Αμείωτος συνεχίζεται ο «πόλεμος» της χωρητικότητας και του συγκεντρωτισμού στα containerships. Λίγες ημέρες μετά την ανακοίνωση της Cosco για την εξαγορά της ΟΟΙL, έναντι 6,3 δισ. δολαρίων, πράξη που την ανέβασε στην τρίτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης, πίσω από τη Maersk και την MSC, η CMA CGM, η εταιρεία που έχασε τη θέση της στο βάθρο από τους Κινέζους, αντεπιτίθεται.
Πιο συγκεκριμένα, η γαλλική εταιρεία, σύμφωνα με όσα αναφέρουν διεθνή μέσα, έχει ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με τα Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding, αλλά και με τα Hyundai Heavy Industries, προκειμένου να καταθέσει παραγγελίες για τα πρώτα containerships των 22.000 κουτιών.
Εφόσον υπογραφεί τελικά η συμφωνία, τα πλοία θα είναι τα μεγαλύτερα στον κόσμο, αφού σήμερα η κορυφή βρίσκεται στα 21.413 teu του «OOCL Hong Kong». Σημειώνεται ότι η CMA έχει ήδη υπό παραγγελία ανάλογης του OOCL, containerships.
Πάντως, ήδη έχουν εκφραστεί αντίθετες απόψεις για την πολύ μεγάλη χωρητικότητα, αφού από πλευράς πελατών δεν έχει σημασία τα πόσα κιβώτια μπορεί να χωρέσει το πλοίο, αλλά το αν θα φτάσει στην ώρα του, ώστε να ξεφορτώσει.
Πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της Mediterranean Shipping Company, Diego Aponte, δήλωσε ότι «δεν είναι τεχνικό το ζήτημα, αλλά οτιδήποτε πάνω από αυτή τη χωρητικότητα θα είναι εφιάλτης. Κάθε φορά που χτίζουμε μεγαλύτερα πλοία, προκειμένου να πετύχουμε οικονομίες κλίμακας, καταστρέφουμε τις αξίες των μικρότερων σε χωρητικότητα πλοίων».
Τα μεγάλα
Στον στόλο της Orient Overseas Container Line ανήκει σήμερα το μεγαλύτερο containership στον κόσμο. Η εταιρεία παρέλαβε το χωρητικότητας 21.413 teu «OOCL Hong Kong», το οποίο αντικατοπτρίζει το πέρασμά της στη νέα εποχή, όπως δήλωσε ο πρόεδρός της Chee-chen Tung.
Πρόκειται για ένα πλοίο μήκους 400 μέτρων το οποίο είναι το τρίτο στον κόσμο άνω των 20.000 teu αυτή τη στιγμή. Έχουν προηγηθεί τα «Madrid Maersk» των 20.600 teu τον προηγούμενο Απρίλιο και το «MOL Triumph» των 20.170 teu τον προηγούμενο Μάρτιο.
Από τα Triple E της Maersk των 18.340 teu το καθένα το 2013, σύμφωνα με τα στοιχεία της Alphaliner, έχουν παραδοθεί μέχρι σήμερα 54 Ultra Large Containerships, ενώ ακόμα 51 θα παραδοθούν στις ναυτιλιακές εταιρείες τα επόμενα δύο χρόνια.
Πλοία αυτού του μεγέθους διαχειρίζονται οι Maersk, MSC, OOCL, MOL, UASC, Cosco, CMA CGM και Evergreen.
Λιγότερες εταιρείες
Οι μεγάλες εξαγορές και συγχωνεύσεις, αλλά και η γιγαντοποίηση των συμμαχιών μεταξύ ορισμένων εταιρειών, που χαρακτηρίζουν την αγορά των containerships τα τελευταία τρία χρόνια, έχουν φέρει πονοκεφάλους, τόσο στους πελάτες των εταιρειών που θέλουν να μεταφέρουν εμπορεύματα, όσο και στους πλοιοκτήτες που ναυλώνουν τα πλοία τους στους μεγάλους Liners.
Το σκεπτικό είναι ότι, όσο λιγότερες είναι οι εταιρείες, τόσο δυσκολότερο είναι να κάνει κάποιος διαπραγματεύσεις. Υπάρχει φυσικά και η άλλη άποψη που λέει ότι δεν έχει σημασία πόσες είναι οι εταιρείες, αρκεί να είναι βιώσιμες και να ολοκληρώνουν την αποστολή τους.
Οι μεγάλες εταιρείες πάντως μεγαλώνουν όλο και περισσότερο, ενώ οι μικροί εξαφανίζονται από τον χάρτη.
Σύμφωνα με έρευνα της Drewry, το 2005 οι εταιρείες που διαχειρίζονταν στόλους με χωρητικότητα άνω του 2% της παγκόσμιας χωρητικότητας ήταν 18 και το 2018 αναμένεται να φτάσουν τις οκτώ.
Η Drewry εκτιμά ότι εάν οι οικονομίες κλίμακος επιτευχθούν και οι συγχωνεύσεις στον τομέα συνεχιστούν, τότε είναι πιθανό ο κλάδος να επιστρέψει σε σταθερή κερδοφορία.
Πρόβλημα
Η Alphaliner αναφέρει ότι η χωρητικότητα των «δεμένων» containerships, αυτή την περίοδο, έχει πέσει κάτω από τα 500.000 teu.
Προειδοποιεί, όμως, ότι μέχρι το τέλος της χρονιάς μπορεί να περάσει και πάλι το 1 εκατ., όταν και θα έχουν πέσει στο νερό αρκετά νεότευκτα.
Ειδικότερα, ο ανενεργός στόλος αυτή την περίοδο φτάνει μόλις τα 472.000 teu, αλλά στο β’ εξάμηνο αναμένεται να παραδοθούν 26 πλοία χωρητικότητας άνω των 14.000 teu το καθένα, συνολικής χωρητικότητας 700.000 teu.
Η νέα χωρητικότητα, σύμφωνα με την AlphaLiner, θα οδηγήσει πολλά πλοία σε lay up, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για 1 εκατ. teu στις αρχές του 2018.
Αντώνης Τσιμπλάκης,
«Ναυτεμπορική»