Σε μια πραγματικά θλιβερή περίοδο της σύγχρονης ιστορίας της χώρας μας, η υγειονομική κρίση κορυφώνεται με δεκάδες συνανθρώπους μας να χάνουν το πολύτιμο αγαθό της ζωής, είναι δύσκολο να μιλάμε για οικονομία και επόμενη ημέρα.
Όμως είναι πατριωτική υποχρέωση να συνεχίσουμε να στηρίζουμε και να υποστηρίζουμε την κοινωνία και την εθνική οικονομία ζωντανή.
Οι προβλέψεις του κρατικού προϋπολογισμού για ύφεση στο 9,5% για το 2020, αποτελεί ένα πολύ αισιόδοξο σενάριο και περισσότερο αισιόδοξο το ποσοστό ανάκαμψης 4,5% για το 2021.
Η πραγματική οικονομία έχει πληγεί ανεπανόρθωτα και οι επιπτώσεις θα εμφανισθούν μετά το πέρας της κρίσης. Η «διασωλήνωση» της οικονομίας από το ευρωπαϊκό μοντέλο ανάκαμψης αποτελεί μια προσωρινή ανακούφιση και όχι δομικό στοιχείο ανάκαμψης.
Πυρηνικό πρόβλημα στην σημερινή κατάσταση είναι η «υποχρεωτική» στασιμότητα, πράγμα που δείχνει το μέγεθος της κρίσης, αλλά και την ατολμία των κυβερνήσεων να λάβουν μέτρα βαθιάς τομής και επαναπροσέγγισης του παραγωγικού μοντέλου της Ευρώπης.
Η «διασωλήνωση» της οικονομίας από το ευρωπαϊκό μοντέλο ανάκαμψης αποτελεί μια προσωρινή ανακούφιση και όχι δομικό στοιχείο ανάκαμψης
Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, με γνώμονα την αναδιάρθρωση της οικονομίας, πρέπει να αναδειχθεί η δυναμική και οι προοπτικές των τομέων που μπορούν να λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές και να ενδυναμώσουν την ανάπτυξη της επόμενης ημέρας.
Πρέπει να απαγκιστρωθούμε από το άρμα μιας εικονικής βαριάς βιομηχανίας – που λέγεται τουρισμός – και να επαναπροσδιορίσουμε τους αποδεδειγμένους άξονες ανάπτυξης που είναι η Βιομηχανία, η Ναυτιλία, η Ενέργεια και τα Logistics.
Σήμερα είναι η ευκαιρία να αλλάξουμε, να μεγαλώσουμε την Ελλάδα και να της δώσουμε αυτό που όλοι μας ονειρευόμαστε, πρωταγωνιστικό ρόλο σε μια «άλλη» Ευρώπη, που θα αναδυθεί από τις σκληρές και δύσκολες τούτες μέρες.
Σήμερα είναι ώρα να αφήσουμε στην άκρη τις διαφορές μας και να αναδείξουμε αρχές όπως η συναίνεση, η αλληλεγγύη, η συνύπαρξη και η σκληρή δουλειά.
Η πραγμάτωση ενός τέτοιου γιγαντιαίου εγχειρήματος πρέπει να περάσει «στα χέρια» των ειδικών. Νέοι επιστήμονες και εμπειρογνώμονες πρέπει να αναλάβουν το μεγάλο φορτίο, σε μία διοικητική δομή που πρέπει να δημιουργηθεί και να λειτουργεί παράλληλα με την αντίστοιχη κρατική.
Οι κόμβοι της δομής αυτής πρέπει να αλληλοσυνδέονται και να συνεργάζονται ως ένα άτυπο «υπουργικό συμβούλιο ειδικών».
Οι νέοι ειδικοί δεν πρέπει να προέρχονται από την ήδη «πολυχρησιμοποιημένη» δεξαμενή που ότι είχε να δώσει, το έδωσε. Χρειάζονται σύγχρονα μυαλά για να προσφέρουν φρέσκιες ιδέες και να χαράξουν νέους δρόμους.
Να επαναπροσδιορίσουμε τους αποδεδειγμένους άξονες ανάπτυξης που είναι η Βιομηχανία, η Ναυτιλία, η Ενέργεια και τα Logistics
Σημαντικό ρόλο στην όλη προσπάθεια είναι η τήρηση των νόμιμων, δίκαιων και ηθικών νόμων και κανόνων, γιατί όλα πρέπει να γίνουν, ώστε να ευημερούν οι κοινωνίες.
Όλα αυτά γίνονται για να σταματήσουμε να κατηγορούμε τις αγκυλώσεις και την πρόσδεση στο παρελθόν, αρκεί να μην είναι το δικό μας παρελθόν.
Η εφοδιαστική αλυσίδα και τα logistics, στήριξαν και στηρίζουν την κοινωνία. Απέδειξαν μέσα από την χαοτική και βίαιη προσαρμογή ότι αποτελούν ανάχωμα λειτουργίας ενός κράτους με τα όποια προβλήματά του.
Σε αυτό το καίριο σημείο η πολιτεία οφείλει να στρέψει την προσοχή της στα Logistics. Δεν απαιτείται μόνο να βρίσκεται στα αφηγήματα, απαιτείται να παίξει – γιατί παίζει – ουσιαστικό ρόλο.
Δεν χρειαζόμαστε «επενδύσεις» συλλήβδην, χρειαζόμαστε «έξυπνες» επενδύσεις με κατεύθυνση την αποκατάσταση της εθνικής οικονομίας, μέσω της επαναφοράς της μικρομεσαίας τάξης σε πρώτο πλάνο.
Η μικρομεσαία τάξη, είναι αυτή που λειτούργησε ως ανάχωμα στην κοινωνική ευημερία και την ανάπτυξη ενός πλουτοπαραγωγικού μοντέλου, το οποίο οφείλουμε να «αναστήσουμε».
Νίκος Ροδόπουλος,
Πρόεδρος Ελληνικής Εταιρείας Logistics,
Μέλος Εθνικού Συμβουλίου Ανάπτυξης Εφοδιαστικής Υπουργείου Ανάπτυξης,
Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος OnLine Data AE