίσει, αλλά αν ο ιδιώτης μπορεί να λύσει προβλήματα που δύσκολα μπορεί να προσεγγίσει το Δημόσιο. Είναι βέβαια αναγκαίο η σχέση αυτή, μεταξύ ιδιώτη και Δημοσίου, να διέπεται από διαφάνεια.
Το Σχέδιο Νόμου που φέραμε σήμερα στη Βουλή για την παραχώρηση της Αττικής Οδού, ρυθμίζει, καταρχάς, το ζήτημα της μετάβασης, στη Νέα Αττική Οδό, η οποία από μόνη της είναι μια πολύ δύσκολη υπόθεση.
Στην περίπλοκη αυτή εξίσωση ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, είχε βάλει την παράμετρο του χρόνου, καθώς το τίμημα πρέπει να εισπραχθεί φέτος, μέχρι το τέλος του Δεκεμβρίου. Εξετάσαμε πολλά ενδεχόμενα. Οφείλω, λοιπόν, να πιστώσω στον κ. Χατζηδάκη την πίεση που άσκησε προς την κατεύθυνση αυτή. Στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι με τις διατάξεις του νόμου οι οποίες εισάγονται, σήμερα, στη Βουλή, αυτή η δύσκολη μετάβαση γίνεται πραγματικότητα.
Όσον αφορά στο ερώτημα γιατί επιλέχθηκε η λύση της παραχώρησης με διόδια, θα πρέπει να γίνει σαφές ότι αναφερόμαστε σε ένα κλειστό σύστημα. Δεν μιλάμε για μια επιχείρηση η οποία μπορεί να αναπτύσσεται με ένα business plan. Ένας δρόμος όπως η Αττική Οδός, είναι ένα κλειστό σύστημα με πολύ συγκεκριμένη χωρητικότητα, με πολύ συγκεκριμένη εξυπηρέτηση.
Εάν δεν βάλουμε διόδια ή αν τα μειώσουμε δραματικά, το μόνο σίγουρο είναι ότι θα έχουμε μια προκαλούμενη κυκλοφορία, η οποία θα φτάσει την οδό στα όριά της. Δεν θα μπορούσαμε ποτέ να καταργήσουμε τα διόδια. Εάν την Κυριακή το πρωί είχαμε ανοιχτές όλες τις μπάρες της Αττικής Οδού, το Λεκανοπέδιο θα ασφυκτιούσε, θα είχε παραλύσει.
Επίσης, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι οι παραχωρήσεις έχουν ένα χαρακτηριστικό: Εξασφαλίζουν την ποιότητα. Όλα αυτά τα χρόνια με την εξαίρεση του ατυχούς γεγονότος της διαχείρισης της χιονόπτωσης του 2022, η Αττική Οδός ήταν ένας δρόμος υπόδειγμα.
Σε κάθε περίπτωση, η Σύμβαση η οποία έχουμε μπροστά μας πέρασε από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Το Ελεγκτικό Συνέδριο, εκ των πραγμάτων, έλαβε υπόψη του τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου. Κατά συνέπεια, είναι ξεκάθαρο ότι μιλάμε για μια σύμβαση η οποία θεραπεύει ελαττώματα του παρελθόντος.
Για αυτό ζητώ από τη Βουλή να κυρώσει τη Σύμβαση. Είμαι βέβαιος ότι στην πορεία του χρόνου, η Κυβέρνηση για την επιλογή της θα κριθεί θετικά. Είναι μία από τις μεταρρυθμίσεις οι οποίες πρέπει να πιστώνονται στις Κυβερνήσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη. Είναι μια από τις πολύ γενναίες μεταρρυθμίσεις για τις οποίες ερχόμαστε ενώπιος – ενωπίω με τη Βουλή και τον ελληνικό λαό για να μπορέσουμε να υποστηρίξουμε μια πολιτική, η οποία προστατεύει το δημόσιο συμφέρον και εξυπηρετεί τους πολίτες».