Η Εγνατία Οδός είναι ένας αυτοκινητόδρομος, που όταν ολοκληρώθηκε, ένωσε περιοχές της Βόρειας Ελλάδας μεταξύ τους, αλλά και με την υπόλοιπη χώρα. Η διαδρομή από την “Δύση” (Ηγουμενίτσα) στην “Ανατολή” (Αλεξανδρούπολη) από 11 ώρες που απαιτούνταν, σήμερα ανέρχεται σχεδόν στις μισές (6 ώρες).
Διέρχεται από τέσσερις περιφέρειες, Ηπείρου, Δυτικής Μακεδονίας, Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης. Ενώνει όλες τις μεγάλες πόλεις που αποτελούν τα σημαντικότερα οικονομικά, πολιτιστικά και τουριστικά κέντρα αυτής της γεωγραφικής περιοχής, τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης, καθώς και τα αεροδρόμια Ιωαννίνων, Καστοριάς, Κοζάνης, Θεσσαλονίκης, Χρυσούπολης, και Αλεξανδρούπολης.
Κατά συνέπεια, η Εγνατία οδός αποτελεί τον καταλύτη για τις επενδύσεις στην Βόρεια Ελλάδα, διότι διευκολύνει σημαντικά το εμπόριο, την βιομηχανία και τον τουρισμό, μιας και ενώνει την χώρα με τα μεγάλα οικονομικά και βιομηχανικά κέντρα της Δύσης και της Ανατολής.
Αποτελεί μέρος του διευρωπαϊκού δικτύου αυτοκινητοδρόμων και συλλεκτήρια οδό για το σύστημα μεταφοράς στα Βαλκάνια, καθώς οι Πανευρωπαϊκοί Διάδρομοι (Βερολίνο- Σόφια- Θεσσαλονίκη), (Ελσίνκι-Αλεξανδρούπολη) και (Βιέννη -Βελιγράδι- Θεσσαλονίκη) καταλήγουν στην Εγνατία Οδό, που είναι η μόνη που έχει άμεση επαφή με τα χερσαία σύνορα της χώρας.
Η Εγνατία οδός, που με τους κάθετους άξονες της αγγίζει τα 1000χλμ, σε αριθμούς εξυπηρετεί το 36% του πληθυσμού της χώρας, το 33% του ΑΕΠ, το 54% των αγροτικών προϊόντων, το 41% της απασχόλησης στον τομέα της βιομηχανίας και του μικρού εμπορίου.
Η ποιότητα του αυτοκινητόδρομου, η μείωση του χρόνου μετακίνησης, οι περιοχές από όπου διέρχεται, καθώς και οι κάθετοι άξονες που είναι οργανικό τμήμα του κύριου άξονα μιας και κατασκευάστηκαν από αυτήν ή έχει την ευθύνη λειτουργίας και συντήρησης, αποτελεί το σημαντικότερο έργο σε αυτό το γεωγραφικό χώρο και μπορεί να αξιοποιήσει η Πολιτεία, οι Περιφέρειες, οι Δήμοι και οι πολίτες για να δημιουργήσουν την ανάπτυξη που αποτελεί επιθυμία και ζητούμενο για τη χώρα.
Η κατασκευή του δρόμου κόστισε, με τους κάθετους άξονες, 6 δις ευρώ και έχει την υποχρέωση, η Εγνατία οδός ΑΕ να συντηρεί και να έχει σε καλή κατάσταση το δρόμο προς όφελος των χρηστών της.
Για αυτή την καθημερινή ελαφριά συντήρηση, αλλά και τη βαριά που πραγματοποιείται καθόλη την διάρκεια του χρόνου, δημιουργεί και λειτουργεί τους σταθμούς διοδίων που η χρέωση των χρηστών είναι 0,03 ευρώ/ανά χιλιόμετρο, τη στιγμή που οι άλλοι αυτοκινητόδρομοι της χώρας έχουν χρέωση 0,07 ευρώ/ανά χιλιόμετρο.
Επίσης, επειδή οι κάθετοι άξονες της Εγνατίας οδού αποτελούν τις πύλες εισόδου στη χώρα μας από χρήστες που προέρχονται, είτε από την Ευρώπη, είτε από την Ανατολή θεωρούμε ότι ήταν έλλειμμα της χώρας, ως τώρα να χρησιμοποιείται (φθείροντας το) από αυτούς το δίκτυό των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων που πλήρωσαν οι Έλληνες πολίτες, χωρίς καμιά χρέωση. Η ανάπτυξη του αναλογικού ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων θα προσεγγίσει δικαιότερα το τίμημα και αποτελεί στόχο της εταιρίας.
Απόστολος Αντωνούδης,
πρόεδρος της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ», αναδημοσίευση από την «Καρφίτσα»