Ποιος θα περίμενε πριν δύο χρόνια ότι θα καλούμασταν να λειτουργήσουμε σ’ ένα τόσο αβέβαιο, δύσκολο κι επικίνδυνο τερέν; Παντού παγίδες και ορατότης μηδέν.
Σ’ ένα καινούργιο περιβάλλον στο οποίο αναδείχθηκε εμφατικά ο κρίσιμος ρόλος της εφοδιαστικής αλυσίδας, οι εταιρείες logistics και μεταφορών αντιμετωπίζουν τις δικές τους προκλήσεις.
Πασχίζουν να δώσουν ευέλικτες και αποτελεσματικές λύσεις, να επενδύσουν σε υποδομές, αυτοματισμούς, ψηφιακό μετασχηματισμό, πράσινη μετάβαση, υγιεινή & ασφάλεια και να επαναφέρουν τα περιθώρια κέρδους τους σε βιώσιμα επίπεδα, επιβαρυνόμενες παράλληλα, όπως και όλες οι επιχειρήσεις, με το αυξημένο κόστος καυσίμων, ενέργειας, εργασίας, κ.ο.κ.
Οι νέες τάσεις που αναδείχθηκαν τα τελευταία δύο έτη, καταδεικνύουν την ανάγκη για αποτελεσματικές και ανθεκτικές κυρίως εφοδιαστικές αλυσίδες.
Η προσφορά διαρκώς πλησιάζει προς τη ζήτηση και η ζωή ενός προϊόντος ξεκινάει λίγο πριν την τοποθέτησή του στο ράφι, αφού η διακίνηση και η μεταποίηση λαμβάνει χώρα πολλές φορές σε περισσότερα στάδια, μέχρι και λίγο πριν την αποστολή στο δίκτυο πωλήσεων.
Για να ξανασχεδιαστούν και να υλοποιηθούν όλα αυτά, απαιτούνται σοβαρές επενδύσεις σε τεχνολογία και νέα έξυπνα και περιβαλλοντικά εναρμονισμένα συστήματα.
Οι νέες τάσεις που αναδείχθηκαν τα τελευταία δύο έτη, καταδεικνύουν την ανάγκη για αποτελεσματικές και ανθεκτικές κυρίως εφοδιαστικές αλυσίδες.
Οι προκλήσεις για την επόμενη ημέρα, για τις εταιρείες 3PL είναι συγκεκριμένες, όπως εξάλλου και για το σύνολο σχεδόν των επιχειρήσεων:
- Επιχειρησιακή αριστεία η οποία θα διασφαλίσει μεσο-μακροπρόθεσμα την ανταγωνιστικότητα σε διεθνές επίπεδο των επιχειρήσεων και την υπεύθυνη επιχειρηματικότητα σύμφωνα με τις σύγχρονες τάσεις και εξελίξεις.
- Τεχνολογική αναβάθμιση, που είναι απαραίτητη συνθήκη για την αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα σε όλα τα επίπεδα.
- Έμφαση στο ανθρώπινο κεφάλαιο, ακόμα και μετά την επέκταση εφαρμογής της τεχνητής νοημοσύνης και των ρομποτικών αυτοματισμών. «Οι άνθρωποι κάνουν τις επιχειρήσεις και οι επιχειρήσεις είναι οι άνθρωποί τους».
- Φιλικές προς το περιβάλλον εταιρικές πολιτικές και πρακτικές για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας τόσο των επιχειρήσεων, όσο και του περιβάλλοντος και της κοινωνίας.
Η νέα εποχή απαιτεί αφοσιωμένη διοίκηση, γρήγορα αντανακλαστικά, επικαιροποίηση (ή και επαναπροσδιορισμό για πολλούς) της στρατηγικής, ευέλικτες λύσεις, ξεκάθαρες προτάσεις, εστίαση στο ανθρώπινο δυναμικό και στις νέες συνθήκες εργασίας, επιχειρηματική ηθική και δημιουργία σχέσεων εμπιστοσύνης με τους πελάτες και φυσικά διασφάλιση χρηματοδότησης.
Πρέπει να γίνει συνείδηση ότι το outsource είναι ένας καταλύτης για τον ίδιο το μετασχηματισμό των επιχειρήσεων στην επόμενη μέρα … είναι η επιλογή που θα δώσει τη δυνατότητα για μεγαλύτερη ευελιξία, μεγαλύτερη ανθεκτικότητα στο σύστημα τροφοδοσίας τους και μεγαλύτερη δυνατότητα επεκτασιμότητας για τις ίδιες.
Είναι φύσει αδύνατον για μία εμπορική επιχείρηση με φιλόδοξο αναπτυξιακό πλάνο να οργανώσει εσωτερικά σε βάθος χρόνου τη διαχείριση των αποθεμάτων της με τρόπο αποτελεσματικό, αποδοτικό και βιώσιμο.
Διεθνώς, το outsourcing των υπηρεσιών αποθήκευσης και διανομής, καθώς και άλλων υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας της εφοδιαστικής αλυσίδας, έχει αποδειχθεί ως η πλέον ενδεδειγμένη επιλογή και έχει γίνει συνείδηση στις επιχειρήσεις.
Το ερώτημα πλέον, όπως αναφέρεται και σε ειδικές μελέτες διεθνών οργανισμών (όπως η Gartner και η McKinsey) δεν είναι «αν θα προχωρήσει μία επιχείρηση σε outsourcing», αλλά σε «ποιο ποσοστό». Και αυτό γιατί η ψηφιοποίηση, η παγκοσμιοποίηση, αλλά κυρίως οι αυξημένες προσδοκίες των πελατών απαιτούν αυτή τη μεταστροφή.
Πρέπει να γίνει συνείδηση ότι το outsource είναι ένας καταλύτης για τον ίδιο το μετασχηματισμό των επιχειρήσεων στην επόμενη μέρα.
Άλλωστε, στις πιο ανεπτυγμένες αγορές οι επιχειρήσεις έχουν ήδη προχωρήσει στο επόμενο βήμα που είναι το 4PL αναζητώντας παρόχους που μπορούν να σχεδιάσουν, αναπτύξουν, διαχειριστούν και μετρήσουν το σύνολο της εφοδιαστικής τους αλυσίδας.
Η συνεργασία με έναν αξιόπιστο συνεργάτη με όλα τα χαρακτηριστικά που προαναφέρθηκαν είναι η πλέον ενδεδειγμένη.
Απαιτείται, όμως, μεγάλη προσοχή, καθώς οι φαινομενικά φθηνές και ευκαιριακές λύσεις που κανείς μπορεί να συναντήσει, ως επί το πλείστον, αποδεικνύονται πιο κοστοβόρες και εν τέλει καταστροφικές.
Είναι, εκτιμώ, επιτέλους ώρα να αναγνωρίσει και να υποστηρίξει η αγορά την επιλογή σοβαρών logistics providers που θα βοηθήσουν τις επιχειρήσεις ως στρατηγικοί συνεργάτες, όχι μόνο να διασφαλίσουν την απρόσκοπτη λειτουργία της αλυσίδας τροφοδοσίας τους, αλλά και να βγουν μπροστά από τον ανταγωνισμό με έξυπνα από κοινού σχεδιασμένες λύσεις.
Γιάννης Σαραντίτης,
Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος SARMED
(Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική»)