Τα πρώτα αρνητικά αποτελέσματα άρχισαν να φαίνονται τον Φεβρουάριο του 2020. Κρίνοντας από τα στατιστικά της ΙΑΤΑ, παρατηρούμε παγκοσμίως μια πτώση στις αεροπορικές εμπορευματικές μεταφορές σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, στο τονάζ που διακινήθηκε παγκοσμίως.
Έκτοτε, καθημερινά όλο και περισσότερες αεροπορικές εταιρίες χρησιμοποιούν τα επιβατηγά αεροσκάφη τους για την μεταφορά φορτίων, καθώς υπάρχει υψηλή ζήτηση για φορτία και πολύ μικρότερη για επιβάτες.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, περίπου το 50% του αεροπορικού φορτίου διακινείται με επιβατηγά αεροσκάφη παρατηρούμε ότι, με την απότομη μείωση του όγκου των επιβατικών πτήσεων, μειώθηκε παράλληλα και η δυνατότητα μεταφοράς αεροπορικού φορτίου.Η χρήση επιβατικών αεροσκαφών (passenger aircraft) σε αποκλειστικούς ρόλους αμιγώς εμπορευματικών αεροσκαφών (freighter) ήταν η βασική εξέλιξη κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού, στον τομέα των αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών – κάτι το οποίο συνεχίζεται στις μέρες μας.
Εξετάζοντας τον τρόπο, κατά τον οποίο ο τομέας των αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών, προσαρμόστηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, φαίνεται ότι τα αποκαλούμενα “Preighters” (επιβατικά αεροσκάφη που χρησιμοποιούνται ως εμπορευματικά – ο όρος προκύπτει από το Passenger Aircraft και το Freighter) θα συνεχίσουν να αποτελούν σημαντικό εργαλείο για τον κλάδο της μεταφοράς φορτίων.
Κρίνοντας δε από την συνεχόμενη ζήτηση και τις ανάγκες για μικρούς χρόνους παράδοσης, προβλέπεται να συνεχιστεί η χρήση και μετατροπή επιβατηγών αεροσκαφών σε φορτηγά αεροσκάφη, αν και η περίοδος αιχμής πέρασε και όπως όλα πλέον δείχνουν, βαίνουν προς αύξηση οι επιβατικές πτήσεις.
Τώρα σε σχέση με το είδος των εμπορευμάτων που μεταφέρθηκε την περίοδο της πανδημίας, ήταν ως επί το πλείστον υγειονομικός και ιατρικός εξοπλισμός από την Ασία προς τα ευρωπαϊκά κράτη και τα Εθνικά Συστήματα Υγείας.
Η χρήση επιβατικών αεροσκαφών (passenger aircraft) σε αποκλειστικούς ρόλους αμιγώς εμπορευματικών αεροσκαφών (freighter) ήταν η βασική εξέλιξη κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού στις αερομεταφορές
Αυτή η εξέλιξη όμως έφερε από την άλλη μεριά, πολύ υψηλούς ναύλους, καθώς τα επιβατηγά αεροσκάφη, ναι μεν χρησιμοποιούνται ως φορτηγά αεροσκάφη, αλλά γίνεται χρήση μόνο του 25% με 30% της χωρητικότητας τους, ενώ τα λειτουργικά τους έξοδα παραμένουν αρκετά υψηλά.
Κάτωθι μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα γνωστών αεροπορικών εταιριών, οι οποίες μετέτρεψαν ένα μέρος του στόλου τους σε Preighters:
-Η Emirates χρησιμοποιεί αεροσκάφη τύπου B777-300ER για passenger-cargo πτήσεις σε 58 προορισμούς παγκοσμίως.
-Η KLM, ξεκίνησε την γραμμή Shanghai-Amsterdam με αεροσκάφος τύπου B777-300ER ως “Cargo-in-Cabin” πτήσεις. Εάν αποδώσει , θα ξεκινήσει παρόμοιες πτήσεις από Beijing και Hong Kong και θα μετατρέψει μεγαλύτερο αριθμό αεροσκαφών.
-Η Ethiopian Airlines, ακολουθώντας το παράδειγμα της Kenya Airways μετέτρεψε 4 αεροσκάφη τύπου B777-300ER για να μεταφέρει υγειονομικό εξοπλισμό από την Κίνα προς διανομή σε 54 Αφρικανικές χώρες.
-Η United σήμερα διαχειρίζεται 21 πτήσεις passenger-cargo, χρησιμοποιώντας τα αεροσκάφη τύπου B777-300ER και B787-10 από την Φρανκφούρτη σε 7 προορισμούς των ΗΠΑ στους οποίους συγκαταλέγονται η Νέα Υόρκη, το Σικάγο και το Λος Άντζελες.
-Η Cathay Pacific ξεκίνησε πτήσεις passenger-cargo, φορτώνοντας αεροσκάφος τύπου B777-300ER με επείγοντα φορτία υγειονομικού εξοπλισμού.
-Η LOT έχει προσεγγίσει την Boeing προκειμένου να τροποποιήσει το επιβατηγό αεροσκάφος της τύπου B787 για χρήση cargo.
-Η Icelandair προχωρά σε μετατροπή τριών αεροσκαφών τύπου B767 για passenger-cargo πτήσεις. Θα το χρησιμοποιήσουν στην γραμμή Shanghai-Munich και Shanghai-Chicago, μέσω Reykjavik.
Σάββας Ασλανίδης,
Director Aerospace Logistics, savas.aslanidis@gmail.com