Πέντε ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές ενώσεις απέστειλαν κοινή επιστολή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΚ), ζητώντας τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού.
Η 8σέλιδη επιστολή απευθύνεται στην Εκτελεστική Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Margrethe Vestager, την Επίτροπο Μεταφορών κ. Adina Vălean και την Επίτροπο για τη Συνοχή και τις Μεταρρυθμίσεις κ. Elisa Ferreira, ενώ υπογράφεται από τους Επικεφαλής της Κοινότητας Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER), της Ευρωπαϊκής Ένωσης Σιδηροδρομικών Εμπορευματικών Μεταφορών (ERFA), της Διεθνούς Ένωσης Φορτηγών Φορτηγών (UIP), της Διεθνούς Ένωσης Συνδυασμένων Οδικών και Σιδηροδρομικών Μεταφορών (UIRR) και της Συμμαχίας Νέων Προσφερόντων Επιβατικών Σιδηροδρόμων στην Ευρώπη (AllRail).
«Γνωρίζουμε καλά ότι είναι απαραίτητο να διατηρηθεί η κινητικότητα και η λειτουργία του εφοδιασμού στην Ευρώπη», αναφέρει η επιστολή.
«Όλοι οι ευρωπαϊκοί σιδηροδρομικοί φορείς, οι διαχειριστές υποδομών και άλλοι πάροχοι υπηρεσιών κάνουν το καλύτερο δυνατό για να ανταποκριθούν στις κρίσιμες ανάγκες κίνησης σε αυτές τις δύσκολες στιγμές», επισημαίνεται.
Η επιστολή αναφέρει ότι, παρά το κλείσιμο των συνόρων και την πτώση έως και 90% του αριθμού των επιβατών σε ορισμένες χώρες, οι διαχειριστές εξακολουθούν να παρέχουν υπηρεσίες, όπου είναι δυνατόν, ώστε να επιτρέψουν στο ιατρικό και άλλο απαραίτητο προσωπικό να μετακινηθεί για λόγους εργασίας.Προσθέτει επίσης, ότι οι διαχειριστές υποδομών καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να δώσουν τη δυνατότητα σε όλους τους παρόχους να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους, ωστόσο θα “υποφέρουν” από τη λειτουργία ολοένα λιγότερων υπηρεσιών, λόγω της μείωσης της ρευστότητας που παρέχεται από τα μειωμένα έσοδα της χρήσης γραμμών.
Μια τεραστίων διαστάσεων προσπάθεια βρίσκεται σε εξέλιξη από τις ευρωπαϊκές εταιρείες σιδηροδρομικών μεταφορών, τους παρόχους συνδυασμένων μεταφορών και φορτιο-αμαξών, τους κατόχους βαγονιών, τα εργαστήρια και τις κινητές υπηρεσίες για τη διατήρηση της επιχειρησιακής συνέχειας, αναφέρει η επιστολή.
Ωστόσο, οι επιχειρησιακές δυσκολίες και η σημαντική μείωση των υπηρεσιών μεταξύ Ευρώπης και Κίνας θα έχουν περαιτέρω αρνητικές επιπτώσεις στους παρόχους σιδηροδρομικών μεταφορών.
“Το προσωρινό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων που εγκρίθηκε πρόσφατα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι ιδιαίτερα ευπρόσδεκτο και οι αρχές των κρατών-μελών οφείλουν να το αξιοποιήσουν όσο το δυνατόν ευρύτερα”, όπως αναφέρεται.
Ad hoc μείωση των τελών πρόσβασης σιδηροδρομικής γραμμής και των τελών ενέργειας για τους φορείς εκμετάλλευσης, μεταξύ των αιτημάτων
“Εκτιμούμε ιδιαίτερα την ετοιμότητα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ανάληψη δράσης, κάτι που επέτρεψε στα κράτη-μέλη να αναλάβουν ήδη πρωτοβουλίες στο εντός του πλαισίου”.
“Ελπίζουμε ότι τα κράτη-μέλη, χωρίς εξαίρεση, θα συμμορφωθούν με αυτή την επίκληση και θα διασφαλίσουν ότι όλες οι εταιρείες του σιδηροδρομικού τομέα θα λάβουν δίκαιη και επαρκή στήριξη σε σχέση με άλλα μέσα μεταφορών”.
Οι ενώσεις υποστηρίζουν ότι οι φορείς παροχής υπηρεσιών στο πλαίσιο συμβάσεων υποχρέωσης παροχής δημόσιας υπηρεσίας (PSO) μειώνουν επίσης τις προσφορές τους, λόγω της κρίσης του Covid-19 και καλούν τα κράτη-μέλη να λάβουν μέτρα για την κάλυψη των ζημιών των φορέων παροχής δημοσίων υπηρεσιών και για τη διασφάλιση της οικονομικής εξισορρόπησης των συμβάσεων.
Οι ενώσεις αναφέρουν: “Θα ήταν ευπρόσδεκτό εάν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβεβαίωνε ρητά ότι τα κράτη-μέλη δύνανται να διαθέσουν τους απαραίτητους πρόσθετους πόρους στο πλαίσιο των συμβάσεων PSO, χωρίς να χρειάζεται να ζητήσουν προηγουμένως σχετική έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή”.
Όπως αναφέρει η επιστολή, τα σχέδια ενίσχυσης θα πρέπει να είναι οριζόντια και ανά τομέα και πρέπει να περιλαμβάνουν παρόχους υπηρεσιών που συνδέονται με τον τομέα των μεταφορών, όπως πωλητές εισιτηρίων, εταιρείες τροφοδοσίας, διαχειριστές σταθμών και εμπορευματικούς τερματικούς σταθμούς, καθώς επηρεάζονται τόσο άμεσα όσο και άμεσα από την πτώση της κίνησης.
Στήριξη των διαχειριστών υποδομής, διάθεση των κονδυλίων για τις άγονες γραμμές
Μακροπρόθεσμα, θα πρέπει να εξασφαλιστούν και να προωθηθούν περαιτέρω οι επενδύσεις για έργα σιδηροδρομικών υποδομών, καθώς έχουν άμεσο και θετικό αντίκτυπο στις περιφερειακές και εθνικές οικονομίες.
Ωστόσο, η πανδημία έχει ήδη επηρεάσει έντονα τρέχοντα σιδηροδρομικά έργα που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ, δημιουργώντας δύσκολο οικονομικό και επιχειρησιακό κλίμα για εργολάβους και ήδη μεταφράζονται σε καθυστερήσεις και σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και σε πλήρη διακοπή τόσο της κατασκευής όσο και της έγκαιρης παράδοσης σιδηροδρομικού εξοπλισμού ή υλικού.
Οι ενώσεις ζήτησαν επίσης να θεωρηθούν οι μηχανοδηγοί και το επιχειρησιακό προσωπικό ως στρατηγικό εργατικό δυναμικό, το οποίο θα μπορούσε να διασχίσει τα σύνορα, χωρίς περιττούς περιορισμούς προκειμένου να παραλαμβάνει και να παραδίδει τις αμαξοστοιχίες απρόσκοπτα.Σημειώνεται επίσης από τις ενώσεις, ότι οι διαχειριστές υποδομών θα πρέπει να λάβουν αυξημένη στήριξη για να διασφαλιστεί η λειτουργικότητα του δικτύου σε αυτή την κρίσιμη περίοδο.
Αυτό θα μπορούσε να συνδυαστεί προσωρινά με μια ad hoc μείωση των τελών πρόσβασης στο δίκτυο και του ενεργειακού κόστους για τους παρόχους.
Θα πρέπει να δοθεί αυξημένη στήριξη στους διαχειριστές υποδομής για να διασφαλιστεί ότι το δίκτυο παραμένει λειτουργικό κατά τη διάρκεια αυτών των κρίσιμων περιόδων, αναφέρουν οι σύλλογοι. Αυτό θα μπορούσε να συνδυαστεί προσωρινά με μια ad hoc μείωση των τελών πρόσβασης σιδηροδρομικής γραμμής και των τελών ενέργειας για τους φορείς εκμετάλλευσης.
“Ακόμη και σε αυτές τις δύσκολες στιγμές, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ΕΕ σχεδιάζει να πετύχει μείωση των εκπομπών CO2 κατά 50% έως το 2030”, όπως αναφέρεται στην επιστολή.
“Είναι κρίσιμο – μετά το πέρας της κρίσης – ο σιδηροδρομικός τομέας να μπορέσει να επανεκκινήσει γρήγορα και να προσφέρει το ίδιο επίπεδο υπηρεσιών όπως πριν από την κρίση.
Προκειμένου να επιτευχθεί η Πράσινη Συμφωνία, είναι επειγόντως αναγκαίο ανάγκη αυτή την στιγμή τώρα να θωρακιστούν όλες οι σιδηροδρομικές υπηρεσίες που υλοποιούνταν πριν από την κρίση”, καταλήγει η επιστολή.
David Burroughs,
International Railway Journal