Η μάχη στον κλάδο των αερομεταφορών καλά κρατεί και προς το παρόν φαίνεται ότι οι μεγάλες «παραδοσιακές» εταιρείες χάνουν διαρκώς έδαφος.
Τη στιγμή που κολοσσοί της βιομηχανίας όπως η British Airways, η Air Berlin, η Alitalia, ακόμα και η Lufthansa, αντιμετωπίζουν κάθε είδους προβλήματα, οι ανταγωνιστικές αεροπορικές χαμηλού κόστους όπως η Ryanair, η easyjet και η Wizz Air ανακοινώνουν σχέδια ανάπτυξης και επέκτασης των στόλων και των δρομολογίων τους.
Ταυτόχρονα, σχολιάζει το Bloomberg, ο βασικότερος κίνδυνος για τις αεροπορικές εταιρείες πλήρους εξυπηρέτησης είναι ότι οι low cost αερομεταφορείς ασκούν αυξανόμενη πίεση στην κύρια πηγή των κερδών τους: τα ταξίδια μακρινών αποστάσεων.
Ο Μάικλ Ο’Λίρι, το αφεντικό της Ryanair – που τα τελευταία χρόνια μεταφέρει τους επιβάτες της και σε διεθνείς αερολιμένες εκτός από περιφερειακά αεροδρόμια -ανακοίνωσε ότι η εταιρεία του πρόκειται να τροφοδοτεί με επιβάτες άλλες αεροπορικές χαμηλού κόστους όπως η Norwegian Air Shuttle, που πραγματοποιεί υπερατλαντικές πτήσεις.
Το φιλόδοξο μοντέλο
«Εάν η νορβηγική εταιρεία μπορεί να αποδείξει ότι το φιλόδοξο μοντέλο των ταξιδιών χαμηλού προϋπολογισμού για μεγάλες αποστάσεις μπορεί να λειτουργήσει, τότε ο αέρας θα γίνει πράγματι πολύ λεπτός για τους μεταφορείς της Ευρώπης», επισημαίνει χαρακτηριστικά το πρακτορείο.
Η αύξηση στο κόστος των καυσίμων, καθώς και διάφορα ζητήματα που ταλαιπωρούν τους παραδοσιακούς αερομεταφορείς έχουν κλονίσει όχι μόνο τη θέση τους στην αγορά, αλλά σε μεγάλο βαθμό και την εμπιστοσύνη των επιβατών απέναντι στο επίπεδο της εξυπηρέτησης που παρέχουν.
Την περασμένη εβδομάδα ένα τεχνικό πρόβλημα στα ηλεκτρονικά συστήματα της British Airways καθήλωσε τα αεροπλάνα της επί τρεις ημέρες στα βρετανικά αεροδρόμια, με αποτέλεσμα να ακυρωθούν περισσότερες από 600 πτήσεις και να ταλαιπωρηθούν περίπου 75.000 επιβάτες.
Ευκαιρίες ανάπτυξης
Την ίδια στιγμή και ενώ ο κρατικός αερομεταφορέας της Βρετανίας προσπαθούσε να δικαιολογήσει και να εξευμενίσει τους απηυδισμένους και δυσαρεστημένους πελάτες του, η Ryanair προωθούσε τα σχέδια για την αύξηση του στόλου της κατά 12% μέχρι τον Μάρτιο του 2018 και ενώ έχει ήδη ενημερώσει την Boeing ότι θα χρειαστεί κάθε επιπλέον αεροσκάφος τύπου 737 που μπορεί να της διαθέσει.
Κατά τη διάρκεια της ανακοίνωσης των ετήσιων οικονομικών αποτελεσμάτων, ο Ο’ Λίρι μίλησε για τις ευκαιρίες ανάπτυξης που βλέπει τα επόμενα χρόνια για την εταιρεία του.
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν εταιρείες όπως η Air Berlin και η Alitalia έχουν δημιουργήσει ένα κενό σε αγορές στις οποίες η Ryanair ήδη δραστηριοποιείται και φιλοδοξεί να κυριαρχήσει.
«Αυτή τη στιγμή έχουμε περισσότερες ευκαιρίες ανάπτυξης από ό,τι μπορούν να καλύψουν οι παραγγελίες αεροσκαφών που είναι προγραμματισμένες για τα επόμενα δύο χρόνια», δήλωσε με μια αυξημένη δόση ικανοποίησης το εκκεντρικό αφεντικό της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας.
Στο τέλος του επόμενου έτους ολοκληρώνεται η παράδοση της παραγγελίας που είχε κάνει η Ryanair το 2015 για 175 αεροσκάφη Boeing 737-800.
Από το 2019, θα αρχίσει να λαμβάνει το πρώτο από τα 200 αεροπλάνα Boeing 737 Max. Η ένταξη αυτών των αεροπλάνων στον στόλο της Ryanair αναμένεται να αλλάξει τα δεδομένα του παιχνιδιού επειδή θα δώσουν στην ιρλανδική εταιρεία οκτώ επιπλέον θέσεις – 197 συνολικά – και θα καταναλώνουν κατά 15% λιγότερα καύσιμα ανά θέση.
Ο οικονομικός διευθυντής της Ryanair, Νιλ Σόραχαν, δήλωσε ότι η πρόσθετη χωρητικότητα θα δώσει τη δυνατότητα στην εταιρεία να εξυπηρετεί 200 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως ως το τέλος Μαρτίου του 2024.
Η Ryanair δεν είναι η μόνη εταιρεία χαμηλού προϋπολογισμού που καταλαμβάνει το κενό που αφήνουν οι παραδοσιακοί αερομεταφορείς.
Η Wizz Air σχεδιάζει να εντείνει την επέκτασή της στην Ανατολική Ευρώπη, καθώς το υψηλότερο κόστος καυσίμων έχει πλήξει τις τοπικές εταιρείες.
Η ουγγρική αεροπορική σκοπεύει να αυξήσει τη δυναμική της κατά 6,6 εκατ. θέσεις μέχρι τον Απρίλιο του επόμενου έτους, επιπλέον των 3,7 εκατ. θέσεων που άνοιξε κατά τη διάρκεια του περασμένου χρόνου.
Το Brexit ρίχνει τις τιμές των εισιτηρίων, αλλά και των κερδών
Χαράς ευαγγέλια για τους εκτός εποχής αεροπορικούς επιβάτες από τη Ryanair. Η ιρλανδέζικη χαμηλού κόστους εταιρεία, που δραστηριοποιείται και στην Ελλάδα, προβλέπει περαιτέρω πτώση των αεροπορικών ναύλων το τρέχον οικονομικό έτος που λήγει τον Μάρτιο του 2018.
Και αυτό χάρη στο… Brexit, που πιέζει πτωτικά την ισοτιμία της βρετανικής στερλίνας. Το Brexit, ωστόσο, και η συνεπαγόμενη εξασθένηση της στερλίνας φρενάρουν την κερδοφορία της Ryanair.
Την περασμένη Τρίτη η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία ανακοίνωσε ότι προβλέπει πτώση των ναύλων της κατά 5% έως 7% το 12μηνο που λήγει τον Μάρτιο του 2018. Το προηγούμενο οικονομικό έτος της εταιρείας η πτώση των ναύλων της έφθασε το 13%. Παρά την πτώση αυτή, η Ryanair ανακοίνωσε αύξηση της κερδοφορίας της σε νέα επίπεδα-ρεκόρ (1,32 δισ. ευρώ).
Διότι η πτώση των ναύλων αντισταθμίστηκε και με το παραπάνω από την αύξηση της επιβατικής της κίνησης κατά 13% το 12μηνο που έληξε τον Μάρτιο του 2017. Ο τζίρος της εταιρείας αυξήθηκε κατά 2% στα 6,65 δισ. ευρώ.
Δύο κίνδυνοι
Η στερλίνα έχει υποχωρήσει κατά περίπου 16% έναντι του δολαρίου από τον περασμένο Ιούλιο, κάτι που σημαίνει ότι τα εισιτήρια που πωλεί σε στερλίνες η Ryanair είναι υποτιμημένα συγκριτικά με αυτά που πωλεί σε ευρώ.
Η εταιρεία εξυπηρετεί πολλούς προορισμούς στη γειτονική Βρετανία, ενώ ανακοινώνει τα οικονομικά αποτελέσματά της σε ευρώ, αφού αυτό είναι το εθνικό νόμισμα της Ιρλανδίας. Για το μέλλον, πάντως, η Ryanair προειδοποίησε ότι ελλοχεύουν δύο κίνδυνοι: το Brexit και η αβεβαιότητα που προκαλεί η έξαρση της τρομοκρατίας.
Παρά τους κινδύνους αυτούς, η Ryanair προέβλεψε (έστω και με επιφυλάξεις) περαιτέρω αύξηση της κερδοφορίας κατά 8% το τρέχον οικονομικό έτος.
Τα ανακοινωθέντα από την εταιρεία έριξαν τη μετοχή της κατά 1,5%, στα 17,75 ευρώ στο Χρηματιστήριο του Δουβλίνου. Από την αρχή του έτους η μετοχή της Ryanair έχει αυξήσει, πάντως, την αξία της κατά ένα πέμπτο.
Έφη Ντούνη,
αναδημοσίευση από το «Βήμα της Κυριακής»